Tip

MINI Cooper S Countryman: Ani cent nazmar!

MINI Cooper S Countryman: Ani cent nazmar!

MINI Cooper S Countryman. Dokonale napĺňa klišé, že sa v ňom spájajú rozumné atribúty s emóciami.

Text: Peter Varga, foto: autor

Hneď na úvod musím povedať, že som donedávna považoval značku MINI za predraženú. Ostatná generácia (týka sa to všetkých modelových radov) však urobila obrovitánsky kvalitatívny krok vpred a teraz by som skutočne neľutoval ani jeden cent z jeho naďalej nemalej ceny. Vedel by som totiž, že ich dávam za kvalitu
spracovania, robustnosť auta ako takého, a nielen za imidž značky.
A na týchto pevných základoch stavia aj Cooper S Countryman. Samotný Countryman je akoby z nejakého megaodolného vesmírneho materiálu, pretože
karoséria ani na našich cestách nevydá ani hlások. Vôbec sa nekrúti, v interiéri nič nebúcha ani nevŕzga, podvozok netlčie. To isté platí aj pre verziu S, ktorá
má pevnejší podvozok, v našom prípade dokonca s adaptívnymi tlmičmi. A musím povedať, že aj lepšie funguje. Je síce tvrdší (nielen v športovom, ale aj
v normálnom režime), čo by mohlo niekomu vadiť, no vzhľadom na nekompromisnú tuhosť karosérie a účinné silentbloky mi to vôbec neprekážalo. Naopak, užíval som si, že v porovnaní s bežnými verziami má podvozok „eska“lepšie definované dráhy kolies pri prepružení a každú nerovnosť pohltí na jedenkrát. V konečnom dôsledku je preto jazda s „eskom“ vo svojej podstate aj komfortnejšia než s obyčajným Countrymanom. Samotný podvozok by vedelbyť pekelne rýchly. Karoséria sa v zákrutách nakláňa minimálne, predné kolesá reagujú na volant rýchlo, grip oboch náprav je dobre vyvážený, takže si hrou hmotnosti auta viete pomôcť pred zákrutou a z mierne neotáčavého auta si urobíte čitateľne pretáčavé. K tomu pohon všetkých štyroch kolies a ešte aj opčný systém Performance Control zadnej nápravy, ktorý zabezpečuje, aby auto bolo vyvážené aj pri ostrom prejazde zákruty. Všetku snahu konštruktérov však zabili pneumatiky Pirelli Cinturato. Tie totiž nedokážu preniesť na cestu silu.

Musím sa pristaviť pri riadení, pretože je veľmi dobré. Nie je tuhé ako ďas, ale pritom dáva veľkú dávku spätnej väzby do volantu. Fúkaný benzínový dvojliter vyvinie 141 kW (192 k), resp. 280 Nm a s necelých 1 600 kg vážiacim autom nemá problém hýbať adekvátne písmenu S. Hoci nepoprie „turbopodstatu“, na povely plynového pedála reaguje promptne a veľmi rád sa necháva točiť ku červenému. Spotreba 10,2 l/100 km je výsledkom práve toho, že si pýtal otáčky. Má pekný
zvuk, ktorý pri povolení plynu alebo podraďovaní ešte umocní strieľanie do výfuku. Škoda len, že si to strieľanie užije iba vaše okolie,pretože smerom do kabíny ho počuť veľmi slabo.

MINI Cooper S Countryman ALL4
Cena a záruka:
základ/test 25 300/50 777 €
2 roky bez obmedzenia km
Motor: preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 141 kW (192 k) pri 5 000 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment
280 Nm pri 1 350 – 4 600 ot.min-1.
Emisie CO2 150 g/km.
Jazdné výkony, spotreba:
0 – 100 km/h za 7,4 s,
vmax = 222 km/h, spotreba výrobca/
test 6,6/10,2 l/100 km

Diskusia k článku

';