Tip

Hyundai i30N: Hot hatch par excellence

Hyundai i30N: Hot hatch par excellence

Hyundai i30N je pravý hot-hatch. Žiadne „ale“. Žiadne „na to, že to je Hyundai“. A napriek tomu, že s najlepšími bojovať nechce, myslím si, že by smelo mohol.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

S Hyundaimi i30N sme strávili takmer celý deň na Slovakia Ringu. K dispozícii sme mali obidve verzie – základnú 250-koňovú i30N a aj ostrejšiu i30N Performance s výkonom 275 koní. Rozdiely medzi nimi sú podstatnejšie, než by človek čakal. V skratke: základná verzia má menšie brzdy s plnými zadnými kotúčmi, jazdí na 18-palcových disky kolies, nemá aktívny výfukový systém s klapkou a taktiež vpredu nemá naozajstný samosvorný diferenciál. Nahrádza ho elektronika cez pribrzďovanie pretáčajúcieho sa kolesa. Verzia N-Performance jazdí na väčších, 19-palcových diskoch, pod ktorými schováva väčšie brzdy s vetranými kotúčmi vpredu aj vzadu a samozrejme má už spomínaný výfuk aj elektronicky riadený mechanický samosvorný diferenciál. K dispozícii je niekoľko jazdných režimov, ako aj ultimátny režim „N“ a voľne programovateľný režim Custom. Nastaviť sa v ňom dá všetko: odozva na plyn, tuhosť riadenia, ostrosť automatických medziplynov, zvuk výfuku, ale aj činnosť samosvoru, tuhosť tlmičov či režim systému ESC. Ten sa dá mimochodom úplne a naozaj vypnúť. Zatiaľ samé dobré správy. A budú pokračovať aj ďalej.

    

Posed v aute je síce o chlp vyšší, než by sa mi páčilo a sedadlá by mohli mať trochu výraznejšie bočné vedenie… Avšak ak sa na i30N pozriem očami Hyundaiu, ktorý s ňou nechce konkurovať ultimátnym okruhovým autám, úplne chápem, že zvolil radšej kompromis, do ktorého sa bude každodenne dobre nasadať a bude pohodlný aj na dlhých cestách. Už prvé zaradenie jednotky, ktoré spočívalo v krátkom, presne definovanom a lahodnom chode páky v kulise mi vyvolalo úsmev na tvári. Mäsitá spojka s krátkym a ostrým bodom záberu mi zas pripomenula môj milovaný Mégane R.S. Nasledoval rozbeh, počas ktorého vyludzovala i30N z výfuku také zvuky, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani v prítomnosti Focusu RS. Nádherne strieľa do výfuku. Divadlo má zvládnuté. Keď sa potom do prvej zákruty auto oprelo oboma bočnými kolesami rovnakou mierou a pri provokatívnom ubratí plynu prešlo do krásneho pretáčavého šmyku, zúbky na pomyselných kolečkách do seba dokonale zapadli a ja som vedel, že sedím v ozaj špeciálnom aute, zostrojenom ľuďmi, ktorí majú šoférovanie úprimne radi. Hyundai i30N je až prekvapivo ostro naladený. Má fantastické brzdy, neúnavný motor, dravý zvuk a to všetko sa vezie na ozaj lahodne nastavenom podvozku. Pozrite si videá na našej FB stránke, aby ste mali lepšiu predstavu. Silnejšia verzia je precíznejšia, má o chlp väčšiu trakciu a vo vysokých otáčkach viac chuti do života (maximálny krútiak 350 Nm zhodný pre obe verzie si tá silnejšia drží v širšom spektre otáčok). Avšak netreba zatracovať ani tú základnú. Vďaka užším pneumatikám je hravejšia a jej elektronická náhrada samosvoru funguje fakt prekvapivo dobre. Skúsený šofér si s autom ukojí aj svoje pretáčavé chúťky, pričom Hyundai myslel aj na dostatočne silnú ručnú brzdu (nie, že by ste ju na to potrebovali. Krásne sa dá šmýkať aj bez nej). Kto od i30N čaka, že to bude trochu pritvrdená a rýchla i30ka, mýlil sa. N-ko má oveľa bližšie k Méganu R.S., než k Peugeotu 308 GTI, pričom v oblasti jazdných vlastností na okruhu nie je ani jedna jediná vec, ktorú by som mu vedel vytknúť. A to je najvyššia pochvala, akú viem tomuto autu vysloviť. Ešte aj ceny sú nastavené veľmi atraktívne (27 490, resp. 29 990 Eur za i30N Performance, pričom autá sú v takmer plnej výbave). Bravó, Hyundai!

    

Diskusia k článku

';