Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota Yaris GRMN – Späť do starej školy

Toyota Yaris GRMN. Tento malý zázrak vznikol iba pre 400 európskych zákazníkov. Napriek tomu, že je vypredaný, má oveľa väčší význam, než sa zdá.

GAZOO Racing- tuned by Meister of Nürburgring. To je význam skratky GRMN. Tieto štyri písmená si treba pamätať. Je dosť možné, že ich budeme stretávať častejšie, aj keď pilotný projekt, Toyota Yaris GRMN, je pre Európu obmedzený na 400 kusov. Je úplne jedno, čo si o tomto aute myslím, pretože sa vypredalo za tri dni. Ale nenechám si to pre seba: to auto je skvelé.

   

   

Toyota sa v spolupráci s tímom GAZOO Racing držala relatívne jednoduchého receptu. Zobrala malé, šikovné auto, dala doň lepšie brzdy so štvorpiestikmi vpredu, podvozok SACHS znížený o 30 mm, tuhší predný stabilizátor, vystužila karosériu niekoľkými rozperami, na prednú nápravu dala samosvorný diferenciál Torsen, kolesá vymenila za kované 17-ky od BBS a zavŕšila to inštaláciou poriadneho motora: v tomto prípade sa jedná o 1,8-litrový štvorvalec prepĺňaný kompresorom, aký nájdete aj v Lotusoch. Vďaka nemu dosahuje Yaris GRMN výkon až 212 koní pri 6 800 otáčkach a krútiaci moment 250 Nm pri 4 800 otáčkach. Z nuly na sto teda vyšprintuje za v segmente rekordných 6,4 sekundy, a to prosím pekne s výbornou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou! Toľko k číslam, teraz dojmy z testovacích jázd v okolí Barcelony a na famóznom okruhu Parcmotor Castellolí.

   

   

V interiéri horúceho Yarisu vás správne naladia dobré športové anatomické sedadlá a menší volant z Toyoty GT86. Ten je na môj vkus trochu ďaleko, ale iné výčitky nemám. Štartujem motor. Ten sa preberie s nabrúseným zavrčaním a ustáli sa v drzo znejúcom voľnobehu. Použitie kompresora je v tomto segmente veľmi nezvyčajné.  Výsledkom je však úžasná, bezkonkurenčná odozva na plyn a chuť po otáčkach, o ktorej sa turbomotorom môže iba snívať. Maximum krútiaku je síce vysoko, ale spoza volantu to tak nevyzerá – vy cítite iba lineárne rastúcu silu motora, ktorú zastaví až obmedzovač. GRMN sa oplatí vytáčať až do poslednej otáčky. Popri tom sa z centrálne umiestneného výfuku (ktorého inštalácia vôbec nebola jednoduchá) ozýva parádny jakot a vy letíte neúnavne vpred. Prevodovka má krátke a presné dráhy, pričom je krásne nakrátko poskladaná. Z autíčka cítiť ľahkosť, agilitu a kvalitné tlmenie. Yaris má totiž v zákrutách svoje útle telo pod perfektnou kontrolou, avšak vobec nie je nepohodlný. Jazdiť s ním je čistá radosť. Veľmi sa mi páči, že si nemusíte voliť žiadne jazdné režimy, aby ste si auto užili. Je dobré také, aké je. Keď chcete, môžete si vypnúť trakčnú kontrolu, alebo aj kompletné ESC a môžete si robiť, čo sa vám zapáči. A Yaris GRMN vám dáva veľa možností.

Predstavuje viac, než len súčet použitých dielcov, pritom geometria podvozka zostala oproti bežnému Yarisu nezmenená. Vrcholom programu bola jazda na okruhu, kde bol Yaris obutý na pretekárskych semi-slickoch a namiesto toho, aby tieto gumy odkryli jeho slabiny, ešte zvýraznili jeho silné stránky. Je to skvelé old-school autíčko s hravými jazdnými vlastnosťami, v ktorom sa vyzabáva aj vyspelý jazdec. A že si ho nemôžete kúpiť? Nebojte sa. Pevne verím, že to nie je posledný krát, čo sa odznak GRMN objavil na cestnej Toyote.

Text: Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov