Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Trh si rozkázal aký má byť: VOLKSWAGEN Crafter

Volkswagen Crafter: pripomienky, želania a požiadavky skutočných zákazníkov boli bezprostredne zapracované do jeho vývoja.

Text: Peter Varga, foto: autor

Porota zostavená z 24 medzinárodných novinárov zvolila nový Crafter za najlepšiu dodávku aktuálneho roka – s hrdosťou môže nosiť plaketu International Van of the Year 2017. Je teda celkom logické, že sme k nemu pristupovali s vysokými očakávaniami.  Predošlé generácie Crafteru (resp. predchodca LT) využívali karosériu Mercedesu-Benz Sprinter, avšak s pohonnými jednotkami VW. Pri vývoji nového Crafteru sa Volkswagen odpútal od koncernu Daimler AG a spoľahol sa na vlastné skúsenosti. Avšak nielen to, pri jeho vývoji totiž úzko spolupracoval aj s rôznymi skupinami cieľových zákazníkov. A je to aj vidieť – prakticky z každého detailu srší, že sa tu rozmýšľalo.

S citom pre detaily

Nový Crafter nezaprie aktuálny dizajnový jazdy koncernu. Jednotlivé linky sú zreteľne definované, svetlomety majú po novom horizontálne usporiadanie. V ponuke sú nielen LED denné svetlá, ale aj Full LED svetlomety, aké malo aj naše testované vozidlo. Aj tie sú vlastne výsledkom intenzívnej komunikácie so zákazníkmi. Tí totiž hovorili o tom, že tieto autá často jazdia v noci. Preto sú Full LED svetlomety dôležitým príspevkom k bezpečnosti. Majú belšie svetlo a lepšie rozložený svetelný kužeľ ako bežné halogénové či xenónové svetlomety. Navyše majú dlhú životnosť a sú prakticky bezúdržbové. Samotné svetlá majú dobrý dosvit, chybičkou krásy je príliš precízne definovaná hranica „vidím – nevidím“ pri stretávacích svetlách. Samozrejmosťou je tiež automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami na základe premávky pred vozidlom a tiež statické prisvecovanie do zákruty. Túto funkciu však obhospodarujú halogénové svetlomety (hmlovky) v rohoch nárazníka. Ak sa vrátim k dizajnu, musím vyzdvihnúť puntičkársky dôraz na každý detail. Tak napríklad nástupné schodíky na umývanie čelného skla sú schované pod plastovou krytkou, aby sa zlepšila aerodynamika. Otázne je, koľko vybratí a spätných vložení vydržia plastové „ušká“ krytiek. Čas ukáže. Mimochodom, karoséria sa smerom od C- k D-stĺpiku zužuje o cca 5 cm a strecha sa odpredu dozadu zvažuje. Vďaka tomu má nový Crafter unikátny súčiniteľ aerodynamického odporu cx=0,33, s tzv. aeropaketom dokonca iba 0,30. Ďalším dôkazom puntičkárstva inžinierov VW je zadný nárazník, ktorý je v mieste nástupného schodíka znížený, aby sa ľahšie nastupovalo. Samozrejmosťou sú držadlá pri dvojkrídlových dverách na oboch stranách, ale aj pri posuvných dverách ložného priestoru a tiež v kabíne na A-stĺpikoch.

Velikán, ale stále nie najväčší

Testovaný exemplár stojí na rázvore osí náprav 4 490 mm, čo je najväčšia hodnota z aktuálnej ponuky pre skriňovú dodávku. Karoséria má na dĺžku 6 836 mm (ešte je v ponuke dlhšia verzia – 7 391 mm), na šírku 2 040 mm (so sklopenými zrkadlami) a pri vysokej streche na výšku 2 590 mm (s tzv. super vysokou strechou by mala 2 798 mm). Predný previs je iba 1 000 mm, zadný 1 346 mm. Ložný priestor má na podlahe dĺžku 4 300 mm, pojme 6 europaliet 800 × 1 200 mm a objem má hodnotu 14,4 m3. Dodajme, že s dlhým previsom (L5) a super vysokou strechou by bol vnútorný objem ložného priestoru až 18,4 m3. Využiteľnosť ložného priestoru zabezpečuje skutočnosť, že deliaca stena medzi kabínou a ložným priestorom je kolmá a bočné steny takmer tiež. V našom testovanom modeli neboli bočné steny nijako chránené. To pretože vozidlo bolo pripravené na montáž regálového systému. Podlaha bola drevená a v nej okrem viditeľných koľajničiek a 12 kotevných ôk aj nenápadné vyfrézované otvory, ktoré boli zaslepené, ale pod nimi sa nachádzajú adaptéry na montáž skriňových a regálových systémov. To všetko priamo z výroby od Volkswagenu. Mimochodom, aj ložný priestor je osvetlený LED svetlami, konkrétne štyrmi. Na bočných paneloch sú nalepené špeciálne pláty, ktoré minimalizujú dunenie karosérie. Testované vozidlo bolo v kategórii s celkovou hmotnosťou 3,5 tony, pričom jeho prevádzková hmotnosť je 2 433 kg. Z toho vyplýva, že užitočné zaťaženie je 1 067 kg. Na záver si povedzme, že zadné dvojkrídlové dvere otvárajú vstupný otvor so šírkou 1 552 mm a výškou 1 840 mm, pričom ich možno aretovať pri 90 a 180 stupňoch otvorenia a posuvné dvere vytvárajú otvor 1 311 × 1 822 mm. Vzhľadom na rázvor osí náprav a celkovú dĺžku karosérie si v úzkych mestských uličkách treba uvedomiť, že priemer otáčania je 16,2 metra.

Spoza volantu

Interiér, presnejšie povedané pracovisko vodiča vychádza z najnovších poznatkov ergonómie a zo skúseností a pripomienok zákazníkov, ktorí s takýmto typom vozidiel jazdia dennodenne.  Prístrojová doska má horizontálnu štruktúru, ktorá na jednej strane vyzerá jednoducho, ale pekne, na strane druhej je veľmi účelná. Dá sa na nej totiž vytvoriť kvantum odkladacích priestorov. Samotné odkladacie priestory sú rozdelené do niekoľkých zón – podľa veľkosti a podľa toho, ako často z nich vodič vyberá veci. Pravdu povediac, horizontálna polička tiahnuca sa naprieč celou prístrojovou doskou však mohla mať trochu vyššie položený panel prístrojovky. Nechýbajú odkladacie priečinky vo dverách, pod stropom… Schránka pred spolujazdcom je chladená. Musím vyzdvihnúť schránku pod dvojsedadlom spolujazdcov. Sedáky sa vyklápajú samostatne, ale nie je pod nimi uprostred žiadna priečka. To znamená, že tam ľahko vložíte veľkú športovú tašku. Keď sklopíte operadlo prostredného sedadla, získate písací stolík s držiakmi nápojov a priehradkou na pero. Operadlo v sklopenej polohe však ľúbi „udrieť do lakte“ presne tam, kde to najviac bolí.

Prístrojovej doske dominuje v testovanom modeli 8-palcový dotykový displej – rovnaký nájdete v osobných autách VW. Má peknú grafiku, je citlivý na dotyk a reaguje rýchlo. Škoda, že sa na ňom ovládajú aj také elementárne funkcie ako intenzita podsvietenia prístrojov – navyše po mnohých krokoch. Z osobných áut je aj trojramenný multifunkčný volant, konkrétne z Golfu. V spodnej časti je skosený, je potiahnutý kožou a je vyhrievaný. Pochopiteľne, je nastaviteľný v oboch smeroch, a to v širokom rozsahu. Prevodová páka padne dobre do ruky a jej chod je presne definovaný, dráhy sú akurátne. Naše sedadlo ergoComfort je odpružené a má certifikát komory nemeckých ortopédov AGR. Je nastaviteľné vo všetkých možných smeroch vrátane dĺžky sedáku či výšky a hĺbky bedrovej opierky. Z oboch strán má lakťové opierky s pamäťou, tie sú však príliš úzke. Hlavovú opierku si však v horizontálnej rovine k hlave nepriblížite. Škoda. Samotné sedadlo je široké a pohodlné aj na dlhšie cesty. Dvaja spolucestujúci už toľko komfortu, samozrejme, nemajú. Najmä ten prostredný sa bude sťažovať, že sa nemá čoho držať v zákrutách alebo na nerovnostiach.

Iba dvojliter?

Na pohon nového Crafteru slúži iba dvojlitrový dieselový štvorvalec dostupný v štyroch výkonových verziách. My sme mali na test najsilnejšiu verziu, ktorá vďaka dvojstupňovému preplňovaniu vyvinie 130 kW )177 k), resp. 410 Nm. Tieto parametre znejú presvedčivo, no neviem, či sa motor v rukách niektorých zákazníkov predčasne „neuštve“. To ukáže čas. Volkswagen, samozrejme, tvrdí, že motor prispôsobil náročným podmienkam segmentu úžitkových vozidiel, kde jazdia rôzni ľudia – od skutočných profesionálov až po úplných hulvátov, čo sa týka správania k autu. Kľúčové časti sú vraj preto robustnejšie a odolnejšie, olejová vaňa je väčšia atď. Pocitovo je motor silný, aj keď je cítiť, že ťahá z malého objemu. Vďaka dvojstupňovému preplňovaniu však má dostatok pary aj v nízkych otáčkach. Bol som veľmi príjemne  prekvapený kvalitou odhlučnenia nielen motora, ale aj celého vozidla. Hoci je navonok počuť, že ide tvrdo, smerom do kabíny je motor výborne odhlučnený. Pri zatvorených oknách som ho počul iba pod plynom, resp. pri akcelerácii. Jazdil som prevažne s prázdnym autom a nikam som sa neponáhľal, preto som bez námahy dokázal podliezť výrobcom udávanú spotrebu. V reálnom živote však bude spotreba pochopiteľne  vyššia.  Každopádne však bude veľmi nízka. K nízkym prevádzkovým nákladom prispieva aj dlhý servisný interval 50 000 km/2 roky.

Vyššia úroveň bezpečnosti

Podvozok je pohodlný, ani s prázdnym autom zadok neposkakuje. Je výborne odhlučnený. Riadenie má elektromechanický posilňovač s variabilným účinkom. To vytvára citeľné vracanie volantu do neutrálnej polohy a zároveň predpoklady na implementáciu rôznych bezpečnostných systémov. Testovaný Crafter mal napríklad aktívne vracanie do jazdného pruhu pri tendencii neúmyselného opustenia  svojho pruhu. Musím však povedať, že ak som naraz „vyhodil“ smerovku, začal točiť volantom, tak ma systém trhol späť do pôvodného pruhu, čo ma otravovalo. Treba používať smerovky včas. Okrem toho som mal adaptívny tempomat, varovanie pred čelnou zrážkou s automatickým brzdením v poslednej chvíli, multikolízne brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla, bočné senzory na varovanie pred zrážkou vozidla s prekážkou pri „rezaní“ zákruty, systém automatického parkovania, kompenzáciu bočného permanentného aj nárazového bočného vetra atď. Jednoducho nový Crafter môže mať prakticky všetky asistenčné a bezpečnostné systémy, ktoré sú dostupné v dnešných osobných vozidlách VW.

 

Čo treba uznať: Plno užitočných riešení a nových technológií.

Čo nám chýbalo: Väčší motor v ponuke.

Čo nás prekvapilo: Podliezol som výrobcom udávanú spotrebu.

 

Volkswagen Crafter skriňová dodávka L4H3 35 2,0 BiTDI 177 k SCR FWD

Cena (základ/test)                                          17 280/35 435 € bez DPH

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

 Motor

preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 130 kW (177 k) pri 3600 ot.min-1, max. krútiaci moment 410 Nm pri 1 500 – 2 000 ot.min-1. Emisie CO2 199 g/km.

Jazdné výkony

0 – 100 km/h za n. u., vmax=165 km/h, spotreba výrobca/test 7,6/7,4 l/100 km.

 Ložný priestor: 14,4 m3

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov