Tip

Bod zlomu: elektrina sa presadzuje!

Bod zlomu: elektrina sa presadzuje!

Podľa JATO Dynamics dosiahol predaj elektrických vozidiel zlomový bod s výrazným nárastom tržieb v kľúčových regiónoch.

Čína je krajina s zďaleka najviac elektrickými vozidlami na miestnych komunikáciách, čo predstavuje približne 227 000 predaných EV za január až september tohto roku. Po Číne  nasleduje USA s 61 000 a Nórsko s 24 000 predanými elektrickými vozidlami.

     

Čína je považovaná za kľúčovú súčasť globálneho prijatia EV, ukazujú štatisrtiky JATO, pričom vláda zavádza politiku na podporu predaja EV, a to najmä pre súkromné vozidlá. Okrem toho program uhlíkového kreditu Číny, ktorý nadobudne účinnosť v roku 2019, uprednostňuje elektrické vozidlá pred hybridmi, čo je prospešné pre globálnych výrobcov, ktorí chcú vstúpiť na čínsky trh. V súčasnosti je krajina nielen najväčším trhom EV z hľadiska objemu, ale je tiež považovaná za horúci priestor pre vývoj nových technológií. Výsledkom je aj skutočnosť, že šesť z desiatich najlepších značiek elektrických vozidiel na kľúčových automobilových trhoch malo do septembra 2017 sídlo v Číne.

Naproti tomu trh s EV v USA sa po vrchole v roku 2016 spomalil, čo môže byť spôsobené dedičstvom lacnej ropy a spotrebiteľskou preferenciou benzínových motorov a chýbajúca podpora súčasnej vlády v oblasti elektrických vozidiel.

Mierny nárast predaja elektrickej energie o 21% v USA sa porovnáva s európskym trhom, kde sa predaj zvýšil o 42% v porovnaní s rovnakým obdobím január-september v roku 2016.

Napriek rastu v tomto sektore však trhový podiel naďalej zostáva malý vo väčšine európskych krajinách, pričom vo Francúzsku je to iba 1,2%, Nemecku 0,6% a Spojenom kráľovstve 0,5%.

Nórsko vedie s trhovým podielom 16,6%, čo je porovnateľné s Holandskom, s iba 1,4%. Nórsko je unikátnym trhom, okrem iného vďaka svojej už existujúcej sieti elektrických bodov na dobíjanie batérií napríklad v obchodných centrách. Táto existujúca sieť a myslenie dokázali, že osvojenie si elektrických vozidiel je jednoduchšie ak existujú dotácie a stimuly, ktoré podporujú rozširovanie počtu elektrických vozidiel.

Spoločnosť JATO Dynamics predpokladá, že rozmach predaja elektrických vozidiel je spôsobený tým, že vlády hľadajú spôsob ako riešiť znečistenie ovzdušia a zvyšujú tlak na výrobcov automobilov, aby znížili celkové emisie. Výsledkom je, že drvivá väčšina automobilových značiek má v centre svojich budúcich plánov rôzne formy elektrických vozidiel.

Felipe Munoz, globálny automobilový analytik spoločnosti JATO Dynamics, uviedol: „Nariadenia sankcionujúce vypúšťanie emisií začínajú ovplyvňovať vlády krajín a spotrebitelia čoraz viac opúšťajú jazdu s vozidlami s motormi s vnútorným spaľovaním.

V dôsledku toho výrobcovia automobilov uprednostňujú vývoj elektrických vozidiel. Ale rozsah segmentov je stále obmedzený, najmä v Európe, takže výber spotrebiteľov nie je na úrovni, potrebnej pre masové prijatie. Výrobcovia automobilov musia investovať do svojich elektrických ponúk, zatiaľ čo investície do infraštruktúry na vládnej úrovni sú potrebné na zabezpečenie bodov nabíjania a elektrickej kapacity, aby sa vyrovnali s masovým rozšírením elektrických voidiel.“

(šr)

 

 

Diskusia k článku

';