Tip

Správna kombinácia

Správna kombinácia

Suzuki V-Strom 650XT ABS je jedným z najvyváženejších strojov svojho druhu.  

  

Malú „vé-stromu“ netreba nikomu predstavovať. Odjakživa predstavovala to najlepšie, čo ste v triede cestných endúr mohli mať za dané peniaze. A teraz vyzerá na nerozoznanie od väčšej tisícky. Vertikálne usporiadané svetlomety a „nos“ ju opticky zoštíhľujú. Nie je to len optika, nádrž je skutočne štíhlejšia. Pritom si zachovala objem 20 litrov, čo v kombinácii s nízkou spotrebou dáva akčný rádius vyše 300 km. Odstránenie plastového krytu z nádrže umožnilo, aby ste si naň ľahšie namontovali magnetický „tank bag“. Úzka stavba v oblasti stehien zabezpečuje, aby ste aj pri pomerne vysokej výške sedadla (835 mm) dočiahli na zem. Samotné sedadlo je pohodlné a to isté platí aj o posede. Riadidlá sú široké, telo je vzpriamené, kolená nie sú príliš skrčené. Radosť cestovať na dlhé vzdialenosti. Nastaviteľná je však iba brzdová páka, spojková nie. V tejto cenovej triede je to pochopiteľné. Plexištít je nastaviteľný v troch polohách, ale pomerne neprakticky preskrutkovaním štítu. Najlepšie teda urobíte, ak si nájdete svoju ideálnu polohu a potom sa do nej nebudete „vŕtať“. Musím pochváliť, že si prístrojový štít zachoval analógový otáčkomer. Ten sa pomaly, ale isto stáva raritou. Chválim aj dobre čitateľný, prehľadne usporiadaný a informáciami nabitý palubný počítač. Nechýba údaj o teplote ovzdušia, priemernej spotrebe, dojazde a dokonca ani napätí palubnej siete. O zaradenom prevodovom stupni ani nehovoriac. Ten údaj je pre Suzuki samozrejmosťou. Cestovateľskému zameraniu zodpovedá aj 12-voltový konektor na prístrojovom štíte.

V-Strom 650 je dispozícii v dvoch verziách – klasickej a vo verzii XT, ktorú sme testovali. Tá má navyše kryty rukovätí, kryt motora a na rozdiel od klasickej verzie aj vypletané kolesá. V spojení so žltou farbou (novinka v ponuke) majú ráfiky nádhernú zlatú farbu. Škoda, že spomínaný kryt motora je iba plastový. Ja osobne by som tu rád videl odolnejší hliník. Špecifikom verzií XT sú aj plášte Bridgestone Battlax Adventure A40 vyvinuté špeciálne pre tento model.

  

  

  

Za priehrštia sily

V hliníkovom ráme je známy vidlicový dvojvalec s uhlom rozovretia 90 stupňov, ktorý však prešiel zmenami. Na papieri to znamená nárast výkonu o 2 koníky a krútiaceho momentu o 2 Newtonmetre. Pre jazdca je však zaujímavejšie, že motor má citeľne viac sily v nízkych a stredných otáčkach. Má ju tam skutočne na rozdávanie za priehrštia a ide až ku 10 500 ot.min-1. To vyplynulo z vyššieho zdvihu sacích a výfukových ventilov, dlhšieho sacieho potrubia, nových desaťotvorových vstrekovačov a upravenej mapy… Nechýbajú technológie ako dve sviečky na každý valec, dve škrtiace klapky pre každý valec… Ďalšou dobrou správou pre jazdca je opätovné zníženie spotreby, čo môžeme pripísať najmä novej povrchovej úprave piestov, ktorá znižuje vnútorné trenie motora. Mimochodom, ten po novom spĺňa emisné limity Euro 4. Okrem dizajnu dostala „malá vé-stroma“ aj technológie z veľkého brata. Takou je trakčná kontrola, ktorá sa ovláda priamo z ľavej rukoväti a má dva režimy. Dvojka je určená na jazdu za mokra alebo na klzkom povrchu, keď elektronika striktne škrtí motor, aby nedošlo k prehrabnutiu kolesa. Jednotka zasa na športovú jazdu. Tu elektronika menej škrtí motor. Tretím režimom je OFF, kde ste pánom stroja vy sám. Samozrejmosťou je nevypínateľné ABS.

  

  

  

  

Od prvého kilometra

Suzuki V-Strom 650 je svojím spôsobom Volkswagen medzi motorkami. Netreba si naň zvykať, sadnete a idete. Kombinácia skvelého podvozka, uvoľneného posedu, charakteristiky motora a nízkej hmotnosti vám dávajú neuveriteľnú dôveru v motorku. Hneď od prvých metrov sa na nej cítite, akoby bola vaša celú večnosť. A verte mi, ani s narastajúcim počtom kilometrov vám výkon nebude chýbať. Tá motorka vás neomrzí.   

Stručne

Čo treba uznať

V jazdcovi vzbudzuje neuveriteľnú istotu.

Čo nám chýbalo

Kovový kryt motora.

Čo nás prekvapilo

Silný záťah motora.

 

 

Suzuki V-Strom 650XT ABS

Cena (základ/test)                                          7 790/8 390 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

Kvapalinou chladený dvojvalec/8V, zdvihový objem valcov 645 cm3, max. výkon 52 kW (71 k) pri  8 800 ot.min-1, max. krútiaci moment 62 Nm pri 6 500 ot.min-1. Emisie CO2 n. u. g/km.

 

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 216 kg, vmax= 185 km/h, spotreba výrobca/test 4,1/4,2 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor

Diskusia k článku

';