Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda pripravuje revolučný motor GM HCCI

Mazda plánuje do prevádzky uviesť nový nový motor HCCI, ktorý bude od roku 2019 použitý v budúcich vozidlách Mazda. Do sveta uvedie technológiu, o ktorej sa v oblasti automobilového priemyslu diskutuje už niekoľko desaťročí.

Nazýva sa kompaktné zapaľovanie s homogénnou náplňou alebo HCCI: v podstate umožňuje benzínovému motoru správať sa ako diesel pri nízkej spotrebe energie, čo výrazne zvyšuje jeho účinnosť. Nové motory HCCI, ktoré budú známe ako SkyActiv-X, sú predpokladané pre budúcu generáciu kompaktných hatchbackov a sedanu Mazda 3.

Mazda nazýva jeho verziu Spark Controlled Compression Ignition, čo naznačuje, že má zapaľovaciu sviečku pre bežnú prevádzku v podmienkach, ktoré sú menej než ideálne pre prácu s HCCI. Kompresné zapaľovanie zas dosahuje najlepšie paraametre v rámci špecifického teplotného rozsahu. Ak je motor príliš chladný, jeho výkon klesá; ak je naopak príliš horúci, bude mať nepravidelmný chod alebo ozve sa klepanie.

Aby sa predišlo týmto javom, motor SkyActiv-X sa v prípade potreby vráti ku konvenčnému zapaľovaniu. Spoločnosť tvrdí, že účinnosť nového motora bude o 20 až 30 percent lepšia ako súčasných pohonných jednotiek SkyActiv, ktoré sa používajú už od roku 2012. Budú ale vybavené aj mechanickým kompresorom, ktorý zvýši výkon o 10 až 30 % oproti súčasnej generácii motorov SkyActiv, ktoré sa používajú v celej modelovej palete spoločnosti Mazda.

Mazda potvrdila svoje plány na spustenie výroby motorov s využitím techniky HCCI, o ktorom hovorila už dávnejšie vo vyhlásenie “Udržateľný Zoom-Zoom 2030”, ktorého cieľom je znížiť emisie uhlíka v budúcnosti.

Tento plán obsahuje niekoľko cieľov, čo naznačuje, že by uprednostňoval “zvýšenie účinnosti čistejších emisií, ktoré sa uplatňujú v reálnom svete”. Podľa toho Mazda má cieľ znížiť emisie CO2 na polovicu roka 2010 do roku 2030 a na 10 % do roku 2050. Preto pokračujte v úsilí o “vylepšenie motora s vnútorným spaľovaním”, o ktorom sa spoločnosť domnieva, že “pomôže poháňať väčšinu automobilov na celom svete po mnoho ďalších rokov a môže preto najviac prispieť k zníženiu emisií oxidu uhličitého”.

Ak Mazda dokáže dosiahnuť podobnú úroveň účinnosti vo svojich motoroch SkyActiv-X bez toho, aby pridal drahé elektrifikácie, bude jasne predstavovať významný pokrok v znižovaní emisií oxidu uhličitého.

Mazda očakáva, že dodá svoj prvý dieselový motor SkyActiv na jeseň v kompaktnom vozidle Crossover Mazda CX-5 2018.

Mazda (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov