Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Pneumatiková revolúcia

Spoločnosť Goodyear predstavila revolučný pohľad na kolesá automobilov. Podľa tvorcov myšlienky by v budúcnosti mohli dnešné kolesá nahradiť guľové.

Tie by neboli s autom v žiadnom mechanickom spojení. Auto by nad kolesami „levitovalo“ – vznášalo sa pomocou magnetického poľa, podobne ako niektoré superrýchle vlaky. Samotný trojrozmerný dezén a zmes guľovej pneumatiky môže byť prispôsobený špecifickým požiadavkám trhu. Dezén je tvorený 3D tlačou.

V drážkach je „špongiová“ výplň, ktorá sa pod vplyvom sily vody stlačí a zväčší sa tak hĺbka samotnej drážky. Výsledkom je lepší odvod vody spod styčnej plochy kolesa s vozovkou, a teda vyššia odolnosť voči akvaplaningu. Voda sa spod kolesa dostáva vplyvom odstredivej sily. Naopak, kým pneumatika jazdí za sucha, spomínaná špongiová výplň v drážkach svojou prítomnosťou zvyšuje tuhosť blokov. Pneumatika sa tak menej deformuje a lepšie drží stopu. Pena pod dezénom zabezpečuje veľký styčnú plochu pneumatiky s vozovkou – výrazne väčšiu, ako poskytujú dnešné pneumatiky. To znamená, že pneumatiky dokážu prenášať väčšie sily – pozdĺžne aj priečne. Aktívna technológia umožňuje, aby sa pneumatiky otáčali správnym smerom (nielen dopredu a dozadu, ale aj v akomkoľvek uhle voči osi jazdy), čím dokáže elektronika eliminovať šmyk. Takýmto kontinuálnym priečnym pohybom sa zároveň zabezpečuje jemné a citlivé riadenie. Vozidlo obchádza prekážku alebo predbieha pomalšie auto vlastne bez toho, aby karoséria menila smer k osi jazdy. Jednoducho sa pomocou čiastočne priečneho otáčania kolies akoby vysunie. Pneumatiky sú spojené s inteligentnou elektronikou auta.

GOODYEAR Eagle 360.1

 

Ak senzory zaregistrujú vodu na ceste, automaticky sa zníži rýchlosť. To už je časť autonómnej jazdy. Veľmi dôležitou pre majiteľov nových kolies môže byť dlhšia životnosť dezénu guľatých kolies. Elektronika totiž dokáže v závislosti od opotrebovania zmeniť natočenie kolesa – to znamená, že koleso sa netočí vždy po jednej čiare, ale po celom svojom obvode. Vďaka vzájomnej komunikácii dostane auto včas informáciu o mláke na vozovke. Vtedy elektronika upraví smer otáčania pneumatiky tak, aby sa koleso natočilo do takého smeru, v ktorom má najlepší odvod vody. Vzhľadom na to, že elektronika môže točiť kolesá v akomkoľvek smere, dokáže vozidlo zaparkovať do minimálnej medzery. Stačí, ak sa postaví vedľa voľného miesta, kolesá sa začnú otáčať kolmo na os vozidla a to sa tak akoby zasunie do medzery. To znamená oveľa efektívnejšie využitie parkovacích miest. Ak by totiž takéto kolesá mali všetky autá, mohli by parkovať úplne tesne vedľa seba. Samozrejmosťou je automatické zaparkovanie a vyparkovanie z medzery, aby vodič mohol komfortne vystúpiť alebo nastúpiť.

 

Pv, foto: Goodyear

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov