Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Po stopách diaľnice

Honda CRF250 Rally má gény pretekárskeho stroja HRC CRF450 z Rely Dakar, a to nielen z hľadiska dizajnu, ale aj „drajvu“.

  

  

 

Pri čítaní nadpisu a pohľade na túto parádnu crossovo orientovanú „adventúrku“ si asi hovoríte, že mi šibe. Ktorý blázon by s takouto mašinou šiel po diaľnici? Ja, ibaže tá diaľnica bola ešte vo výstavbe a o asfalte ani ešte len nechyrovala. Naopak, poskytla mi všetky možné a nemožné druhy podkladov – ujazdenú aj neujazdenú šotolinu, uvalcovanú aj neuvalcovanú hlinu, piesok, poľnú cestu a miestami aj oráčinu… Nechýbali ani skoky. Jednoducho všetko, čo si viete predstaviť. Dokonca som mal to šťastie, že v týždni, keď som CRF250 Rally testoval, tak aj pršalo. Takže som motorku aj seba „zanešváril“ až po uši. A v každej situácii sa Honda správala sebaisto. Motor, prevodovka, podvozok, pneumatiky… Všetko fungovalo absolútne perfektne. Jediným slabým článkom reťazca som bol ja sám.

  

  

  

Ako baletka

Motor je naladený tak, aby poskytoval vysoký krútiaci moment v nízkych otáčkach a vysoký výkon na opačnom konci otáčkového pásma. Skutočnosť je taká, že sa s ním dá jazdiť od zhruba 4 000 ot.min-1. Pod týmito otáčkami síce ide, ale zdal sa mi akýsi nesvoj. V okolí 6 000 ot.min-1 akoby mu pribudli ešte jedny pľúca a odtiaľ živelne potiahne až ku 9 000. Potom sa výkon začne jemne vädnúť. Silnou stránkou je aj spotreba. S 10,1-litrovou nádržou urobíte zhruba 300 km, čo je vážna šupa. Veľmi príjemne ma prekvapil chod prevodovej páky. Jednotlivé stupne vrátane jednotky totiž zapadajú tak ladne, ako po výskoku dopadá na tanečný parket baletka. Navyše, delikátne cítiť, kedy cvakne neutrál. Zelená kontrolka je skutočne iba na kontrolu, v praxi ju vôbec nemusíte sledovať. Jednotka je extrémne krátka, dvojka veľmi krátka a trojka krátka, čo v kombinácii so silným stredným otáčkovým pásmom motora oceníte v teréne. Samotná prevodovka aj spojka sú dimenzované a konštruované tak, aby vydržali extrémne nároky off-roadového používania mašiny. Radička má napríklad sklápací mechanizmus, takže pri páde nemusíte zákonite ohnúť samotnú radiacu páku.

Zabudnite na cestu

CRF 250 Rally nie je čistokrvný off-road, ale cestno-športový motocykel v štýle Adventure – tvrdí Honda. A má pravdu, vďaka mäkkému, ale pritom sebaistému podvozku som sa cítil na ceste veľmi príjemne. Stav našich ciest ma zrazu vôbec netrápil. Skutočné kvality odhalil podvozok až v teréne. Neskutočne rýchlo, presne a ľahko ho kopíruje. Akoby kolesá boli k zemi prilepené a samotná motorka sa vznášala vo vzduchu. Samozrejme, až kým neskočíte. Vpredu je upside-down vidlica Showa s priemerom 43 mm, ktorá poskytuje zdvih 250 mm, vzadu zasa rameno Pro-Link s jednoplášťovým tlmičom Showa s priemerom 40 mm a zdvihom 265 mm. Nechýba ochrana klzákov predných tlmičov, žltá farba valcov je akási čerešnička na torte. Brzdy sa dobre dávkujú, pochvaľoval som si, že zadná je veľmi účinná. ABS sa montuje sériovo, pre zadné koleso sa dá vypnúť. Pneumatiky sa dokážu zahryznúť do akéhokoľvek terénu a zároveň v ňom dokážu viesť stopu. Celý podvozok ako balík funguje fantasticky. Jazde v teréne zodpovedá úzka stavba stroja, dlhé a rovné sedadlo, široké riadidlá aj „zubaté“ stúpačky (bez gumených vložiek), na ktorých sa vám čižmy nešmyknú ani za mokra a dokonca ani vtedy, keď máte na podrážke blato. Z pohľadu pripravenosti stroja na jazdu vo vážnom teréne ma sklamalo, že ochranný kryt motora je iba plastový. Tu by sa hliník fakt zišiel. Ak pri potulkách zabudnete na čas (v lese sa vie sakramentsky rýchlo zatmieť), tak sa vám určite zídu účinné LED svetlomety. Vďaka tomu, že sú asymetrické a cez prstenec imitujúci karbón vsadené do plexištítu, vyzerá motorka ako mucha z Fukušimy – postihnutá radiáciou. Ale je to cool. Mimochodom, spomínaný prstenec imitujúci karbón je v skutočnosti mäkký, takže odolá prípadným úderom alebo kamienkom. A dodávam, že ten plexištít nie je len na ozdobu, ale veľmi dobre chráni.

  

CRF250 Rally je stroj, ktorý nepozná hranice, poskytne vám voľnosť, zábavu a adrenalín, akých sa nedočkáte od bežných motoriek. Už len ho mať kde legálne využiť.    

 

Stručne

Čo treba uznať

Fantastický podvozok krásne kopíruje terén.

Čo nám chýbalo

Viac času, viac dostupných off-roadových ciest.

Čo nás prekvapilo

Kryt motora je plastový.

 

Honda CRF250 Rally

Cena (základ/test)                                          5 790/5 790 €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km 

Motor

Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 250 cm3, max. výkon 18,2 kW (24,7 k) pri 8 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 22,6 Nm pri 6 750 ot.min-1. Emisie CO2 n. u.

Jazdné výkony

Pohotovostná hmotnosť 157 kg, vmax=~129 km/h, spotreba výrobca/test 3,0/3,2 l/100 km.

Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák a autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov