Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Renault Scénic a Grand Scénic: Kolesá robia auto

Medzi prvými sme vyskúšali Renault Scénic a Grand Scénic – jediné rodinné autá na svete, ktoré majú v sériovej výbave až 20-palcové kolesá. Sú v Renaulte géniovia, alebo sa zbláznili?

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

Napriek tomu, že segment rodinných MPV je skôr z tých konzervatívnejších, Renault Scénic (a aj jeho väčší brat s prívlastkom „Grand“, ktorý môže mať až 7 sedadiel) patria medzi najodvážnejšie počiny automobilky od uvedenia Espace. Všetkému predchádzala dlhá interná debata, či sa vôbec unúvať s nástupcom úspešného Scénicu. Ľudia z Renaultu si nevedeli predstaviť, ako preniesť súčasný emotívny dizajnový jazyk na „krabicové“ rodinné auto zamerané na čo najväčšiu praktickosť a variabilitu. Šéfdizajnér Laurens van den Acker sa ale tejto výzvy chopil a nakreslil naozaj nádherné auto. Súčasťou jeho dizajnu však boli 20-palcové kolesá a on trval na tom, aby ich mala aj jeho sériová verzia, lebo inak by nevyzeralo dobre. Tento kontroverzný ťah vystrašil veľa ľudí. Ako bude auto na takýchto kolesách jazdiť? Pneumatiky budú príliš drahé a v tomto segmente si zákazníci nebudú ochotní priplatiť! Lenže technici a ekonómovia sa nakoniec vynašli. Použili vyššie profilové číslo pre lepší komfort, takže bočnica pneumatiky má až 107 mm. To je nadpriemerná hodnota. Zjednotením rozmerov sa im podarilo stlačiť ich cenu až na úroveň bežných 17-palcových pneumatík. Jeden typ kolies zároveň umožnil inžinierom oveľa presnejšie nastaviť tlmiče, keďže nie sú potrebné kompromisy pre rôzne typy a profily pneumatík, či rozdielne neodpružené hmotnosti. Napriek tomu všetkému sú tlmiče na Scénicu nastaviteľné a dolaďujú sa veľmi neskoro vo výrobnom procese auta – v závislosti od motorizácie a výbavy. Z toho všetkého som očakával, že Scénic bude jazdiť parádne. Našťastie sa mi moje predpoklady potvrdili. Celkom istý si budem, až ho vyskúšam na Slovensku, ale zatiaľ som si na 90% istý, že Scénic a jeho väčší brat majú najlepšie podvozky vo svojej triede. Sú príjemne tuhé, bez gumených dotrasov, ale zároveň dostatočne komfortné a väčšinu rázov neprenášajú do karosérie. Vzhľadom na zameranie auta ma prekvapilo, ako výborne sa obe autá správali v zákrutách. Najmä kratší Scénic bol famózny, napriek tomu, že staršia generácia mala o 40 mm nižší podvozok. Scénic tak nie len dobre jazdí, ale vďaka svojej nízkej a širokej siluete plnej nádherných kriviek aj výborne vyzerá.

So Scénicom prišlo aj pár inovácií. Tou najzákladnejšou je, že adaptívny tempomat tu už funguje až do 160 km/h. Doteraz to pri nových modeloch Renaultu bolo iba 140 km/h. Novinkou je aktívne núdzové brzdenie s detekciou chodcov, pracujúce v rozmedzí 7 až 60 km/h, či detekcia únavy vodiča. Scénic je zároveň prvým Renaultom, ktorý pri neúmyselnom opustení jazdného pruhu namiesto akustického varovania vibruje volantom a zásahom do riadenia dokáže auto vrátiť späť do svojho pruhu.

Najzaujímavejšou novinkou je Scénic 1,5 dCi 110 s technológiou Hybrid Assist, vybavený 48-voltovým akumulátorom a motor-generátorom, ktorý dokáže v nízkych otáčkach pomôcť motoru dodatočným výkonom 10 kW a krútiacim momentom 15 Nm. Takto vybavený Scénic dosahuje až o 10% lepšiu spotrebu, než bez systému Hybrid Assist. Ostatné pohonné jednotky už poznáme. Pre Scénic sú v ponuke motory 1,2 Energy TCe 130, 1,6 Energy dCi 130 a 1,6 Energy dCi 160 s prevodovkou EDC.

Prirodzene, silnou stránkou Scénicu je variabilita. Typická posuvná stredová konzola je tu opäť, pričom odkladací priestor v nej má objem rekordných 13 litrov (!).  Sedadlá v druhom (a treťom) rade sú elektronicky sklopné do úplnej roviny, podobne ako v Espace. Sklopiť sa dá aj sedadlo spolujazdca. Celé auto je doslova posiate USB konektormi, takže každý majiteľ smartfónu si ho má kde nabíjať. Nakoniec ešte povinná jazda – batožinový priestor Scénicu má objem 572 litrov. Sedemmiestny Grand Scénic v päťmiestnej konfigurácii odnesie až 596 litrov, pričom jeho päťmiestna verzia túto hranicu posúva až na 765 litrov. Praktická zásuvka pred spolujazdcom Easy Life má objem až 11,5 litra a úložné priestory pod podlahou majú dokopy 63 litrov. Odkladacích priestorov je teda viac, než dosť… Už sa len nasťahovať!

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov