Tip

Mercedes-Benz Cars: Aspoň jedna elektrifikovaná alternatíva  v každom konštrukčnom rade!

Mercedes-Benz Cars: Aspoň jedna elektrifikovaná alternatíva v každom konštrukčnom rade!

Od začiatku tohto roka je Ola Källenius (48 rokov) zodpovedný za výskum koncernu Daimler AG a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars. Rozprávali sme sa s ním o stratégii riadenia a výskumu.

Ola Källenius

Pán Källenius, prostredníctvom štúdií značky Mercedes-Benz EQA a smart vision EQ na elektrický pohon dáva divízia Mercedes-Benz Cars jasné signály o mobilite na čisto elektrický pohon. Je to nové zázračné riešenie?
Ide o kľúčový míľnik na ceste za mobilitou, no nie je jediným riešením. Nezabúdajme na naše hybridné vozidlá, dobíjateľné zo siete: nový model S 560 e, GLC F-CELL s hnacím systémom s palivovým článkom, ako aj výkonná hybridná štúdia Mercedes-AMG Project ONE využívajú elektrickú energiu zo zásuvky, hoci nefungujú výlučne na tento pohon. Túto technológiu nazývame EQ Power. V budúcnosti plánujeme systematicky rozširovať naše portfólio hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. A to nie je všetko. Uvedením 48-voltovej napäťovej sústavy v kombinácii so štartovacím generátorom v rozsiahlej miere prinášame komponenty elektrického hnacieho systému a tak neustále zlepšujeme účinnosť spaľovacích motorov.

Je teda stratégia hnacích systémov naďalej súčasťou viacerých základných pilierov?
Na ceste za jazdením bez emisií sa neustále držíme stratégie hnacieho systému, ktorá sa skladá z troch prvkov: zameriavame sa na vysokoúčinné špičkové spaľovacie motory, systematickú hybridizáciu a elektrický pohon s akumulátorom alebo palivovým článkom. Celkom vedome sa v širokej miere presadzujeme vzhľadom na našu rozsiahlu ponuku vozidiel a požiadavky zákazníkov týkajúce sa mobility.

Éra spaľovacích motorov sa teda ešte neskončila?
Som presvedčený, že spaľovacie motory tu budú ešte dlho. V roku 2025 očakávame, že vozidlá na čisto elektrický pohon s akumulátorom budú tvoriť až 25 percent podielu z predaja. To automaticky znamená, že najmenej 75 percent vozidiel bude mať pod kapotou spaľovací motor – samozrejme, v kombinácii s elektrickým pohonom.

     

Z elektrifikácie teda profitujú aj spaľovacie motory?
Presne tak, ako je to napríklad v našej novej Triede S, v rámci ktorej sme uviedli šesťvalcový radový motor s integrovaným štartovacím generátorom. Zaznamenali sme tak obrovský pokrok v oblasti jazdných vlastností, výkonu a spotreby. Mimochodom, sme jediným výrobcom automobilov, ktorý ponúka tento typ integrovaného štartovacieho generátora so 48-voltovou technológiou ako súčasť sériovej výbavy. 48-voltovú technológiu postupne zavádzame v rámci celého portfólia – ďalším krokom bude koncom tohto roka štvorvalcový motor v našej Triede E.

Znamená to koniec dieselového pohonu?
Určite nie, dieselový pohon stále potrebujeme a v budúcnosti budeme pokračovať v jeho ďalšom vývoji. Má svoje výhody v oblasti emisií CO2 a ako druh pohonu má stále svoje miesto v rámci prepravy tovarov v mnohých krajinách, predovšetkým v Európe. Prostredníctvom našej novovyvinutej rodiny dieselových motorov sme dokázali, že s naftou možno jazdiť ekologicky.

Značka smart plánuje v Európe a USA do roku 2020 v rámci svojej ponuky modelov úplne prejsť na elektrický pohon. Kedy môžeme očakávať podobné modely na elektrický pohon s akumulátorom aj od značky Mercedes-Benz?
Tieto projekty majú u nás zelenú. Prostredníctvom novej značky produktov a technológií EQ nezačíname len iniciatívu modelov na čisto elektrický pohon; postupne tak tvoríme aj ekosystém v oblasti elektromobility, ktorý zahŕňa aj potrebnú nabíjaciu infraštruktúru. Do rozvoja samotného portfólia našich vozidiel EQ investujeme viac ako desať miliárd eur.

A poznáte už aj konkrétny termín uvedenia prvého modelu EQ?
V prvej polovici roka 2019 najprv uvedieme EQ SUV, ktoré sa bude nazývať EQC.

EQC je však len začiatkom iniciatívy v oblasti elektrického pohonu, však?
Do roku 2022 celkovo uvedieme viac ako desať vozidiel na čisto elektrický pohon. Navyše budeme elektrifikovať celé portfólio značky Mercedes-Benz, čím našim zákazníkom v každom konštrukčnom rade značky Mercedes-Benz ponúkneme aspoň jednu alternatívu s elektrickým pohonom, teda celkovo viac ako 50 modelov. Zákazníci budú mať možnosť vybrať si – v závislosti od svojich vlastných predstáv a potrieb.

Ako je to s palivovými článkami v rámci tejto stratégie?
Palivový článok je a naďalej zostáva zaujímavou technológiou na ceste za jazdením bez emisií. Neoddeliteľnou súčasťou našej iniciatívy v oblasti elektrického pohonu je GLC F-CELL. Nedávno sme zaznamenali veľký krok svetovou premiérou predsériových vozidiel. Na trh ich plánujeme uviesť budúci rok. Vďaka veľkému dojazdu, ktorý vznikol kombináciou palivového článku a akumulátora, krátkym časom nabíjania a vhodnosti vozidla SUV na každodenné používanie sú tieto vozidlá ideálnym spoločníkom. Naozajstné vozidlo značky Mercedes-Benz – a na čisto elektrický pohon!

Z akej platformy vychádzajú vozidlá EQ?
Základom našej stratégie v oblasti elektrifikácie je náš systém modulov. Umožňuje vytvárať konštrukciu elektrického vozidla pre našu rodinu vozidiel EQ aj medzi jednotlivými modelmi, a možno ho v každom ohľade rozšíriť a flexibilne používať. Mimochodom, netýka sa len modelov osobných motorových vozidiel: systém modulov divízie Mercedes-Benz Cars využívajú aj naši kolegovia z divízie Mercedes-Benz Vans na elektrifikáciu modelov Sprinter a Vito.

A čo akumulátory?
Aj tu zaznamenávame pokrok. Spoločnosť Daimler investuje viac ako miliardu eur na vytvorenie koordinovanej celosvetovej siete na výrobu akumulátorov. V rámci investície vo výške 500 miliónov eur sa ráta s vybudovaním druhého závodu na výrobu akumulátorov v rámci dcérskej spoločnosti Accumotive v meste Kamenz (Sasko). Navyše pribudnú závody Stuttgart – Untertürkheim, Peking a Alabama. Naším cieľom je dosiahnuť výrobnú kapacitu milión akumulátorov ročne.

A čo technológia?
Spočiatku zostaneme pri lítium-iónovej technológii. V nasledujúcich rokoch očakávame ďalší vývoj v oblasti výkonu. Úžasným úspechom by bolo aj zvýšenie výkonu, či už o 10, 20 alebo dokonca 30 percent. Veľké výsledky by mohli priniesť aj technológie, ktoré prídu po lítium-iónovej technológii, napríklad lítium-sírové alebo polovodičové akumulátory, no z dnešného pohľadu k tomu ešte o ďalších päť rokov nedôjde.

Ako je to s nabíjaním? Bez náležitej infraštruktúry asi len sotva nastane prielom v oblasti elektrickej mobility…
Niet pochýb, že od začiatku hľadáme riešenia inteligentne prepojeného nabíjania. Veď skutočnosť, aby zákazníci prijali tieto technológie, úzko súvisí s primeranou infraštruktúrou. Chceme našim zákazníkom v oblasti elektrickej mobility poskytnúť celkovú prémiovú ponuku. Či už ide o nabíjanie doma, v práci, na cestách, či ultrarýchlo: bližšie preskúmame všetky druhy scenárov a v širokej miere nadviažeme spoluprácu s vybranými partnermi. Spolu so značkami BMW, Ford a Volkswagen Group napríklad v rámci spoločného podniku pracujeme na vybudovaní najvýkonnejšej nabíjacej siete na hlavných dopravných osiach v Európe.

Daimler (šr)

Diskusia k článku

';