Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


„10 otázok pre…“ Olivera Heilmera, vedúceho dizajnu značky MINI.

Pre Olivera Heilmera, od septembra 2017 vedúceho dizajnu značky MINI, dizajn neznamená iba prácu, ale aj povolanie. Rodák z Mníchova mal v sebe odmalička túžbu tvoriť nové autá. Teraz prezrádza, čo je podľa neho dobrý dizajn, aké má plány pre budúcnosť značky MINI a akú mieru odvahy si ich realizácia vyžaduje.

Prečo ste sa stali návrhárom áut?

Autá ma vždy úplne fascinovali, od útleho detstva. Vždy som ich kreslil – a vždy som mal pri tom úsmev na tvári. Začalo sa to tým, že som ako dieťa dokresľoval spojlery na autá v časopisoch. Neskôr som začal navrhovať a kresliť vlastné autá. Veľmi skoro mi bolo jasné, že chcem byť návrhárom áut. Vtedy to nebola bežná kariéra, na rozdiel od medicíny či práva. Takže si iste viete predstaviť, že moji rodičia boli trochu skeptickí. Po maturite, ešte pred nástupom na vysokú školu, som absolvoval stáž v známej automobilke v Stuttgarte, a to vo mne utvrdilo presvedčenie, že toto chcem robiť celý život. Hoci vtedy by mi nikdy nenapadlo, že sa dostanem v kariére až takto ďaleko.

Kde nachádzate inšpiráciu? 

V podstate ma fascinuje všetko, čo rozvíja moju predstavivosť a podnecuje kreativitu. Veľmi inšpirujúca je pre mňa napríklad hudba – čokoľvek od džezu až po hip-hop. Nadchýna ma však aj estetika technických výrobkov. Mám na mysli výrobky, ktoré vyvinuli a skonštruovali technickí inžinieri z čisto technického hľadiska – ale z ktorých zároveň vyžaruje výnimočná krása. Hoci krása je, samozrejme, veľmi subjektívna.

Čo je podľa vás „dobrý dizajn“?

Pre mňa znamená dobrý dizajn konzistentnosť a zohľadnenie účelu. Funkcia výrobku musí byť ihneď jasná z jeho formy a musí byť predovšetkým použiteľný. Ďalším atribútom dobrého dizajnu pre mňa je, že nie je príliš krikľavý. Ale súčasne by mal aj polarizovať, aspoň do určitej miery, inak mu hrozí prílišná anonymnosť. Existuje veľa príkladov dizajnu automobilov, ktorý spočiatku vyvolával rozporuplné názory, ale napriek tomu – či možno práve vďaka tomu – vydláždil cestu pre celkom nový segment vozidiel. Dobrým príkladom je BMW X6.

Čo pre vás znamená značka MINI? 

MINI pre mňa stelesňuje sebavedomý a moderný postoj, ktorý je vzdialený luxusu spočívajúcemu v rozmernosti. Nezáleží, ako exkluzívne alebo draho je dané MINI vybavené. Zvonka je vždy kompaktné. Z môjho pohľadu to znamená, že majitelia vozidiel MINI si ich kupujú hlavne pre vlastné potešenie. Samozrejme, do istej miery sa chcú aj odlíšiť a prostredníctvom svojho auta vyjadriť aj svoju osobnosť.

Čo je pre vás na vašej práci najpríťažlivejšie?

My návrhári áut sa aktívne spolupodieľame na formovaní budúceho vývoja. Vedomie, že som súčasťou tohto procesu, mi stačí ako motivácia. Ďalšia vec, čo ma uspokojuje, je fakt, že dizajn poskytuje možnosť veci zamiešať a zmeniť zaužívané postupy. To je pre mňa nesmierne motivujúce. Chcem, aby som sa o pár rokov mohol pozrieť do zrkadla a povedať, že som spravil všetko pre to, aby som posunul dizajn MINI a tým pádom aj samotnú značku do budúcnosti.

Kde vidíte značku MINI v budúcnosti?

Vidím to tak, že MINI je značka, ktorá má nielen potenciál neustáleho vývoja a zmien, ale musí sa aj reálne vyvíjať a meniť. Súčasný rad produktov MINI je veľmi dobrý. Hlavne z pohľadu kvality dosahujeme v súčasnosti veľmi. Je však jasné, že naša cesta nemôže byť iba evolučná. Máme na programe niekoľko veľkých vecí: autonómne jazdenie, elektrickú mobilitu, digitalizáciu a zdieľané služby, a to zďaleka nie je všetko. Tieto oblasti teda musíme formovať. Značka MINI by v tom mohla byť priekopníkom, vidím v tom veľký potenciál.

Prejdime teraz na tému elektromobility: v čom sa dizajn takéhoto auta líši od dizajnu auta s konvenčným spaľovacím motorom?

Nové technológie sú pre dizajnérov vždy príťažlivé, lebo do našej práce vnášajú novú energiu a dokážu iniciovať niečo úplne nové. Elektrický systém pohonu a výhody jeho usporiadania nám umožňujú meniť zavedené geometrické riešenia. Pohonný systém je výrazne menší, ale batérie zase zaberajú viac miesta ako palivová nádrž. To nám v budúcnosti umožní oveľa viac slobody pri práci s vnútorným priestorom a proporciami auta. A práve tu vidím pre značku MINI veľký potenciál.

Momentálne pracujete na prvom plne elektrickom MINI, ktoré bude mať premiéru v roku 2019. Na čo sa môžeme tešiť?

Plne elektrické MINI bude naozajstné MINI. Inak povedané, bude apelovať na emócie a bude predstavovať minimálnu záťaž na životné prostredie. Elektrickú povahu auta bude vidno v jeho detailoch – napríklad v nekonvenčných a inovatívnych prvkoch, ktoré odkazujú na svet tradičných MINI, ale ktoré ho zároveň spájajú s novými technológiami. Úlohu zohrá určite aj 3D tlač. Viac podrobností neprezradím, keďže na dizajne stále intenzívne pracujeme a v niektorých veciach ešte nepadlo rozhodnutie.

Takže čo môžeme v budúcnosti očakávať od značky MINI a hlavne od jej dizajnu?

Klasické MINI malo hranatý dizajn z konkrétneho dôvodu, bol vytvorený s ohľadom na nutnosť veľkého výkonu. Práve preto má dnes ikonický status. Veľmi sa teším, že môžem tento koncept pretaviť do budúcnosti – aj so všetkými možnosťami, ktoré nám to ponúka. Značka MINI stelesňuje neustále zmeny a mestské prostredie, jej srdce bije v rytme veľkomesta. MINI nemožno zaškatuľkovať. Som presvedčený, že MINI ako značka je viac než len automobil. A preto chcem v budúcnosti presadzovať konektivitu, ktorá je na to nevyhnutná.

Ako to bude vyzerať v detailoch?

Bude to posuvná strecha alebo hexagonálna mriežka chladiča? Alebo bude dizajn interiéru determinovať exteriér s ohľadom na obytný priestor vo vnútri auta ako dôsledok autonómneho jazdenia? Nebudeme už vytvárať iba autá, ale zážitky. Značka MINI bude rozpoznateľná vďaka zážitku a poctivej koncepcii, ktorá bude aj naďalej nadchýnať a vynikať v dave. Očakávam, že základné potreby našich zákazníkov ostanú aj v budúcnosti podobné: chcú mobilitu a najnovšie informácie, chcú, aby sme predvídali ich potreby, a pritom chcú mať potešenie z interakcie so svojím vozidlom. Vezmite si napríklad konektivitu. Nehovoríme tu iba o veľkosti displeja, ale aj o emocionálnom spojení počas používania. Ústrednou témou je tu interakcia, a práve tú musíme formovať. Dobrým prístupom pre značku MINI by bolo potlačiť potrebnú technológiu do úzadia a namiesto toho ponúknuť zážitok a skúsenosť charakteristickú pre MINI. Je to veľká príležitosť, ale súčasne aj náročná výzva. MINI má šancu vydať sa novou cestou.

BMW Group  (šr)

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov