Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


ŠKODA na autosalóne Auto Shanghaj 2017

Prvá štúdia značky ŠKODA s čisto elektrickým pohonom v histórii mladoboleslavskej automobilky zaujme nielen odborníkov a perspektíva pre budúcnosť: v roku 2025 budú plug-in hybridy a čisté elektromobily predstavovať 25% novo registrovaných vozidiel značky ŠKODA.

ŠKODA na autosalóne Auto Shanghaji (19.-28. Apríla 2017) umožní nahliadnuť do budúcnosti: predstavuje štúdiu VISION E a s ňou aj výhľad do blízkej budúcnosti značky v oblasti elektromobility, ktorá je súčasťou stratégie medzinárodného rastu.

Škoda Vision E

     

Prvá štúdia s čisto elektrickým pohonom vo viac ako 120 ročnej histórii spoločnosti už odhalila svoje tvary. Jej futuristický dizajn nesie nezameniteľné znaky nového dizajnového jazyka značky ŠKODA. Typická pre vozidlá ŠKODA je veľkorysá ponuka priestoru, najmodernejšie asistenčné systémy a služby ŠKODA Connect, rovnako ako rad Simply Clever riešenia. V duchu hesla Simply Clever bude pojatá aj elektromobilita značky ŠKODA: dlhý dojazd na jedno nabitie, jednoduché dobíjanie a vynikajúce hospodárnosť. Do roku 2025 bude mať ŠKODA v ponuke vedľa plug-in hybridov aj päť čisto elektricky poháňaných vozidiel. Potom bude mať každý štvrtý na svete predaný automobil ŠKODA plug-in hybridný alebo elektrický pohon.

Štúdia Škoda Vision E, ktorá vychádza z modulárnej koncernovej stavebnice pre elektromobily MEB (z nem. Modularer Elektrifizierungsbaukasten), disponuje systémovým výkonom 225 kW. Vďaka dvom výkonným elektromotovům, zrýchľuje veľmi plynulo a zároveň extrémne dynamicky a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km / h. Vďaka úsporným a výkonným lítium-iónovým akumulátorom a chytré rekuperáciu dosahuje táto štúdia dojazdu až 500 km na jedno nabitie. Štúdia Škoda Vision E okrem toho môže tiež jazdiť úplne autonómne, pretože disponuje funkciou autonómneho riadenia tretej úrovne.

Dizajn štúdie VISION E

Dĺžka štúdia Škoda Vision E meria 4 688 mm, šírka 1 924 mm a výška 1 591 mm. Vďaka veľkému rázvoru 2 851 mm a krátkym previsom vpredu a vzadu vznikol, tak ako je to u vozidiel značky ŠKODA obvyklé, mimoriadne veľký a komfortný interiér. Perspektívne koncept vozidla spája zvýšenú pozíciu sedadiel, typickú pre vozidlá kategórie SUV, a veľkorysú priestrannosť limuzíny s dynamicky pôsobiaci siluetou a plynulo klesajúcou líniou strechy v štýle vozov s karosériou kupé.

„Nový dizajnový jazyk značky ŠKODA v posledných rokoch priniesol niekoľko vzrušujúcich štúdií, ktoré ukázali cestu značky do budúcnosti,“ zdôraznil Karl Neuhold, vedúci dizajnu exteriéru automobilky ŠKODA AUTO. Škoda Vision E teraz predstavuje ďalší krok vo vývoji budúceho dizajnu.“

Moderný dizajn značky ŠKODA zaujme vyváženými proporciami, čistými tvarmi, precíznymi líniami a ostrými hranami.. Kryštalická štruktúra svetlometov, zadných skupinových svetiel a ďalších detailov určujú svoju trojrozmernosťou charakter vozidla, ovplyvnený modernými technológiami a mimoriadnou rafinovanosťou. Dizajn je tak výrazom nadčasovej elegancie a modernej funkčnosti, ktorá je pre vozidlá značky ŠKODA typická.

Typický dizajnový jazyk značky ŠKODA

V uplynulých rokoch sa priebežne vyvíjal. Štúdie pritom vždy zohľadňovali detaily. V roku 2011 to bola štúdia Škoda Vision D, potom Škoda Vision C (2014) a Škoda Vision S (2016). Tento nepřetžitý vývoj sa odráža aj vo vzhľade celkoma nových alebo prepracovaných modelov a teraz ho štúdie Škoda Vision E posunula na novú úroveň.

Exteriér

Predok štúdie Škoda Vision E sa vyznačuje výrazne tvarovanou kapotou motora. Pod ňou sa cez celú šírku vozidla tiahne široký pruh LED svetiel, ktorý na oboch koncoch ústí do nízkych, trojuholníkových svetlometov. Všetky svetelné plochy na prove a na bokoch sú biele. Rovnako ako ostatné elektromobily, nemá ani Vision E klasickú masku chladiča. Namiesto nej je kapota pretiahnutá až pod široký svetelný pruh dole k úrovni nárazníka.

Svetlomety štúdie ŠKODA VISION E sú vybavené LED Matrix technológiou, ktorá zaručuje vynikajúce osvetlenie vozovky v závislosti na aktuálnej jazdnej situácii.

Vďaka spojeniu klasických dizajnových prvkov značky ŠKODA a dizajnových noviniek pôsobí štúdia Škoda Vision E mimoriadne kompaktným, robustným a dynamickým dojmom. Pre bočnú siluetu vozidla je charakteristické silne sklonené čelné sklo a zhruba od polovice vozidla pozvoľna klesajúca línia strechy. Zadné skupinové svetlá, ktoré sa smerom von rozširujú a zasahujú ďaleko do bokov, dostali do faziet brúsené krycie sklá. Vďaka výrazným horizontálnym líniám a dynamickému klinovitému tvaru pôsobí už stojacia štúdie Škoda Vision E veľmi dynamicky.

Veľkorysý interiér

Moderné poňatie zdôrazňujú štyri samostatné sedadlá škrupinového tvaru s inovatívnymi operadlami.Sedadlá majú mierne vyvýšenou polohu a zaručujú tak dobrý výhľad. Navyše sú sedadlá otočné až o 20 stupňov. Pri otváraní dverí sa natočia von a uľahčia tak nastupovanie. Po zatvorení dverí sa sedadlá vrátia do pôvodnej polohy. Ide tak o ďalší Simply Clever riešenia, ktoré spoločne s ergonomickým tvarom a mechanickým ovládaním zaisťuje zvýšený komfort.

Nová koncepcia vozidla umožnila vytvorenie rovnej podlahy bez stredového tunela, a tak je interiér praktický a veľkoryso priestranný. Uprostred palubnej dosky je centrálny dotykový displej, na ktorom si môžu vodič a spolujazdec prečítať a ovládať všetky dôležité funkcie a služby.Spolujezdec má, podobne ako cestujúci na zadných sedadlách, k dispozícii vlastnú obrazovku, cez ktorú možno nastavovať komfortné funkcie aj služby palubného zábavného a informačného systému. Pri prepnutí na autonómne riadenie možno predné sedadlá odsunúť a operadla sklopiťa umožniť tak maximálne možné využitie priestoru.

Pohon štúdie Škoda Vision E

Vďaka systémovému výkonu 225 kW zrýchľuje Škoda Vision E Veľmi dynamicky. Charakteristickou vlastnosťou elektromotorov je dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu už pri rozjazde, čo platí aj pre pohonné jednotky Vision E. Aj vďaka tomu štúdie dosahuje najlepšie dynamiky, akou bolo kedy možné u vozidla značky ŠKODA zažiť. Maximálna rýchlosť činí 180 km/h. Výkonné lítium-iónové akumulátory a múdra rekuperácie umožňujú maximálny dojazd 500 km na jedno nabitie akumulátorů. Vďaka inteligentnému manažmentu spolupracujú obaja elektromotory štúdie Škoda Vision E maximálne efektívne a neustále poháňajú všetky štyri kolesá. Hnací moment na kolesách je riadený v závislosti na aktuálnej potrebe, aby bolo kedykoľvek možné zaručiť maximálnu stabilitu, bezpečnosť a dynamiku. Mimoriadne výkonné, kvapalinou chladené lítium-iónová batérie sú vo vozidle uložená uprostred, medzi prednou a zadnou nápravou na bezpečnom mieste hlboko v podlahe. Indukčné nabíjanie akumulátorov je jedným z nových Simply Clever riešenia štúdie Škoda Vision E. Nabíjanie založené na princípe elektromagnetickej indukcie prebieha bezdrôtovo , napríklad cez indukčnú dosku integrovanú v podlahe garáže. Akumulátory sa cez noc úplne a automaticky nabijú. K dispozícii je aj rýchlonabíjací režim, pri ktorom sa batérie na 80% kapacity nabijú za iba 30 minut.

Autonomné riadenie

Štúdia Škoda Vision E ukazuje nielen pohľad na čisto elektrickú a teda aj lokálne bezemisnú mobilitu budúcnosti. Druhou širokou oblasťou, na ktorej tím konštruktérov pracoval, boli také formy automatického alebo autonómneho riadenia, ktoré by sa v blízkej budúcnosti dali preniesť do bežnej prevádzky. „Štúdia Vision E spĺňa predpoklady pre autonómne riadenie úrovne 3. Môže sa samočinne pohybovať v kolónach, pomocou autopilota prechádzať úseky diaľnic, držať sa v jazdnom pruhu alebo predbiehať, samostatne vyhľadávať voľné parkovacie miesta a automaticky do nich zachádzať a vychádzať,“ pripomenul Christian Strube, člen predstavenstva ŠKODA AUTO, zodpovedný za oblasť Technického vývoja. Slúži na to rad senzorov, kamery a ďalšia palubná elektronika, ktorá sleduje a vyhodnocuje dianie okolo vozidla.

Asistenčné systémy

Studie ŠKODA VISION E je vybavená radom asistenčných systémov zvyšujúcich bezpečnosť a komfort. Rad z nich je už dnes bežne k dispozícii pre vozidlá značky ŠKODA. K novým riešením patrí asistent pre jazdu v kolónach, ktorý samostatne akceleruje alebo brzdí, autopilot pre jazdu po diaľnici, ktorý samostatne riadi, vyhýba sa prekážkam, brzdí a zrýchľuje (ak diaľnica spĺňa požiadavky na autonómne riadenie), ďalej parkovacie autopilot Car Park Autopilot, ktorý automaticky vyhľadá voľné parkovacie miesto a zájde do neho, a systém Educated Parking, ktorý si zapamätá a potom vyhľadá parkovacie miesto, ktoré vodič uprednostňuje. Štúdia Škoda Vision E disponuje aj možnosťou odovzdávať pokyny gestami. Navyše má aj najnovšie infotainmentové systémy.

Do roku 2025 bude mať ŠKODA v ponuke okrem plug-in hybridov tiež päť čisto elektricky poháňaných vozidiel. Potom bude mať každý štvrtý vo svete predaný automobil značky ŠKODA plug-in hybridné hnacie ústrojenstvo alebo čisto elektrický pohon. Vozidlá s elektrickým pohonom pokryjú rôzne segmenty a oslovia tak širokú cieľovú skupinu zákazníkov, ktorí budú mať záujem o čistú elektromobilitu v štýle značky ŠKODA.

Škoda Media Services (šr)

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov