Tip

Fiat 500:  Milá lentilka

Fiat 500: Milá lentilka

Stručne:

Čo treba uznať: Originál, ktorý sa nezunuje.

Čo nám chýbalo: Väčší batožinový priestor.

Čo nás prekvapilo: Dobrá spotreba paliva.

Najčastejšie poruchy: Korózia výfuku.

Konkurenti: Ford Ka, Opel Adam, Renault Twingo.

   

   

 

Fiat 500 isto netreba nikomu špeciálne predstavovať. Oplatí sa do tejto legendy investovať aj na trhu ojazdených automobilov?

Fiat 500, ktorý sa nám dostal do rúk, bol vyrobený v roku 2009 a má najazdených necelých 60 000 kilometrov. Vozidlo malo od novoty dvoch majiteľov. Vek, či skôr spôsob používania je viditeľný na stave interiéru. Svetlá farba plastov a poťahov síce dodáva interiéru pocit vzdušnosti, treba si však dávať pozor. Na svetlom interiéri totiž vidno skutočne všetko. Poťahy sedadiel nesú stopy každodenného zaobchádzania. Kožený poťah volantu bol natrhnutý. Evidentne od prsteňa. Drobnou chybou, ktorá sa sporadicky objavila po naštartovaní motora, bolo hlásenie o chybe posilňovača riadenia. Na jeho fungovaní sa to však nijako neprejavovalo. Inak je Fiat 500 vo veľmi dobrej kondícii. Majiteľ s vozidlom doteraz nemal žiadne problémy. Do servisu chodí iba na povinné prehliadky.

Šarmantné mini

Interiér, samozrejme, priestorom neoplýva, no rodiny ani basketbalisti si ho asi kupovať nebudú. Toto auto je skrátka imidžovka, a tak mu ledačo radi odpustíte. Obmedzený priestor celkom určite. Dvom dospelým však ponúkne solídny priestor, do vozidla sa im vďaka veľkým bočným dverám pohodlne nastupuje. Zadné sedadlá uspokoja iba deti, dospelí tu obsedia iba núdzovo. Miesto im totiž bude chýbať na nohy aj na hlavu. Batožinový priestor vystačí na štandardný nákup. Zadné sedadlá sú delené v pomere 50:50, keď budete na batožinu potrebovať viac miesta, bez problémov ich odklopíte aj z batožinového priestoru. Zaujímavou skúsenosťou z pohľadu prepravnej kapacity prispel majiteľ vozidla. V malej päťstovke vozí bicykel… Keby sme ho nepoznali, asi by sme mu neuverili.

S týmto autom sa budete veľmi dobre cítiť v meste. Zaparkujete takmer všade, pri prejazde úzkymi uličkami si budete pochvaľovať výborný výhľad aj malý polomer otáčania. Toto všetko sú fakty, Fiat 500 si však ľudia kupujú pre jeho nezameniteľný šarm. Viete si predstaviť iné auto, ktoré sa vyrába už od roku 2007, zmenilo sa len minimálne a je stále populárne a vyhľadávané? Ja iné také nepoznám.

   

   

   

   

   

   

Motor a prevodovka

Naša päťstovka mala pod prednou kapotou atmosférický štvorvalec s objemom 1,2 litra a maximálnym výkonom 51 kW (69 k), ktorý spolupracoval s päťstupňovým manuálom. Toto auto (samozrejme, s výnimkou verzií Abarth) nie je o športových výkonoch. Na bežnú mestskú premávku však motor stačí, so svižnejším štartom z križovatiek nebudete mať problém. Potenciálneho majiteľa bude určite skôr zaujímať reálna priemerná spotreba. Ak budete jazdiť rozumne, a teda skôr plynulo, nebude problém udržať spotrebu na hranici piatich litrov benzínu na 100 kilometrov. S rastúcim apetítom po živšej jazde, samozrejme, rastie aj apetít motora. Aj športovo založení vodiči sa však budú vedieť zmestiť pod hranicu siedmich litrov. Náš kus má dlhodobú priemernú spotrebu rovných šesť litrov benzínu na 100 kilometrov. Veľmi príjemne nás prekvapila prevodovka. Mala totiž veľmi pekný chod a presne definované dráhy. Navyše, páka prevodovky je pekne poruke.

Podvozkovo auto zodpovedá svojej veľkosti. Plavnú jazdu teda nečakajte, podvozok je naladený tvrdšie. Jazdný komfort v meste je však v poriadku. Mimo mesta treba počítať s nervóznejším správaním sa podvozka na ceste s horším povrchom  či pri rýchlom prejazde zákrutou. V súvislosti s podvozkom musíme zdôrazniť elektromechanický posilňovač riadenia s funkciou CITY. Po jeho aktivácii volant povolí,  aby ste s ním otočili a vám bude stačiť motýlia sila. Aby to nešlo na úkor bezpečnosti, tak sa táto funkcia vo vyšších rýchlostiach automaticky vypne. Parádna vec.

Najčastejšie chyby

Naše auto jazdí bez chýb, ktoré by si vyžiadali návštevu servisu. A skutočne Fiat 500 je pomerne spoľahlivé auto. Na začiatku výroby  sa sporadicky objavili problémy s fungovaním systému Blue&Me (nefunkčné handsfree), na kusoch s väčším počtom najazdených kilometrov treba počítať s potrebou výmeny vzpier stabilizátora prednej nápravy, v prípade zadnej nápravy vám peňaženku odľahčia ložiská. S rastúcim vekom a počtom najazdených kilometrov sa zvykne objaviť únik oleja z prevodovky. Najčastejším problémom Fiatu 500 je podľa skúseností majiteľov slabá protikorózna ochrana výfuku.

Text: Peter Lacena, foto: Peter Varga

Fiat 500 1.2 8V

Cena (základ, test cca)                                             9 990 €/cca 10 400 €

Záruka                                                                       5 rokov alebo 100 000 km

Technika

Valce/ventily/palivo                                                   R4/8V/benzín

Prevodovka                                                               M5

Zdvihový objem valcov [cm3]                                   1 248

Výkon [kW (k)  pri ot.min-1]                                                    51 (69)/5 500

Krútiaci moment [Nm pri ot.min-1]                            102/3 000

Max. rýchlosť  [km/h]                                                160

Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s]                                       12,9

Priemerná spotreba výrobca/test  [l/100 km]             5,1/6,0

Emisie CO2 [g/km]                                                     155

 

Zostatkové ceny auta v roku (€)

Rok/motor    1.2 8V                                        1.3 MultiJet

2008            4 300                                           5 200

2009            5 100                                           6 000

2010            5 800                                           6 900

Ceny sú preto iba orientačné a závislé od výbavy a počtu najazdených kilometrov.

 

Fiat 500 Lounge 1.2 8V

Originálne náhradné dielce (€ s DPH)

Čap riadenia                                            16,90

Predné rameno                                       79,11

Brzdový kotúč predný (ks)                      24,08

Brzdový kotúč zadný (ks)                        18,77

Brzdové platničky (predná náprava)       32,01

Brzdové platničky (zadná náprava)         38,75

Predný tlmič (ks)                                      61,23

Zadný tlmič (ks)                                        51,06

Spojka (komplet so zotrvačníkom)          139,70

Uvedené ceny pochádzajú z ponuky nezávislého distribútora náhradných dielov.

Diskusia k článku

';