Roadster Mercedes-Benz 300 SL: Veterán s miliónovou cenou

Roadster Mercedes-Benz 300 SL: Veterán s miliónovou cenou

Roadster 300 SL (Sport Leicht) má nástupcu: na trh príde roadster (R 190) značky Mercedes-AMG GT. Pokračuje tak silná tradícia otvoreného vysokovýkonného športového automobilu s hviezdou.

Vrcholom v tejto histórii je premiéra roadstera 300 SL značky Mercedes-Benz (W 198) na ženevskom autosalóne pred 60 rokmi, 14. až 24. marca 1957. Otvorený športový automobil vystriedal úspešné kupé s krídlovými dverami 300 SL Gullwing, ktoré sa vyrába od roku 1954. Roadster poháňal trojlitrový šesťvalcový radový motor M 198 so vstrekovaním benzínu (158 kW/215 k) a blokom valcov zo sivej liatiny, neskôr nahradený ľahším hliníkovým.

     

Novinka očarila odbornú i širokú verejnosť. Dobové médiá roadster charakterizovali ako „niečo úplne mimoriadne“… „s výborným výkonom a jazdnými vlastnosťami“. Skladacia sklápacia strecha roadstera sa pri svojej jednoduchej obsluhe stala najrýchlejšie ručne otváranou a zatváranou sklápacou strechu svojej doby. Vďaka veľkému dopytu sa celkovo vyrobilo (do roku 1963) 1 858 exemplárov roadstera 300 SL, ktorý sa (od roku 1958) dodával aj ako variant s odnímateľnou strechou.

Silným podnetom na vznik otvorenej verzie 300 SL bol najmä severoamerický trh. Roadster sa množstvom detailov technicky odlišuje od kupé, ktoré je zasa odvodené od úspešného pretekárskeho športového automobilu 300 SL. V súčasnosti je 300 SL roadster jedným z najprestížnejších a najvzácnejších veteránov značky Mercedes-Benz, ktorých cena (pre zachované originály) výrazne prevyšuje hranicu

    

jedného milióna eur.

Športové vlastnosti v génoch

Roadster 300 SL dôsledne pokračuje v tradícii športového SL značky Mercedes-Benz, ktorá sa v roku 1952 začala pretekárskym športovým automobilom 300 SL (W 194): pre sezónu 1957 vznikajú na báze otvoreného športového automobilu dve vozidlá s označením 300 SLS, ktoré sú použité v severoamerických majstrovstvách športových automobilov. Každé z týchto špeciálnych vyhotovení je v porovnaní so sériovou verziou o 337 kilogramov ľahšie a má motor s výkonom zvýšeným na 173 kW (235 k). Paul O’Shea, ktorý už v rokoch 1955 a 1956 dokázal s Gullwingom vyhrať majstrovstvá v kategórii D, získal titul s 300 SLS tretí raz po sebe. V skorých 60. rokoch 20. storočia štartujú Eberhard Mahle a Gunther Philipp s roadsterom 300 SL na pretekoch športových automobilov.

Športový výkon dokazuje aj sériová verzia, ktorá je k dispozícii vo viacerých nastaveniach prevodovky. V novembri 1958 dosahuje 300 SL roadster s najdlhším dodávaným prevodovým pomerom i=3,25 počas jazdných skúšok s pretekárskym sklom a zakrytým sedadlom spolujazdca na diaľnici Mníchov–Ingolstadt priemernú rýchlosť 242,5 km/h. Meranie času preberá vtedy hlavné oddelenie športového klubu ADAC. 8. februára 1963 posledný z 1 858 vyrobených roadsterov 300 SL opúšťa montážny pás v závode Sindelfingen.

Dnes patrí 300 SL roadster medzi najprestížnejšie a najcennejšie vozidlá značky Mercedes-Benz. Výborne zachované a najmä originálne vozidlá dosahujú na trhu ceny výrazne nad hranicou jedného milióna eur. Táto trhová situácia odzrkadľuje obľúbenosť a súčasne zriedkavosť roadstera 300 SL. A predsa má ALL TIME STARS, systém obchodovania s vozidlami Múzea Mercedes-Benz, znovu a znovu v ponuke výnimočné exempláre. Alternatívou je zreštaurovanie existujúceho roadstera 300 SL v závode prostredníctvom Mercedes-Benz Classic: presne podľa originálnej špecifikácie – lepšie to už ani nejde.

Daimler (šr)

 

 

Diskusia k článku