Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


VOLKSWAGEN: "dieselgate" pokračuje.

Aktualizované 23. 11. 2015

Volkswagen prezentoval svoj plán technického riešenia skresľovania množstva emisií pre svoje motory. V Európe sa bude týkať vyše 8 miliónov haftových turbomotorov radu EA 189. Pôjde ako o riadiaceho software, tak aj mechanické úpravy (vstrekovače) – v závislosti od zdvihového objemu motora.

Volkswagen za šéfa stratégie angažoval Thomasa Sedrana. Nedlho po jeho príchode do značky Chevrolet v Európe tu značka ukončila aktivitu. Predtým pracoval v najvyššom vedení značky Opel, kde riešil stratovosť jej aktivít a pôvodne pracoval v prestížnych poradenských inštitúciách.

Volkswagen ponúkol takmer pol miliónu amerických majiteľov postihnutých vozidiel (NOx) 1000 dolárov vo forme platobnej karty (500 dolárov) a poukážok na nákup u dealerov značky (500 dolárov). V súčasnosti sa už o tento bonus zaujíma výrazne vyše sto tisíc z nich.

Problém s emisiami CO2 sa týka zrejme aj koncernových benzínových motorov TSI a TSFI, dokonca aj v aktuálnych variantoch.

Volkswagen vyhlásil, že uhradí motoristom postihnutým emisnou aférou súvisiacou s emisiami CO2 (cca 800 000 vozidiel) “dodatočné daňové náklady”, ak vzniknú pri riešení problému.

Podľa koncernu Volkswagen je software v motoroch 3,0 TDI, ktorý v USA tiež napádajú, v Európe legálny a neovplyvňuje meranie emisií.

Volkswagen priznal problémy aj s údajmi o emisiách kysličníka uhličitého (CO2). Postihnutých by malo byť cca 800 000 automobilov a koncern predpokladá vďaka tomu ďalšiu hospodársku stratu cca 2 mld. Eur. Problém sa má dodtknúť nielen (vo veľkej vätšine) naftových, ale istého počtu aj benzínových motorov.

Stratu (prevádzkovú) 3,5 miliardy Eur zaznamenal Volkswagen za 3. štvrťrok 2015, aj vďaka škandálu okolo ovplyvňovania výsledkov merania emisií. Vlani dosiahol v porovnateľnom období prevádzkový zisk 3,2 miliardy Eur.

Opel vo svojom vyhlásení z 27. októbra dôrazne odmieta tvrdenie nemeckej agentúry Deutschen Umwelthilfe (DUH, German Environmental Relief) z piatka 23. 10. 2015. Opel znova opakuje, čo platí pre všetky modely Opel bez výnimky: Software vyvinutý v GM nemá žiadne funkcie, ktoré by detekovali, či je dané vozidlo podrobované kontrole emisií ve výfukových plynoch!

Na Slovensku sa začínajú koordinovať majitelia problémových automobilov v súvislosti s možnosťou podania žaloby.

Volkswagen zrejme používal viacero  variantov softvéru skresľujúceho výsledky meraní emisií a problém sa teda môže týkať nielen skupiny TDI motorov radu  EA 189.

Donedávna najvyšší šéf automobilky Škoda Wilfried Vahland opúšťa koncern Volkswagen. Pred pár dňami ho pritom poverili vedením aktivít koncernu v USA, teda momentálne pre firmu najhorúcejšom trhu.

Podľa najnovších správ nie je vylúčené, že softvér skresľujúci výsledky emisných skúšok – hoci iným spôsobom, než pôvodný – je aj v dieselových motoroch Volkswagen pre modely 2016. V USA je zablokovaný predaj podozrivých vozidiel.

Trápi Vás, či medzi postihnuté automobily nepatrí aj Vaša škoda? Zistíte to na stránke http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/cs-cz, po zadaní VIN čísla vozidla. Nezabudnite však, že problém sa týka len modelov Fabia II vyrobených v rokoch 2009 – 2014, Roomster 2009 – 2015, Yeti 2009 – 2015, Octavia II 2009 – 2013, Superb II 2009 – 2013.

Pre vozidlá Audi a Volkswagen je k dispozícii stránka http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car

Volkswagen oznámil obmedzenie niekoľkých vývojových programov i aktivít v motoristickom športe.

Michael Horn, šéf VW pre USA, bol 8. októbra vypočutý výborom Kongresu. povedal, že za falšovanie softvéru môže pravdepodobne skupinka pracovníkov. Ojej činnosti vedenie údajne nevedelo.

Na Slovensku sa podľa predbežných odhadov problém bude týkať vyše 46 tisíc automobilov, v ČR okolo 148 tisíc.

Novým šéfom značky Porsche sa stal 47 ročný Oliver Blume. Nahradil tak Matthiasa Müllera, ktorého vymenovali za predsedu predstavenstva koncernu Volkswagen.

Škoda potvrdila, že do servisov zvolá vozidlá s motormi 1,2 TDI; 1,6 TDI; a 2,0 TDI radu EA 189.

Nemecká prokuratúra začala predbežné vyšetrovanie spoločnosti Audi.

Bývalého generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen začala vyšetrovať nemecká prokuratúra.

Škoda zvolá 1,2 milióna automobilov vyrobených v rokoch 2010 – 2015 (Fabia II, Octavia II, Superb II, Roomster, Yeti, Rapid) s motormi TDI Euro 5.

Matthias Müller novým šéfom koncernu Volkswagen.

Bernhardt Maier sa stane predsedom predstavenstva Škoda Auto. Jej doterajší šéf Winfried Vahland bude managovať aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanade a Mexiku.

Koncern údajne dočasne zbavil funkcií vedúcich vývoja a výskumu značiek Volkswagen, Audi a Porsche.

Značka Volkswagen od piatka 18. septembra čelí vážnemu problému. Americká EPA (Agentúra na ochranu životného prostredia) uverejnila obvinenie: Volkswagen v naftových motoroch približne sedem rokov používal v riadiacej jednotke software, ktorý v prípade emisných skúšok skresľuje hodnoty škodlivých oxidov dusíka.

Inými slovami: v reálnej premávke sa do ovzdušia z týchto motorov dostávalo emisií mnohonásobne viac, než dovoľuje norma, ktorú tak motory zdanlivo plnili. Predpokladaná pokuta pre Volkswagen: 18 miliárd amerických dolárov.
O ktoré motory ide?
Primárne sa vyšetrovanie zameralo na (z dnešného pohľadu) staršie dvojlitrové štvorvalcové motory TDI, ktorými v USA boli vybavené modely VW Golf, Jetta, Beetle, Passat a Audi A3, teda motory konštrukčného radu EA 189. Do tohto radu však patria aj veľmi populárne motory 1,6 TDI. Tie už nájdeme aj v modeloch značky Škoda. S istým zjednodušením možno konštatovať, že „postihnuté“ motory sa používali do nových vozidiel koncernu v rokoch 2007 – 2012. Neskôr v USA vyšetrovanie rozšírili aj na trojlitrové šesťvalce (Audi Q5, Q7, A6, A7 a A8, Porsche Cayenne…).

Audi 28. septembra uviedlo, že použilo vyše 2 miliónov motorov s kritickým softwarom.
EPA odhadla, že v USA sa s dotknutými motormi predalo takmer pol milióna automobilov (2,0 TDI), informácia o šesťvalcoch zatiaľ nie je známa. Samotný koncern VW uvádza, že štvorvalcových turbodieselov radu EA 189 vyrobil globálne jedenásť miliónov. V obmedzenej miere však ich výroba pre menej vyspelé trhy (napr. India) stále pokračuje.

Postupne sa ukazuje, že problém sa týka aj úžitkových vozidiel VW.
Podľa koncernu sa problém netýka v súčasnosti dodávaných motorov spĺňajúcich normu Euro 6.
Lavína následkov
Samozrejme, ak koncern pripustí, alebo vyšetrovanie dokáže, že obvinenie je pravdivé v plnej miere, otrasie sa jeho pozícia na trhu i vnútorné štruktúry v základoch. V stredu 23. septembra padla prvá „hlava“ – a rovno tá najvyššia: Generálny riaditeľ automobilky Volkswagen Martin Winterkorn odstúpil z funkcie. De facto tým prevzal za celý problém zodpovednosť. Na jeho miesto o dva dni neskôr zvolili Matthiasa Mullera, dovtedy najvyššieho šéfa Porsche.
Personálne zemetrasenie však nie je jediným súvisiacim zemetrasením. O desiatky percent klesla cena akcií koncernu, zatriasli sa akcie aj iných, predovšetkým nemeckých automobiliek a podobný proces pravdepodobne neobíde ani dodávateľské firmy.
Čo na to koncern?
Na oficiálnej nemeckej stránke uverejnil vyhlásenie, z ktorého vyberáme: Všetky postihnuté vozidlá sú absolútne bezpečné a spôsobilé pre premávku. Problém sa týka výlučne emisií. Dokážeme ho odstrániť. Preberáme všetku zodpovednosť aj za náklady spojené s nevyhnutnými opatreniami.
Čo naši motoristi?
Je zrejmé, že mnoho z kritizovaných motorov jazdí aj na našich cestách. Predpokladáme, že ak bude nevyhnutné software vo vozidlách zmeniť, či upraviť čokoľvek iné, stane sa tak bezplatne v autorizovaných servisoch príslušných značiek po výzve vystopovateľným súčasným majiteľom. To však ukáže budúcnosť.
Má to celé zmysel?
Nuž, to je otázka „za milión“. Množstvo emisií priamo súvisí so spotrebovaným palivom. Všetci vieme, že reálna spotreba automobilov je výrazne iná (vyššia), než deklarovaná v technických údajoch, ktoré vznikli na základe normalizovaných meraní. V podstate to však už roky nikto nerieši. Výsledkom je, že výrobcovia režim práce vozidiel (motory, prevodovky a iné prvky) nastavujú tak, aby splnili práve tie predpísané merania. Čo sa deje pri inom spôsobe jazdy je v tomto prípade vedľajšie…
Teraz sa zrejme ukázalo, že aj samotný software riadiacej jednotky sa dá prispôsobiť tak, aby rozoznal, že motor je práve skúšaný – a riadi ho tak, aby splnil práve to, čo sa od neho v tomto okamihu očakáva.
Nuž, fér to nie je. Ani jedno, ani druhé a o odnáša si to ľudstvo i príroda. Ale viniť z toho len jednu automobilku celkom fér určite nie je tiež.

BMW tiež čelí obvineniam

Medzitým sa objavili špekulácie o tom, že podobnému problému bude vystavená aj automobilka BMW. Tá vydala oficiálne vyhlásenie, z ktorého vyberáme:

Spoločnosť BMW Group nemanipulovala alebo neprispôsobovala testy emisií. Dodržujeme zákonné požiadavky v jednotlivých krajinách a spĺňame všetky požiadavky na lokálne testovanie. Inými slovami, naše systémy čistenia výfukových plynov sú aktívne bez ohľadu, či sa vozidlo nachádza v skúšobnom module alebo počas reálnej jazdy na ceste.

Problémov s emisiami je viac

Metodika merania emisií je vážny problém aj z iného uhla pohľadu. Náš čitateľ (rešpektujeme, že nechce, aby sme uverejnili jeho meno) nás upozornil, že enormná záťaž naftových motorov pri súčasnej metodike merania ničí turbodúchadlá. Porucha sa však prejaví až po opustení stanice STK. Je samozrejmé, že STK o náhrade škody nechcú ani počuť a v prípade motorov po záruke sa problém netýka ani výrobcu. Aj tejto problematike sa budeme onedlho venovať podrobnejšie.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov