Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volvo 144 oslavuje 50 rokov

Model 144 bol pre automobilku prelomový. Bolo to prvé vozidlo značky, ktoré oslovilo viac ako 1 milión zákazníkov. V tomto roku oslavuje okrúhle jubileum 50 rokov.

Volvo patrilo a stále patrí k výrobcom, ktorí produkujú menej modelov. Prvým „milionárom“, teda vozidlom s viac ako milión vyrobenými kusmi, bolo Volvo 144. To oslavuje v tomto roku výročie 50 rokov od prvého predstavenia.

Takmer 400 novinárov bolo 17. augusta 1966 svedkami premiéry novinky 144. Hostia sa zišli v centrále značky vo švédskom Göteborgu a za zdvíhacou stenou na nich čakali prvé 3 prototypy.

Volvo 142 Volvo 145

Paralelne sa novinka predstavila tiež v nórskom Osle, dánskej Kodani a fínskych Helsinkách. Po slávnostnej premiére ich žeriav v drevených debnách zdvihol do areálu. Predstavenie malo prebehnúť v tajnosti, ale v tej dobe vo Švédsku hľadali vrahov dvoch policajtov.

Polícia dostala tip, že sa utečenci nachádzajú v publiku a tak ho museli evakuovať. Model P660, ako ho interne nazvali, mal byť väčší ako Amazon, ale v rovnakej triede a hmotnosti. Séria 140 tak musela vychádzať z rovnakého rázvoru, ako mal Amazon.

Volvo 145 Volvo 140

Prvá číslica v názve označovala sériu, druhá počet valcov motora a tretia počet dverí. Sériová výroba 144 začala 19. augusta 1966. O rok neskôr prišiel na trh dvojdverový model 142 a v roku 1985 kombi verzia 145.

Blízkym automobilom bolo Volvo 164, ktoré predstavili v roku 1969. To malo rázvor dlhší o 10 cm a tiež dlhšiu prednú časť. Dôvodom bola potreba implementovať radový šesťvalec B30. Séria 140 sa dokonale hodila k ideálom 60-tych rokov, akými bol priestranný interiér alebo veľké okná.

Volvo 140 malo vyvinuté deformačné zóny, ochrannú klietku alebo dvojokruhový brzdový systém. Na zadnej náprave bol umiestnený obmedzovač brzdnej sily. V priebehu výroby dostal model 140 opierky hlavy, samonavíjacie bezpečnostné pásy a varovanie pre ich nezapnutie.

Volvo 142 Volvo 142

Pohonnou jednotkou bol 1,8-litrový štvorvalec B18, ktorý produkoval 55 kW (75 k). Výkonnejšia verzia s oddelenými karburátormi mala 71 kW (96 k). Dvojliter B20 dosahoval maximálny výkon 60 kW (82 k) alebo 73 kW (100 k).

Verzia s elektronickým vstrekovaním ponúkla až 88 kW (120 k). Výroba modelov 142, 144 a 145 skončila v lete 1974, kedy zišiel z výrobných pásov kúsok s poradovým číslom 1 251 371. Nasledovník Volvo 240 vydržal vo výrobe dlhých 19 rokov a oslovil viac ako 2,8 milióna zákazníkov.

MM, Volvo

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov