Tip

BMW i3: Keď kopne elektrina

BMW i3: Keď kopne elektrina

BMW i3 94 Ah je vďaka svojmu funky dizajnu, výbornému výkonu a teraz aj rozšírenému dojazdu zatiaľ jediný elektromobil, ktorý sa mi páčil.

Telegraficky:

Čo treba uznať:                  

BMW i3 je naozajstné auto budúcnosti po všetkých stránkach.

Čo nám chýbalo:                

Z podstatných vecí nič.

Čo nás prekvapilo:            

Naozaj dychberúce zrýchlenie.

Cena: základ/test 31 333/56 438 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Motor: synchrónny elektromotor, max. výkon 125 kW (170 k), max. krútiaci moment 250 Nm. Emisie CO2 0 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0-100 km/h za 7,3 s,

vmax= 150 km/h, spotreba výrobca/test 13,6/14,1 kWh/100 km.

 

BMW i3 si už môžete objednať aj s väčším akumulátorom, ktorý mu dodáva teoretický dojazd okolo 300 km. Mne sa v lete, so zapnutou klimatizáciou a bez výraznejšieho obmedzovania sa podarilo spraviť na jedno nabitie takmer 230 kilometrov, čo je veľmi slušné. Tých pár kilometrov dojazdu navyše sa stará o to, aby človek namiesto ustráchanej jazdy bez problémov využíval svoj elektromobil.

  

  

Budúcnosť už dnes

BMW i3 to s ekologickosťou myslí vážne. Je to auto, ktoré si zaručene s ničím nepomýlite. Odzrkadľuje sa to na jeho dizajne, vzhľade interiéru, ako aj pohonnej jednotke. Plastové panely karosérie pripevnené na šasi z uhlíkových kompozitov a dizajn svetiel najviac evokujú budúcnosť – i3 vyzerá ako rekvizita zo sci-fi filmu. Interiér tiež hrá aj na zelenú nôtu – nájdeme tu recyklované plasty a panely akoby z lisovaného papiera. Ak ste sa práve zľakli, nebojte sa. BMW dokáže aj s takýmto materiálom narábať tak, aby vo výsledku autu na imidži pridal, nie ubral. O uberaní sa dá hovoriť len pri hmotnosti, ktorá dosahuje výbornú hodnotu 1 320 kg. Prístrojová doska vyzerá úplne inak ako v bežných bavorákoch, ale cítiť z nej DNA značky, ktoré dostalo akoby rýchle školenie o rodinnom využívaní auta a nutnosti odkladacích priestorov. Tých je tu dosť a sú prakticky rozmiestnené. Najväčším faux pas voči rodinnému využívaniu auta je koncepcia dverí, akú i3 má. Dvere sa tu otvárajú proti sebe, pričom chýba B-stĺpik. Zadné sa tak dajú otvoriť až po otvorení tých predných. Čo je však ešte horšie, bezpečnostný pás pre šoféra a spolujazdca je ukotvený v zadných dverách, takže vždy, keď k vám chce niekto nastúpiť, musíte sa odpútať a otvoriť svoje dvere. Nastupovanie na zadné sedadlá, ak ste „priparkovaní“ iným autom, tiež nie je najjednoduchšie.

  

  

  

  

ELEKTRICKÝ ŠOK

Elektromobily zväčša nemajú veľký výkon, ale ohromia krútiacim momentom dostupným aj pri 0 otáčkach. BMW i3 sa však chváli úctyhodným výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 250 Nm, čo je podstatne viac, než ponúkajú ostatné elektroautá v tejto triede. Čo to znamená v praxi? Nuž, keď zošliapnete naplno „plyn“ pri rýchlosti okolo 50 km/h, tak vám to pružné zrýchlenie doslova vyrazí dych a vy chvíľu nechápete, ako sa môže taká krabica takto rozbehnúť, najmä bez nejakého akustického varovania. Neviditeľná a nehlučná sila sa vie zaprieť do takmer bicyklových pneumatík takou silou, až nám zostával rozum stáť. Výrobca udáva pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 5,1 sekundy, čo robí z predbiehania zvrátenú zábavu. V meste sa auto ovláda prakticky iba „plynovým“ pedálom, tak silno sa BMW i3 snaží zregenerovať stratenú energiu pri brzdení. Brzdy sme sa dotkli naozaj zriedkakedy. Na takýto jazdný štýl si treba zvyknúť, ale jeho výhodou je naozaj malá spotreba energie v meste. S autom sa mi podarilo najazdiť takmer 230 km a ešte mi zostával dojazd asi 6 km. Po jazde som si uvedomil, že BMW i3 netrpí neduhmi iných elektrických áut – hluk od obrích 20-palcových kolies som si ani neuvedomil a dojazd ma napriek využívaniu komfortných spotrebičov výraznejšie netrápil. Navyše som sa mohol spoľahnúť na palubný počítač, čo tiež nie je bežná prax. Keď mi i3 „povedala“, že mám dojazd 7 kilometrov, mohol som si byť istý, že pri normálnej jazde tých 7 km ešte dám. Posledným svetlým bodom bolo nabíjanie. Aj s väčším akumulátorom sa mi podarilo auto na 100 % kapacity dobiť za menej ako dve hodiny, čo je už údaj, s ktorým sa reálne dá žiť. Aj keď jeho dizajn nemusí byť po chuti každému, toto BMW i3 považujem za najlepší elektromobil súčasnosti. Jeho jedinou nevýhodou je dosť vysoká cena. Na druhej strane, žiadne iné mestské auto nemá karbónový monokok.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

BMW i3 94 Ah

 

Diskusia k článku

';