Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Fiat 500: Ostala päťstovkou!

Pôvodná päťstovka sa začala vyrábať v roku 1957 a v krátkom čase si získala srdcia nielen Talianska, ale aj okolitého sveta.

Ľudia ju nazývali milo Nippi alebo Cinquino. Po 18 rokoch však Fiat ukončil jej výrobu. Našťastie v roku 2007 sa päťstovka dočkala reinkarnácie. Za okamih sa stala miláčikom motoristov, suverénne najobľúbenejším autom dizajnérov, štýlových ľudí, čo sa odrazilo aj na predajných výsledkoch. Od roku 2008 až doteraz bol Fiat 500 v Európe lídrom v segmente A. Úspech zožal v stovke krajín vrátane USA. Vo Fiate si teda kládli otázku, ako urobiť nový model tak, aby päťstovka ostala päťstovkou. Preto zachovali základy (veľkosť, proporcie a tvary) a zmenili len detaily. Pri letmom pohľade vlastne ani nezbadáte, že stojíte pred novou päťstovkou, ale kdesi v zadnej časti mozgovej kôry vám bude vŕtať, že vám na tom aute čosi nesedí. To sú presne tie malé detaily, ktoré robia celok. Ja osobne som veľmi rád, že Taliani neskĺzli k tomu, čo urobili Angličania s Mini Cooper. Ten sa totiž z generácie na generáciu menil a zväčšoval, čím sa vzďaľoval nielen pôvodnému, ale aj prvej generácii reinkarnovaného Mini.

IMG_7394       IMG_7373

Viac, ako sa zdá

Hoci sa nová 500-ka od svojej predchodkyne líši napohľad iba málo, v skutočnosti má až 1 900 upravených alebo nových komponentov. To je viac ako 40 % komponentov. Konštruktéri sa zamerali na päť oblastí: dizajn, ekológiu, informačno-zábavný systém, bezpečnosť a individualizáciu. V rámci dizajnu upútajú nové svetlá s projektorovou technológiou, LED denné svetlá, ktoré poukazujú na logotyp písma 500, 3D mriežka chladiča, zadné skupinové svetlá so zaslepenou strednou časťou, dve nové farby a viac chrómu. V interiéri je nový volant, k dispozícii je plne digitálny prístrojový štít atď. Tvorcovia sa chválili, že po prepracovaní prednej časti auta je nová 500-ka až o 20 % bezpečnejšia pre chodcov. Nezabúda však ani na vlastnú posádku, okrem iného má v sérii 7 airbagov a ESC. Veľkou zmenou je multimediálny systém Uconnect LIVE s aplikáciami, ktoré si môžete stiahnuť z Apple Store alebo Google Play Store. Môžete tak počúvať internetové rádiá cez TuneIn alebo hudbu z virtuálneho albumu Deezer. Samozrejmosťou je prístup k aktuálnemu počasiu, sociálnym sieťam Facebook a Twitter, ale aj funkcie eco:Drive (hodnotí a zaznamenáva váš jazdný štýl) a myCar (upozorňuje na servisné povinnosti). Nové farebné kombinácie umožňujú väčšiu individualizáciu. A to ani zďaleka nie je všetko, v čom sa 500-ka zmenila.

IMG_7370       IMG_7368

Mám ju rád

Musím povedať, že pri predchádzajúcich skúsenostiach vo mne dvojvalec Twinair nezanechal veľmi pozitívny pocit. Konštruktéri však evidentne zapracovali a z dvojvalca v novej päťstovke som doslova napichaný. Niekde v pozadí si zachováva typický chod a zvuk dvojvalca, no absolútne to nevnímate negatívne. Skôr naopak, veľmi príjemne vo vás evokuje časy prvotnej 500-ky. Pamätám si, že preplňovaný dvojvalec bol reálne použiteľný vo veľmi úzkom otáčkovom pásme. Zhruba do 2 000 ot.min-1 neťahal, nad 3 500 – 4 000 otáčok zasa „drnčal“ a aj výkon mu upadal. Nový motor je skvelý a po tejto nepodarenej charakteristike nenesie ani len stopu. Svoje čaro má aj 1,2-litrový štvorvalec s 51 kW (69 k), v nízkych otáčkach je síce lenivý, no nad 2 000 sa krásne oprie do kolies. Veľmi príjemne ma prekvapila aj jednospojková robotizovaná prevodovka Dualogic, ktorá má výbornú logiku radenia v kombinácii s oboma spomínanými motormi. Nepodtáča ich a pri brzdení využíva brzdenie motorom. Aj húpanie typické pre jednospojkové robotizované prevodovky sa prejavuje len v malej miere. Samozrejmosťou je manuálne radenie. Už teraz sa teším, kedy podrobíme novú päťstovku redakčnému testu.

Peter Varga, foto autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov