Tip

Vykrúcač krkov Volkswagen Arteon

Vykrúcač krkov Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon je podľa reakcií okolia dizajnovo veľmi podarený. Našťastie nie je všetko iba o peknej vizáži…

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor

Dávno sa mi nestalo, aby sa mi prihovárali cudzí ľudia kvôli testovaciemu autu, a to som v poslednom čase nemal práve nudné autá. Navyše, tento konkrétny Arteon nie je práve najnápadnejší – strieborná farba a výbava Elegance ho robí relatívne nenápadným, aj keď jeho nízka silueta je na druhý pohľad impozantná. Lenže aj napriek tomu sa mu evidentne darí vytŕčať z davu. Jeho 3D predné svetlomety, obrovská maska chladiča, výrazné línie karosérie, široké zadné svetlá s dynamickými smerovkami, veľké kolesá a neskutočne sexi rozšírené boky zadných blatníkov na seba skrátka strhávajú pohľady.

Ľudová filozofia

Volkswagen sa pri Arteone rozhodol vytvoriť pohodlné a dizajnovo zaujímavé GT, ktoré by však stále spĺňalo atribúty praktického,  a teda do istej miery „ľudového“ auta. Arteon má teda nízku karosériu s bezrámovými oknami dverí, avšak vďaka hlboko vykrojeným otvorom dverí a veľkému uhlu ich otvorenia sa do nej ľahko nastupuje a ukrýva sa v nej ozaj štedrý priestor pre posádku – či už na nohy, alebo na hlavu. Arteon má totiž o 4 cm dlhší rázvo, než Passat, z ktorého technologicky vychádza. Ďalším ľudovým prekvapením sú piate dvere batožinového priestoru. Áno, Arteon je liftback. Do jeho kufra s objemom 563 litrov je teda perfektný prístup.

Prémiové maličkosti

Aj keď sa Arteon vnútorným dizajnom na môj vkus až príliš podobá na Passat, je tu pár drobností, ktoré naznačujú, že tu ste vo vyššej triede. Spomeňme iné dekory palubnej dosky, pekné ambientné podsvietenie s troma voliteľnými farbami či prepracovanú grafiku digitálneho prístrojového štítu. Zdá sa mi, že aj sedadlá majú výraznejšie bočné vedenie. Je pravda, že spoza volantu si nemusíte hneď uvedomiť, že šoférujete čosi výnimočnejšie, ale myslím si, že v tom práve spočíva čaro koncernových áut. Ľudia skrátka neradi menia svoje zvyky, a preto je Arteon vo svojom geniálne ergonomickom ovládaní taký klasický, ako len môže byť.

Niečo navyše

Arteon však má niečo, čo žiaden iný Volkswagen. Ide o novú generáciu asistenčných a bezpečnostných systémov s rozšírenou funkcionalitou. Začnime odzadu – prednárazový systém teraz predvída aj náraz zozadu. Ak teda hrozí zrážka, v okamihu zatvorí okná, nastaví sedadlá do ideálnej polohy a pritiahne bezpečnostné pásy. Zadné senzory využíva aj vylepšený Emergency Assist. Ten, ak sa vodič napríklad z náhlych zdravotných dôvodov nemôže venovať riadeniu, postupne zastaví auto na pravej krajnici (v krajinách s ľavostrannou premávkou zas na ľavej), pričom je schopný aj zmeniť jazdný pruh a dávať pri tom pozor na autá blížiace sa zozadu. Medzi tie (dúfam) častejšie využívané systémy však patrí nový adaptívny tempomat ACC, ktorý po novom spolupracuje s GPS a prispôsobuje rýchlosť auta nielen okolitej premávke, ale aj profilu cesty a rýchlostným obmedzeniam. Rozpoznáva teda zákruty, či dokonca aj križovatky a kruhové objazdy. Údaje z máp využívajú aj adaptívne LED svetlá, ktoré osvetľujú zákruty a križovatky až o sekundu skôr, než do nich vodič zatočí. Posledné dva menované systémy fungujú skvelo. Najmä ACC veľmi plynulo a jemne mení rýchosť, pričom vodič takmer vôbec nepotrebuje zasahovať do jeho činnosti.

Poctivá robota

Arteon ma našťastie potešil aj podvozkom. Nebol síce vybavený adaptívnymi tlmičmi (ktoré majú najnovšie plynule nastaviteľnú tuhosť), ale aj na základnom podvozku jazdí Arteon reprezentatívne. V zákrutách drží veľmi dobre, v rukách pôsobí ľahko, obratne a predvídateľne. S motorom 2,0 TDI (110 kW/150 k) dokáže jazdiť aj pod 5 litrov, aj keď sa priznám, že by mu pristal vyšší výkon. Inak však Arteonu nemám čo vytknúť. Všetky jeho parametre sú totiž hodné toho, ako vyzerá.

Čo treba uznať: Arteon ponúka atraktívny mix imidžu a úžitkových vlastností.

Čo nám chýbalo: Vyšší výkon motora.

Čo nás prekvapilo: Výborné fungovanie ACC.

 

Volkswagen Arteon 2,0 TDI DSG Elegance

Cena a záruka:

Základ/test 32 810/49 740 €

2 roky bez obmedzenia km

Motor: vznetový preplňovaný R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 340 Nm pri 1 750 – 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 116 g/km.

Jazdné výkony, spotreba:

0-100 km/h za 9,1 s,

vmax= 220 km/h, spotreba výrobca/test 4,4/5,2 l/100 km.

563 l kufor

 

Diskusia k článku

';