Tip

Range Rover Velar doslova ohúri dizajnom. Ale nie len ním…

Range Rover Velar doslova ohúri dizajnom. Ale nie len ním…

Jednoducho „wau“!

  

Za vznikom Velaru treba hľadať medzeru medzi modelmi Evoque a Range Rover Sport. Tá bola totiž príliš veľká na to, aby pokryla všetkých potenciálnych zákazníkov. Samozrejme, vrátane tých, ktorí by ku značke Range Rover prešli od ostatných značiek. Tvorcovia si pritom postavili otázku, ako najlepšie by zapôsobili na potenciálnych zákazníkov. Bez debát, dizajn musí byť expresívny. Musí ohúriť každého, kto sa na Velar čo i len mihnutím oka pozrie. Ibaže si pritom všetkom musí zachovať typické črty značky Range Rover. Každému vraj musí byť jasné na prvý pohľad, že stojí zoči-voči Range Roveru. Preto kapota prekrýva blatníky, preto sa okolo celej karosérie ťahá jasne definovaná linka, preto je karoséria dvojfarebná… Všetky tieto prvky sú typické pre Range Rover. Svetlomety denného svietenia sú evolúciou starších typov – v podstate sú akoby ich zúžením. Samotné svetlomety môžu mať aj laserovú technológiu, ktorá dosvieti ďalej, ako je akákoľvek rovinka. Vysoký bočný profil karosérie (myslím tým kovovú časť) odľahčujú dômyselné krivky. Mimochodom, kľučky dverí sú schované v karosérii a vysunú sa až po odomknutí auta. Zaujímavý je aj pohľad na Velar zozadu. Odtiaľ sa totiž jeho karoséria výrazne zužuje, čo na jednej strane opticky dynamizuje auto, na strane druhej zlepšuje jeho aerodynamiku. Jednoducho „wau“, krása!

  

  

  

Ešte väčší „wau“ efekt na vás čaká v interiéri. Stredový panel tvoria dva samostatné displeje. Ten horný už poznáme – ovláda a zobrazuje zábavno-informačný systém vrátane navigácie. Pod ním je však šikmo uložený displej, ktorý slúži na ovládanie klimatizácie, vyhrievania, ventilácie a masáže sedadiel, a tiež auta ako takého – teda  pohonu 4×4, resp. režimov, výšky podvozka atď. Digitálny môže byť dokonca aj prístrojový štít pred vodičom a rovno dodám, že priamo v zornom poli môžete mať aj plne farebný head-up displej. Grafika všetkých troch je krásna. Všetko je to napohľad paráda, no ja osobne ešte stále nie som stotožnený s tým, že by sa mali všetky funkcie vozidla ovládať cez dotykový displej. Na druhej strane je pravda, že som sa vo Velari cítil tak dobre, ten „wau“ efekt z interiéru bol taký silný, že by som mu to asi odpustil.

  

  

  

My sme si v Nórsku vyskúšali šesťvalcové verzie – benzínový (280 kW) aj dieselový (221 kW), no o ich dynamike vám nemôžem veľa povedať. Organizátori nás totiž vystríhali pred nekompromisnými policajtmi, množstvom radarov a obrovskými pokutami, ktoré nás dostihnú aj doma. Pripomeňme, že v Nórsku je na okreskách povolená 80-ka, často však obmedzená na 70 alebo 60 km/h. Krásne zatočené cesty si pritom doslova pýtajú viac. O to viac, že zadný diferenciál je aktívny v zákrutách dokáže usmerniť časť hnacej sily na vonkajšie koleso a zlepšiť tak dynamiku vozidla. Môžem však referovať o tom, že šesťvalcový diesel je extrémne tichý a kultivovaný. Ani neviete, že papá naftu. Okrem spomínaných šesťvalcov sú v ponuke ešte dvojlitrový benzín (184 kW) a dva rovnako veľké diesle (132 a 176 kW).

Samozrejmosťou je vyspelý pohon všetkých štyroch kolies, o ktorého kvalite nás Land Rover presviedča pri každej prezentácii a ani pri Velari nesklamal. Vyslal nás totiž na samý vrchol lyžiarskeho strediska Strandafjellet, ktorý leží vo výške 1 042 m n. m., a to cestou, ktorou by som sa vybral leda tak Defenderom na zubatých pneumatikách. Strmé stúpanie, šotolinový podklad a kamene, miestami veľké ako konská hlava by mi ničím iným sem nedovolili ísť. Ibaže my sme túto cestu-necestu zvládli Velarmi na dvadsaťdvojkách s cestnými pneumatikami. V každej situácii som cítil, ako dokonalo pracuje systém 4×4. My sme cestu na vrchol absolvovali v režime Gras & Gravel. Vzápätí sme si pri brode overili, ako výborne funguje režim Auto, v ktorom sa motor, prevodovka aj podvozok bleskurýchlo automaticky prispôsobujú aktuálnym podmienkam, ktoré sa rýchlo menili. Jednoducho, aj Velar je plnokrvný Range Rover, ktorý sa pred nejakou prekážkou len tak ľahko nezľakne. S oceľovým podvozkom je svetlá výška 213 mm, s pneumatickým môže byť až 251 mm. Čomu zodpovedá brodivosť 600, resp. 650 mm.

Velar je krásne auto, ktoré vám susedia, ale nielen oni, určite budú závidieť. My v redakcii sa už tešíme na jeho test.

Text: Peter Varga, foto: autor a archív

Diskusia k článku

';