Tip

Fuso eCanter – parádne riešenie pre centrá veľkomiest

Fuso eCanter – parádne riešenie pre centrá veľkomiest

Fuso eCanter, patriace pod krídla koncernu Daimler AG, už mieri k zákazníkom v novej generácii. Elektrickú dodávku sme si mali možnosť krátko vyskúšať v uliciach Berlína.

Doba elektrická sa z osobných automobilov presúva už aj do segmentu úžitkových automobilov. Nečudo, veď najviac škodlivých exhalátov autá produkujú práve v mestách, kde poškodzujú životné prostredie množstvu ich obyvateľov. Jazda v centrách miest to je hlavne posúvanie sa v kolónach, nekonečné zrýchľovanie a brzdenie. Konštruktéri automobilky sa preto zamerali na tento perspektívny segment a urobili dobre. Elektrická dodávka eCanter navyše popri nulových emisiách prináša ďalší, nemenej zaujímavý benefit – bezhlučnú prevádzku. Na jednej strane je to fajn, no po vlastnej skúsenosti musíme dodať, že jazdiť s takýmto tichým autom kladie na vodiča zvýšené nároky. Chodci vás nepočujú, a teda o vás nevedia. Vodič to musí na pamäti vždy, keď si sadne za volant Fuso eCanter. Inak to bola veľmi zaujímavá a príjemná skúsenosť.

   

Alternatívny dojazd

Na pohon vozidla slúži elektromotor s maximálnym výkonom 129 kW (180 k) a maximálnym krútiacim momentom 285 Nm. Technici hľadali ten správny pomer medzi užitočným zaťažením a dojazdom. Požiadavky prevádzkovateľov veľkých flotíl úžitkových automobilov sú často totiž veľmi odlišné. A tak tento rébus vyriešili veľmi pragmaticky. Líthium-iónový akumulátor nie je jeden, ale keď chcete dosiahnuť maximálny dojazd, môžete si objednať sústavu šiestich. V takomto prípade majú celkovú kapacitu 13,8 kWh. Pri objednaní maximálnej zostavy akumulátorov budete mať k dispozícii dojazd približne 100 kilometrov. Z užitočného zaťaženia v tomto prípade sústava odkrojí približne 600 kg. Samozrejme, zákazník môže z veľkosťou akumulátora a užitočným zaťažením variovať. V štandardnej konfigurácii má eCanter s celkovou hmotnosťou 7 490 kg užitočné zaťaženie 4 290 kg. Dodajme ešte, že maximálny rýchlosť vozidla je obmedzená na 80 km/h.

Pri pripojení sústavy na rýchlo nabíjačku sa na 80 % kapacity maximálnej nabije za približne hodinu,  pri pripojení na klasickú elektrickú sieť trvá plné nabitie akumulátorov približne sedem hodín.

Pre špeditérov

Automobilka počas prezentácie slávnostne dodala flotily prvých kusov už prvým zákazníkom. Jedná sa o logistické firmy, ktoré sa zaoberajú distribúciou tovaru k zákazníkom. Na prezentácii prezradili, že hoci sa nám dojazd na jedno nabitie môže zdať krátky, pre ich potreby postačuje na celodenný rozvoz tovaru. Je teda jasné, že prevádzka flotíl elektrických dodávok pre nich nepredstavuje žiadne obmedzenie. Ak k tomu pripočítame naše dojmy zo skúšobnej jazdy pre presvedčení o tom, že sa s tichými dodávkami bez emisií budeme na našich cestách stretávať čoraz častejšie.

Peter Lacena, foto: archív

Diskusia k článku

';