Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volkswagen up! GTI: Dravček z Bratislavy

Málokedy sa motoristickému novinárovi podarí spoznať počas jednej prezentácie nový automobil tak od základu, ako sa to pošťastilo nám. Najprv zoznámenie s továrňou, s novým produktom, exkurzia priamo v hale, kde novinka vzniká. Potom presun do Nice a jazda v okolí Monte Carla. Jednoducho – bravo, Volkswagen Slovakia!

   

   

A bravo nech zaznie aj novému Volkswagenu up! GTI. Prezentácia novinky sa niesla v znamení odkazu pôvodného Golfa GTI z roku 1976. Z marketingového hľadiska to chápem, no up! GTI je natoľko vydarený a zaujímavý malý dravec, že svoje miesto na cestách si vybojuje určite aj sám. Zvonka ho rozoznáte podľa typických nápisov GTI, dvojitého čierneho pruhu na bokoch, červeného prúžku na čele, či typickej károvanej látky vo vnútri. Up! GTI voči bežným verziám poriadne zmocnel: poháňa ho benzínový, prepĺňaný trojvalec s priamym vstrekovaním TSI so zdvihovým objemom 999 cm3, najvyšším výkonom 85 kW (115 k) a krútiacim momentom 200 Nm pri 2 000 – 3 500 min-1. Ak k tomu pridáte pohotovostnú hmotnosť 1 070 kg a 6- stupňovú manuálnu prevodovku, je jasné, že tento mix musí byť príjemne štipľavý. A nemýlite sa. Zrýchlenie 0 – 100 km/h za 8,8 s a max. rýchlosť 196 km/h sú tým, čo od takéhoto auta očakávate. Čo si však sotva uvedomíte je skutočnosť, že tento dráčik aj vďaka časticovému filtru spĺňa najprísnejšiu emisnú normu Euro 6 AG a podľa najnovšej metodiky WLTP dosahuje spotrebu 5,6 l/100 km. Vďaka zvýšenej prítlačnej sile na zadnú nápravu a športovému podvozku sa s up! GTI dá naozaj vyšantiť do vôle. Ostré serpentíny vykrajuje s pôžitkom, s radosťou akceleruje aj do prudkých stúpaní, teší sa na štarty z križovatiek a je radosť s ním parkovať. Jednoducho – balík agility a výkonu do mesta aj mimo neho. Pri prvom zošliapnutí plynu prekvapí drsným zvukom pretekára (možno až príliš zvýrazneným), no potom si vychutnáte reakcie riadenia, motora, výkonné brzdy, stabilitu pritvrdeného a zníženého podvozka  – to všetko bez straty bodov za znížený komfort. Úprimne – trocha mi chýbalo držadlo nad dverami spolujazdca i možnosť hĺbkovo nastavovať volant, no to je dedičstvo z bežných verzií.

   

   

   

Samozrejmou otázkou je: odkedy a za koľko? O predaji VW up! GTI u nás sa zatiaľ nerozhodlo. Cenu v Nemecku stanovili na necelých 17 tisíc Euro.

VW up! GTI bude nepochybne lákadlom pre milovníkov malých áut so športovými jazdnými vlastnosťami. A tiež tých, ktorí budú chcieť mať o pár desaťročí v garáží ikonu zo skvelej rodiny GTI.

Dalibor Klíma foto: autor, archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov