Tip

Lexus CT a NX: Elektrizujúci

Lexus CT a NX: Elektrizujúci

Lexus CT a NX. V Madride sme sa zoznamovali s faceliftovanými verziami oboch modelov.

Z modelu NX sa od uvedenia na trh v roku 2014 stal kľúčový hráč v portfóliu značky Lexus. V Európe tvorí viac ako 30 % celkového predaja. Pre mnohých z tých, ktorí si ho kúpia, je prvým Lexusom – ťahá ku značke nových klientov. Vo faceliftovanej podobe má silnejší vizuálny charakter. Vretenovitá mriežka chladiča dostala nový vzhľad (horizontálne lišty, ktoré sa tiahnu až dolu k spodnému okraju mriežky, pričom medzi lištami pod centrálnym zváracím bodom mriežky sú širšie rozstupy), predný nárazník zasa upravené tvary, nové usporiadanie LED svetlometov a sekvenčné LED smerovky. V zadnej časti prináša vozidlo upravenú formu a povrchovú úpravu spodnej časti zadného nárazníka a nové združené svetlomety. Interiér má ešte športovejší a ešte luxusnejší charakter, prepracovaný panel ovládania klimatizácie, väčší displej informačného a multimediálneho systému (v prípade navigačného systému Lexus Premium Navigation sa obrazovka zväčšila zo siedmich na 10,3 palca). Bezdrôtová nabíjacia stanica má väčšie rozmery, aby sa do nej vošli smartfóny novej generácie. V ponuke sa objavili nové farebné kombinácie interiéru. Veľmi užitočnou novinkou je bezdotykové elektromotorické ovládanie zadných dverí podkopnutím popod zadný nárazník. Podobne môžete veko kufra aj zatvoriť. Nechýba rozšírený bezpečnostný systém Lexus Safety System+, ktorý je v ponuke v celom modelovom rade. Buď ako štandardné vybavenie, alebo ako cenovo dostupná možnosť voliteľnej výbavy. Jeho súčasťou je prednárazový bezpečnostný systém, adaptívny tempomat, adaptívne diaľkové svetlá s funkciou vykrývania, varovný systém nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu s výstražným upozornením na kolísanie vozidla a asistent rozpoznávania dopravných značiek. Zmenami prešlo aj naladenie podvozka – optimalizovaná je tuhosť pružín, materiál puzdier a uloženia komponentov, tuhosť zadného stabilizátora. Nový Lexus NX je tak stabilnejší a na riadenie reaguje citlivejšie. Adaptívne tlmiče (dostupné pre verzie F Sport a Luxury) majú kontinuálnu reguláciu tuhosti. Pohon ostal koncepčne pôvodný – 2,5-litrový benzínový štvorvalec, kombinovaný s generátorom, dvoma elektromotormi (jedným vpredu a jedným vzadu), e-CVT prevodovkou – v skutočnosti však aj on prešiel zmenami. Kombinovaný výkon systému ja 145 kW (197 k).

Podobnými dizajnovými zmenami prešiel aj model CT, ktorý sa dodáva výhradne s hybridným pohonom. Dostal novú grafiku masky chladiča, inovované usporiadanie svetlometov, väčší displej informačného a multimediálneho systému (až do 10,3 palca), nové materiály vo vnútri, aj bezpečnostný balík Lexus Safety System+ s novými prvkami. V prípade modelu CT však svetlomety nemajú funkciu vykrývania. Pohon sa skladá z 1,8-litrového benzínového agregátu, generátora, elektromotora a e-CVT prevodovky. Celkový výkon systému je rovných 100 kW (136 k).

Hybrid v praxi

Hoci v ponuke modelu NX je aj čisto benzínová verzia, prezentácia v Španielsku bola zameraná na hybridné verzie. Dokonca aj na testovacie jazdy nám organizátor poskytol iba hybridy a hybridnému pohonu prispôsobil aj pravú časť trasy, ktorá viedla z letiska na druhý koniec mesta naprieč Madridom. Spestrením pre nás novinárov bola malá súťaž o najefektívnejšiu jazdu. Vozidlá totiž mali nainštalované špecifické telemetrické zariadenia, ktoré umožňovali na konci trasy vyhodnotiť, koľko percent vzdialenosti a koľko percent času jednotlivé autá šli na elektrickú energiu. Ja som mal smolu, pretože pre demonštráciu baskitských aktivistov polícia uzavrela jednu z ciest, kadiaľ viedla plánovaná trasa, a tak som si musel nájsť obchádzku. S uzavretím cesty sa však v okolí okamžite vytvorili rozsiahle zápchy, cez ktoré som sa musel brodiť aj ja. Aby som nedošiel na medzizastávku, kde mala byť aj prezentácia, príliš neskoro, tak som začal „kaliť“. Dokonca som auto prepol do režimu Sport. Nádeje na dobrý výsledok boli preč. Čuduj sa svetu, napriek tomu som dosiahol zaujímavé hodnoty. Trasu, ktorá vďaka obchádzke nakoniec merala 53 km, som absolvoval za 117 minút, pričom 33 % vzdialenosti a 61 % času som prešiel, resp. prestál na čistú elektrinu. Aby ste si mohli vytvoriť obraz: referenčné hodnoty na pôvodnej trase (tá merala 38 km) stanovené vodičmi Lexusu boli 24 % vzdialenosti, resp. 54 % času pre model CT 200h a 22 % vzdialenosti, resp. 45 % času pre model NX 300h. Ukazuje sa, že nie je dôležité, akú vzdialenosť prejde auto na čisto elektrický pohon naraz, ale to, ako dlho a koľkokrát to urobí počas jazdy. Aj vďaka tomu, že to Lexus CT 200h robil pomerne dlho a často, som mal v prejazdovom cieli priemernú spotrebu 6,4 l/100 km, čo je vzhľadom na charakter dopravy (obrovské zápchy) a jazdný štýl v druhej časti trasy (to už som „kalil“) vynikajúca hodnota. Je zároveň dôkazom toho, že hybridný pohon má svoje opodstatnenie a je životaschopnou alternatívou ku vznetovým motorom.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

 

Diskusia k článku

';