Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mitsubishi oslavuje 100 rokov: Mitsubishi 500, alebo začiatok modernej éry

Dlhý automobilový príbeh Mitsubishi odštartoval v roku 1917 Model-A, ale bol to až skromný model 500, ktorý v roku 1960 skutočne rozprúdil globálny automobilový zásah značky – z ktorej vznikla dnešná spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation – a ktorý v roku 1962 priniesol Mitsubishi aj prvé víťazstvo vo svete motoršportu.

Na pozadí povojnovej obnovy Japonska nebola výroba osobných vozidiel považovaná za bezprostrednú prioritu, dokonca ani nebola relevantná v krajine, ktorá dokázala ponúknuť len rozbitú infraštruktúru, zlý stav cestnej siete, nízku kúpnu silu obyvateľov a vysoké dane – a tak pochopiteľne uprednostňovala nákladné vozidlá, nielen ťažké, ale aj ľahké dodávky s troma kolesami, ako napríklad pick-up Mizushima XTM1 od Mitsubishi, predstavený v roku 1946.

     

Podobným náročným výzvam boli v tom čase vystavené aj ďalšie japonské automobilky: po desiatkach rokov, keď svoje najlepšie technologické zručnosti venovali vývoju motorov pre ťažké vozidlá, resp. vývoju nákladných áut, autobusov, alebo lietadiel. V krajine jednoducho chýbalo technické know-how pre vývoj moderných a cenovo dostupných sériovo vyrábaných osobných automobilov.

Tieto obmedzenia si japonské orgány veľmi dobre uvedompvali, a tak postupne v rokoch 1952 až 1955 uviedli do praxe opatrenia, ktoré umožňovali vznik moderného domáceho automobilového priemyslu, či už formou sektorových dotácií, zvýhodnenia v oblasti spotrebných daní, alebo importných obmedzení.

Národný plán pre dopravné prostriedky

Uvedené vládne opatrenia vyvrcholili tzv. “Národným plánom pre dopravné prostriedky”, vyhláseným roku 1955 Ministerstvom medzinárodného obchodu a priemyslu (MITI), s cieľom vyvinúť japonské “ľudové vozidlo” na základe štandardizovaných parametrov hmotnosti, rýchlosti, spotreby paliva, a dokonca aj spoľahlivosti.

Po niekoľkých pokusoch s výrobou osobných vozidiel na základe západnej licencie (v roku 1951 licencie Kaiser-Frazer Henry J; následne v roku 1953 licencie Willys Jeep) súbežne s kompletným radom ťažkých vozidiel sa Mitsubishi (presnejšie povedané “Shin Mitsubishi Heavy Industries, Ltd.” ) rozhodlo pripojiť k uvedenej vládnej iniciatíve, z ktorej vzišiel model Mitsubishi 500 – prvé vozidlo Mitsubishi modernej epochy, pochádzajúce výlučne z vývoja Mitsubishi.

500 a ďalej

Úplne nové Mitsubishi 500, po prvýkrát predstavené v roku 1959 na autosalóne v Tokiu a neskôr uvedené na japonský trh (1960), bolo kompaktným rodinným vozidlom, ktorého konštrukcia bola postavená na jednoduchosti a praktickosti.

Vozidlo predávané za dostupnú cenu 390 000 jenov – čo vtedy samo o sebe vzbudilo veľkú pozornosť japonskej tlače – čerpalo v značnej miere z konštrukčného know-how Mitsubishi v oblasti letectva, či už išlo o analýzy namáhania samonosnej karosérie, dodatočne overené v náročných testoch na ďalekých nespevnených cestách, alebo o testovanie aerodynamiky v aerodynamickom tuneli (ako prvé z japonských vozidiel).

Vozidlo sa mohlo chváliť praktickou a jednoduchou konštrukciou s dvojtaktným dvojvalcom OHV vzadu a pohonom zadných kolies ale vo výbave bol napríklad len jeden stierač a iba jedna smerovka na bočnom stĺpiku atď.

Tento symbol japonského ekonomického zázraku 60. rokov minulého storočia bol v roku 1961 nahradený modelom Mitsubishi 500 Super Deluxe, ktorý ponúkol päticu miest, motor s objemom 594 cm3 s výkonom 18,5 kW/25 koní (nahrádzajúci pôvodnú jednotku 493 cm3 s výkonom 15,5 kW/21 koní) a lepšie parametre zrýchlenia.

Športová premiéra

Do roku 1963 bolo vyrobených celkom 13 289 vozidiel Mitsubishi 500, po ktorých v rokoch 1963 až 1965 nasledovalo 13 739 odvodených vozidiel Colt 600 (prvý model Mitsubishi s označením “Colt”).

Model 500, čoby prvý sériovo vyrábaný osobný automobil Mitsubishi modernej éry, napomohol značke s tromi diamantmi v logu dosiahnuť aj prvé úspechy vo svete motoršportu.

Model 500 vstúpil do pretekárskeho sveta na Veľkej cene Makaa 1962, kde štyri vozidlá Mitsubishi 500 obsadili prvé štyri miesta v kategórii “do 750 cm3“, s jazdcom Kazuo Togawou na prvom mieste. V šľapajach modelu 500 išiel aj jeho nasledovník Colt 600 na Veľkej cene Malajzie v roku 1963, kde toto vozidlo obsadilo prvé, druhé a tretie miesto v kategórii “do 600 cm3“.

Špecifikácie

Celková dĺžka:                       3 140 mm

Celková šírka:                        1 390 mm

Celková výška:                       1 380 mm

Rázvor náprav:                       2 065 mm

Rozchod kolies vpredu:         1 180 mm

Rozchod kolies vzadu:    1 170 mm

Pohotovostná hmotnosť:        490 kg

Palivová nádrž:                      20 litrov

Pneumatiky:                           5,20-12

Systém zavesenia kolies         Nezávislé s vlečenými ramenami (vpredu aj vzadu)

Riadenie:                                Hrebeňové

Pohonná jednotka:                 Dvojvalec OHV, dvojtaktný – zástavba vzadu,

vzduchom chladený, 493 cm3 (70×64 mm)

15,5 kW/21 k pri 5000 ot/min

Prevodovka:                             Mechanická, 3-stupňová

Pohon zadných kolies

Maximálna rýchlosť:       90 km/h (kde to povoľuje zákon)

Mitsubishi (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov