Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volkswagen Sedric – autonómna jazda na dosah ruky

Sedric z Volkswagen Group je ideálnym nosičom myšlienky inovatívnyeho konceptu mobility pre bezpečnú a trvalo udržateľnú dopravu.

Možno naozaj raz príde doba, keď vodič ako taký už nebude potrebný. Autá budú jazdiť samostatne z miesta na miesto. Teda úplne autonómne a k tomu ticho, úsporne a s nulovými emisiami. Ako by takéto cestovanie budúcnosti mohlo vyzerať, ukazuje štúdia Volkswagen Sedric, ktorého meno je skratkou slov self Driving Car (samoriadiace vozidlo), čo vlastne povedalo všetko. Technicky vzaté, Sedric je postavený na architektúre MEB skupiny VW, ktorá vznikla špeciálne pre elektromobily. Na prvý pohľad neide o auto, Sedric skôr vyzerá ako kabína lanovky. Alebo ako prepravník medzi jednotlivými terminálmi veľkých letísk. Je to naozaj len kabína pre pasažierov na kolesách, ktorá bude jazdiť úplne samo.

       

Nový význam autonómneho pohybu

Kľúčovým prvkom integrovaného riešenia individuálnej mobility je podľa Volkswagen Group koncept vozidla Sedric. V spojení s nemenej inovatívnym operačným systémom dáva predstave o autonómnom pohybe úplne nový význam: Stačí stlačiť tlačidlo a samohybný automobil je spôsobilý, aby odviezol svojich cestujúcich pohodlne a bezpečne do cieľa.

Sedric je prvý koncept vozidla Volkswagen Group, ktoré bolo navrhnuté pre autonómne riadenie 5. úrovne  –  ktorá nevyžaduje ľudí ako vodičov. Na jeho vývoji spolupracovalo stredisko Volkswagen Group Future Center v Postupime s Volkswagen Group Research vo Wolfsburgu. Sedric ukazuje, ako môže v budúcnosti fungovať nový systém integrovanej mobility.

Podľa šéfa koncernu VW Matthiasa Müllera je úplne autonómna mobilita nevyhnutnou budúcnosťou. Sedric má ukázať, ako môže vyzerať vozidlo, ktoré sa nemusí držať zažitých konvencií. Už teraz majú niektoré autá autonómne funkcie, ktorých použitie je však dosť závislé na legislatívnych podmienkach tej či onej krajiny. Ovšem štúdia Sedric nemá byť autonómne iba vybranými funkciami, ale ide o plnú autonomitu. V kabíne Sedric teda nenájdete ani volant, ani pedále, ba ani páku voliča samočinnej prevodovky. Ovládanie vozidla si vystačí iba s tromi tlačidlami: Go, Stop a Call Operator.

      

Bezpečnejší a udržateľnejší

Koncept mobility, ktorý sa opiera o intenzívne využitie autonómnych vozidiel, si vyžaduje menej priestoru a energie, je oveľa bezpečnejší a udržateľnejší. Ponúka personalizovanú mobilitu pre všetkých: pre dospelých a deti, starších ľudí a ľudí s fyzickým obmedzením, pre obyvateľov miest, ktorí nemajú vlastné auto alebo vodičský preukaz, aj pre návštevníkov, ktorí sa spontánne v cudzom meste chcú pohodlne dostať z bodu A do bodu B.

Sedric je čisto elektrický automobil. Jeho batérie sú uložené naplocho medzi nápravami pod podlahou vozidla s kapacitou 60 kWh, s ktorým by malo vozidlo prejsť na jedno nabitie asi 400 km. Kompaktný elektromotor má svoje miesto na úrovni kolies. Systémy, ako je klimatizácia alebo elektronická inteligencia Systems Self-Driving sú uložené v kompaktných previsoch vpredu i vzadu.

K počiatočnému ovládaniu auta slúži diaľkový ovládač, ktorý je kľúčom k autonómnej jazde na dosah ruky. Vystačí si s jediným tlačidlom, ktorého stlačením sa otvoria dvojdielne posuvné dvere. Až po nastúpení na palubu odovzdá posádka autu ďalšie inštrukcie. „Potom už stačí zadať cieľ cesty a Sedric vás tam dopraví,“ hovorí hrdo Ulrich Eichhorn, vedúci vývoja u VW. A dodáva: „Auto následne samo vyhľadá miesto na zaparkovanie, kde sa potom odstaví. Až dovtedy, než si ho posádka opäť privolá.“

Možno sa pýtate, ako sa dokáže Sedric sám pohybovať. Elektromobil VW Sedric sa na ceste orientuje prostredníctvom laserových senzorov, kamier a mapových podkladov, čo mu umožňuje dopravenie pasažiera na požadované miesto. Potrebuje k tomu bohatú senzoriku na báze stereokamery, LIDAR a klasického radaru. Na streche vozidla sú umiestnené štyri jednotky LIDAR so širokouhlým záberom na malú vzdialenosť. Ďalšia skupina senzorov LIDAR je v prednom nárazníku, ktoré sú pre zmenu nastavené na úzky uhol záberu, avšak do značnej vzdialenosti.

Pocit domova

Rozhodujúci rozdiel oproti všetkým motorovým vozidlám súčasnosti je v interiéri, ktorý je riešený pre 2 + 2 osoby a využíva optimálne riešený priestor kabíny vozidla. Obe zadné sedadlá sú ako pohodlnom lehátká.

Sedric nemá vodiča. Takže ani nepotrebuje volant, žiadne pedále, žiadny kokpit. To umožňuje úplne nový život vo vozidle – pocit domova. Sedric je pohodlný salónik na kolieskach, ktorý je vybavený starostlivo vybranými materiálmi. Jedným z príkladov je breza Koža hojne využívaná, vysoko kvalitné a ľahké uchopenie Naturstoff.

Autonómny koncept Volkswagen Sedric, alebo skôr autá z tejto štúdie odvodené, samozrejme nebudú jazdiť na verejných komunikáciách zo dňa na deň, ale ideovo z neho budú jednotlivé automobilky v nasledujúcich rokoch a desaťročiach celkom iste čerpať.Volkswagen dhaduje, že vozidlo podobné Sedricu uvedie na trh už v roku 2020. Koncept však ukazuje, že koncern chce ponúknuť ľuďom úplne inú koncepciu individuálnej mobility, než ponúkajú automobilky dnes. Sedric predovšetkým predstavuje budúcnosť. Budúcnosť, v ktorej si možno onedlho zákazníci kúpia naozajstný novodobý luxusné koč. Bez koní, bez povozník a bez šoféra.

VW (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov