Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Peugeot 3008: Skoncoval s hybridom

Peugeot 3008 ma pozitívne prekvapil po všetkých stránkach. Až tak, že som mu ochotný odpustiť jeho nedostatky.

Text: Peter Varga, foto: autor

Peugeot končí s hybridom! Nie, netešte sa, nemám na mysli hybridný pohon. Nebude v budúcnosti vyrábať už iba našľapané benzínové motory. Končí však s hybridnou koncepciou modelu 3008, ktorý hádam ani sám nevedel, či je crossover, mini MPV, SUV alebo niečo iné. Nový Peugeot 3008 je teraz poriadne SUV. Ešte nie plnohodnotné, ale už k nemu má čertovsky blízko. Chýba mu iba pohon 4×4.

Niečo za niečo

Nová 3008-ka sa mi páči a aj okolie sa za ňou otáčalo. Dizajnérom sa podarilo namiešať správny pomer všetkého, čo auto typu SUV potrebuje – pocit robustnosti, eleganciu, ale aj drsný výraz prikazujúci rešpekt u ostatných vodičov. Samozrejme, nechýbajú ani prvky, ktoré vytvárajú jedinečnosť a charakteristickú tvár Peugeotu. Mimochodom, full LED svetlomety, ktoré dodávajú 3008-ke charakteristické črty, výborne svietia. Dokonca aj prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými funguje vcelku dobre. K tomu všetkému má vozidlo vyvážené proporcie a akurátne rozmery vo všetkých smeroch. Pri dĺžke 4 447 mm a šírke 1 841 (so zrkadlami 2 098) mm ho ešte zaparkujete aj v preplnených mestských uliciach či podzemných garážach nákupných centier. So svetlou výškou 219 mm sa zasa nemusíte obávať zaparkovať tesne k obrubníku. Diskutabilné sú akurát dvere, presnejšie povedané ich spodná časť, ktorá prekrýva prahy. Vďaka tomu síce prahy ostávajú čisté a vy si pri nastupovaní a vystupovaní nezašpiníte nohavice, na druhej strane si však musíte dávať pozor pri otváraní dverí, kde a ako ste zaparkovali. Ak napríklad zaparkujete jednou stranou auta na trochu vyššom obrubníku, vznikne reálna hrozba toho, že pri otváraní tresnete rohom dverí o cestu. Hrozbou sú aj dizajnové betónové zátarasy oddeľujúce parkovacie plochy od chodníkov a pod. Isteže, poviete si, že spodná časť dverí má predsa čierny plast, ktorý ju ochráni. Určite však nebudete radi, ak ten plast zbytočne dotlčiete. Ja by som si radšej tisíckrát zašpinil nohavice, než by som si mal raz poškodiť dvere o niečo. Na to mám autá príliš rád. Ako sa však hovorí „niečo za niečo“ a v tomto prípade mal prím evidentne nagélovaný chlapík, ktorý musí vyzerať za každých okolností, akoby práve vystúpil z titulky módneho časopisu.

Milovaný a nenávidený i-Cocpit

Nová 3008-ka zaujme koncepciou prístrojovej dosky, ktorú Peugeot nazýva i-Cocpit. Konkrétne ide o druhú generáciu i-Cocpitu. Tú prvú predstavili v roku 2012 v modeli 208 a neskôr ho dostali aj 2008 a 308, resp. 308 SW. 3008-ka ňou vlastne nielenže zaujme, ale doslova ohromí. Je to vlastne jeden z prvkov, pre ktorý toto auto budete milovať a chcieť a zároveň jeden z prvkov, ktorý vám bude liezť na nervy. Prvá generácia i-Cocpitu bola charakterizovaná predsunutým prístrojovým štítom s budíkmi a malým volantom. Vďaka tomu sa modely 208, 2008 a 308, resp. 308 SW stali neslávne slávnymi tým, že si v nich neviem nastaviť takú polohu za volantom, aby som sedel dobre, volant mal v správnej polohe a zároveň videl na prístroje. A verte mi, nebol som jediný. O tomto probléme vedeli aj v Peugeote, preto otočili otáčkomer, ktorý ide proti smeru hodinových ručičiek. Takto aspoň väčšinu času vidíte na ručičku otáčkomera. V modeli 3008 k tejto problematike pristúpili vskutku „zodpovedne“. Zrezali hornú časť volantu… Výsledok je taký, aké je samotné riešenie – je to lepšie ako v spomínaných modeloch, no ešte stále to nie je ideálne. Spodnú časť prístrojového štítu aj tak nevidím. Podstatou druhej generácie i-Cocpitu však nie je zrezaný volant, ale to, že namiesto klasických budíkov máte pred sebou 12,3-palcový farebný displej, ktorý poskytuje rôzne režimy zobrazovania. Mne osobne sa najviac páči klasické zobrazenie budíkov s ručičkami, no k dispozícii máte ďalšie 4 režimy zobrazenia. Vrátane jedného, v ktorom si môžete nakonfigurovať, čo sa vám bude zobrazovať na ľavej a pravej strane displeja. Mimochodom, samotný displej musím pochváliť za skvelú animáciu a vysoké rozlíšenie. K absolútnej dokonalosti mu chýba už iba to, aby využíval OLED technológiu. Pri nej totiž svietia iba biele, resp. farebné pixely, teda to, čo reálne potrebujete vidieť a čierna plocha nesvieti vôbec, takže nevyžaruje žiadne svetlo. S takouto technológiou by som si ešte menej namáhal oči pri dlhej jazde v noci.

Súčasťou i-Cocpitu je dotykový displej, ktorý slúži ako rozhranie medzi vodičom a autom, multimediálnym, resp. informačno-zábavným systémom. Pri modeli 308 a 308 SW boli kontextové tlačidlá dosť nešťastné – boli to kapacitné tlačidlá po boku dotykového displeja, ktoré však mali slabú citlivosť a reagovali s veľkým oneskorením. Na nerovných cestách bol navyše problém ich trafiť. V 3008-ke konštruktéri nahradili všetky tieto kontextové tlačidlá klasickými. Tie sú v tvare klávesov a dohromady tvoria parádny dizajnový prvok, ktorý spolu s dekorom imitujúcim leštený hliník definuje stredovú konzolu prístrojovej dosky. Vďaka kontextovým tlačidlám sa rýchlo a efektívne dostanete do hlavného menu jednotlivých systémov a funkcií. Samotné funkcie však naďalej ovládate cez dotykový displej. A žiaľ nevynímajúc ani často používané funkcie, ako je nastavovanie teploty alebo rozvodu vzduchu klimatizácie, zmenu intenzity podsvietenia prístrojového štítu a displeja, vypínanie systému štart-stop atď. Isteže, reakcie displeja sú lepšie ako v 308-ke, ale to nič nemení na skutočnosti, že takéto ovládanie často používaných funkcií je životunebezpečné. Nech už totiž chcete urobiť čokoľvek, vždy musíte sklopiť zrak z vozovky. Niektoré funkcie sú navyše schované hlbšie v menu a na našich rozbitých cestách často ani netrafíte na príslušné virtuálne tlačidlo na prvý pokus. Za tých „pár“ sekúnd, ktoré sa pozeráte dole, však auto prejde desiatky metrov. Všeobecne: kto vymyslel, že aj kľúčové a často používané funkcie budeme ovládať cez dotykový displej, toho by som zavesil za gule do prievanu. Situáciu ako-tak zachraňuje, že vyhrievanie sedadiel, odomykanie dverí, vyhrievanie čelného a zadného okna a vnútorná cirkulácia majú svoje vlastné tlačidlá.

S masážou na koniec sveta

Ďalším prvkom, ktorý vás v interiéri Peugeotu dostane na kolená, je volič automatickej prevodovky. Má jedinečný tvar pripomínajúci joystick, logiku (sekvenčný chod, tlačidlo „unlock“ na boku a „parking“ na vrchole) si požičalo z BMW (a to myslím ako kompliment, nie výčitku, či nebodaj hanenie) a má krásny, presne definovaný chod s dobrou spätnou väzbou. Je doslova radosť pracovať s ním. Navyše, vzhľadom na vynikajúcu polohu a skutočnosť, že tvarom výborne padne do ruky, som na ňom často mal pravú ruku odloženú aj vtedy, keď som s voličom nepracoval. Ani to však nie je všetko. Bonbónikom sú výborne tvarované predné sedadlá (podotýkam, že dobré tvarovanie majú aj v oblasti ramien) s vyhrievaním a masážnou funkciu. Nie je to už iba pulzovanie bedrovej opierky ako v 308-ke, ale plnohodnotná masáž s piatimi režimami a troma stupňami intenzity. Samotnú masáž vykonáva osem „prstov“. Chválim tiež dobre tvarované odkladacie priestory vo dverách a megaobrovské prepadlisko dejín pod lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami. To, čo tam nevmestíte, to ani neexistuje. Škoda len, že táto schránka nie je napojená na klimatizačnú jednotku auta. Parádičkou je látkový poťah časti prístrojového štítu a tiež náladové podsvietenie interiéru. Z celého interiéru 3008 som vďaka spomínaným veciam mal pocit, že sedím v kvalitnom aute. A to aj napriek tomu, že lícovanie nebolo všade dokonalé. To je však, predpokladám, problém tzv. prvokusov.

Variabilita

Poriadne SUV má slúžiť celej rodine. Cestujúci vzadu nemajú miesta na rozdávanie, ale ani málo. Sedadlá nie sú utopené, sú dobre tvarované a majú príjemné pevnejšie čalúnenie. Akurát sedáky by mohli byť trocha dlhšie. Uprostred medzi prednými a zadnými sedadlami je minimálny tunel (iba pár centimetrov), čo vytvára priestor na nohy pasažierov sediacich vzadu. Ak sú predné sedadlá v najnižšej polohe, potom si svoje chodidlá v zimných topánkach s vyššou podrážkou schovajú pod ne natesno, ale v teniskách s veľkou rezervou. Pre tepelný komfort nechýbajú výduchy klimatizácie z tunela medzi prednými sedadlami. Samozrejmosťou sú kotevné oká ISOFIX na oboch krajných sedadlách. Operadlá predných sedadiel majú zozadu plastový kryt, takže vás vaše ratolesti zozadu nedokopú.

Batožinový priestor má v základnom usporiadaní 520 dm3, pričom dno môžete uložiť v jednej z dvoch výšok. V hornej polohe je na úrovni nakladacej hrany, čo uľahčuje manipuláciu s ťažšími taškami či škatuľami, v spodnej o pár centimetrov nižšie. Oceňujem, že aj napriek polohovateľnému dnu konštruktéri našli pod kufrom priestor na rezervné koleso. Operadlá zadných sedadiel môžete, pochopiteľne, sklápať aj zozadu. Keďže sa pri ich sklápaní sedáky automaticky ponárajú ku podlahe, vznikne rovina (len s malým sklonom sedákov). Chybičkou krásy je, že pri vzpriamovaní operadiel musíte manipulovať s bezpečnostnými pásmi, inak ich privriete za operadlá. Nechýba ani otvor na prestrčenie dlhších predmetov, ako sú napríklad lyže. Život vás však niekedy postaví pred situáciu, keď musíte odviezť v aute ešte niečo dlhšie. Peugeot však ani tu neskloní hlavu. Umožní vám preklopiť operadlo spolujazdcovho sedadla dopredu.

Testovaný model mal bezkľúčové odomykanie a zamykanie auta a tiež elektrické bezdotykové otváranie veka kufra. Stačilo len kopnúť popod zadný nárazník. Táto funkcia je super užitočná vec. Ako som len doteraz mohol žiť bez nej?

Rozumná voľba

Na prvý test sme si zvolili model so silnejšou verziou motora 1,6 BlueHDi, ktorý bude na našom trhu zrejme najžiadanejší. Výkon 88 kW (120 k) v spojení s 300 Nm neohúri, ale ani nesklame. Na bežné jazdenie s veľkou rezervou postačuje, v izolácii od ostatných sa vám dokonca bude zdať, že máte pod sebou viac koní, než ich v skutočnosti máte. Až predbiehanie  v tesnejších podmienkach odhalí, že tých koníkov máte iba 120. Ten deficit koní pri predbiehaní však môžete aspoň čiastočne kompenzovať otáčkami. Motor totiž môžete točiť až tesne ku 5 000 ot.min-1. Je mimoriadne tichý a kultivovaný, dokonca aj za studena. Má mäkký chod, ktorý v kabíne počujete skutočne len minimálne. Ak si zapnete audiosystém (hoci ide o sériový systém, má prekvapivo dobrý zvuk s hutnými basami a cinkajúcimi výškami), tak už vôbec nie. A spotreba? Ja som jazdil v priemere za 5,9 l/100 km, ale pri rozvážnejšom štýle by sa dalo aj za menej.

Náš motor spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Radí s dôrazom na komfort a čo je dôležité, nepodtáča motor. Zaznáva heslo radšej 1 800 otáčok na nižší prevodový stupeň ako preradiť a dusiť motor hlbšie pod 1 500. Samotná prevodovka je dobre odstupňovaná, v mestskej 50-ke, prípadne 60-ke, ale aj 90-ke priradí motoru motor dobré otáčky a ani na diaľnici ho neuštvete. V stovke točí na šestku približne 1 600 otáčok, v 130-ke zhruba 2 100. Nechýbajú športový a zimný režim a ani možnosť manuálneho radenia pádielkami pod volantom. Krátko pred 3008-kou som testoval Grand C4 Picasso, kde som mal pocit, že pádla pod volantom sú z nejakej detskej hračky, pretože mali taký lacný chod a pri každom impulze vydávali nepekný plastový zvuk. V Peugeote ma preto veľmi prekvapil hodnotný prejav chodu pádielok. Akoby ani neboli od jednej matere. Samotné reakcie prevodovky na povely sú však vláčne. Napriek tomu si myslím, že motor 1,6 BlueHDi so šesťstupňovým automatom vytvárajú veľmi príjemný tandem. Namiesto adrenalínu sa sústreďujú na komfort a pokoj. Veď nemusia byť všetky autá rýchlejšie ako ich vlastný tieň. A SUV už vôbec nie. Škoda preveľká, že Peugeot neponúka pohon všetkých štyroch kolies. Tvrdí, že ho plne nahrádza systém Advanced Grip Control, ktorý operuje s činnosťou motora a trakčnej kontroly. Ja si to však nemyslím. Nech sa skúsia s dvojkolkou vyhrabať po niektorej zo zasnežených horských ciest alebo sa dostať ku chate po poľnej ceste s tučným ílovitým bahnom. Viem, že drvivej väčšine vodičov postačí obyčajné 2WD, aké sme mali aj my (teda bez Grip Control-u), ale k SUV (a obzvlášť k takému skvelému, akým je nový Peugeot 3008) patrí štvorkolka. Navyše, systémy pohonu 4×4 už dávno nie sú len o zabezpečení prejazdnosti v extrémnych podmienkach, ale aj o zlepšení jazdných vlastností na cestách a zvýšení bezpečnosti.

Bol by hravý

Veľký dojem vo mne zanechal podvozok. Je pevný, ale nie tvrdý, hoci pre väčší komfort by mohol byť o niečo mäkší. To by potom 3008-ka zrejme už nejazdila tak dobre, ako jazdí. V zákrutách sa nenakláňa príliš, aj vo veľmi vysokých rýchlostiach si zachováva smerovú stabilitu a nerozhádžu ju ani prudké zmeny smeru. Na rozdiel od mnohých Peugeotov neodskakuje ani na priečnych nerovnostiach v zákrute. Pri hre s hmotnosťou auta v zákrutách (ubratie plynu, prípadne pribrzdenie, impulz vo volante…) som cítil, ako sa chce do hry pridať aj ona, ale nevypínateľné a ustráchané ESC jej to nedovolilo. V konečnom dôsledku mi však vzhľadom na kvalitu filtrovania nerovností ani tá mierne vyššia tuhosť podvozka nevadila. Nerovnosti totiž prechádza s absolútnou istotou. Iba tie najväčšie výtlky udrú do karosérie. Aj to výrazne utlmene. Bežné nerovnosti nemajú ani najmenšiu šancu prebojovať sa do karosérie. Tu sa prejavila aj vysoká tuhosť karosérie. Žiadne pazvuky – pukanie, praskanie, škrípanie plastov som nezaregistroval. Ku kvalitám podvozka výraznou mierou prispieva aj riadenie. Malý volant sa síce nedrží zle, ale od ideálu má ďaleko. Problémom je, že vodorovné ramená sú príliš hrubé, takže neumožňujú dobre uchopiť veniec volantu v tej polohe, v akej sa má držať. Samotné riadenie je však grandiózne. Rýchlosť reakcií aj presnosť riadenia sú porovnateľné s najlepšími hatchbackmi alebo sedanmi. A možno sú aj od nich lepšie. Bodku za všetkým dávajú brzdy s dobrou účinnosťou. Obzvlášť chválim, že brzdový pedál nie je príliš vpravo, takže som mohol brzdiť ľavou nohou bez toho, aby som si ju musel vylomiť. Jednoducho radosť jazdiť. Dokonca som ochotný 3008-ke prepáčiť aj takú fatálnu chybu, akou je ovládanie skoro všetkého cez dotykový displej.

Stručne

Čo treba uznať

V 3008 som sa cítil veľmi dobre a aj jazdí veľmi dobre.

Čo nám chýbalo

Pohon 4×4.

Čo nás prekvapilo

Kvality podvozka.

 

Peugeot 3008 1,6 BlueHDi 120 S&S EAT6 Allure Renault Kadjar Energy dCi 130 Intens Hyundai Tucson 1,7 CRDi VGT 141 k 7DCT 4×2 Premium
Cena (základ, verzia od, test) 19 990/26 790/32 850 17 790/25 090/– 18 990/29 990/–
Záruka 4 roky alebo 80 000 km 5 rokov alebo 100 000 km 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km
Motor (Typ/valce/ventily) Preplňovaný vznetový/R4/8V Preplňovaný vznetový/R4/16V Preplňovaný vznetový/R4/16V
Objem valcov [cm3] 1 560 1 598 1 685
Max. výkon [kW (k)  pri ot.min-1] 88 (120)/3 500 96 (130)/4 000 104 (141)/4 000
Max. krútiaci moment [Nm pri ot.min-1] 300/1 750 320/1 750 340/1 750 – 2 500
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 11,6 9,9 11,5
Max. rýchlosť  [km/h] 185 190 185
Spotreba výrobca/test [l/100 km] 4,4/6,0 4,5/ – 4,9
Emisie CO2 [g/km] 114 117 129
Dĺžka/šírka/výška  [mm] 4 447/1 841/1 624 4 449/1 836/1 613 4 475/1 850/1 665
Rázvor osí náprav  [mm] 2 675 2 646 2 670
Objem bat. pr. [dm3] 520 – 1 482 472 – 1 478 488 – 1 478 (s plnohodnotnou rezervou)

 

Bluetooth – áno

Wi-fi – áno

AUX/USB – nie/áno

Zrkadlenie – áno

Uhlopriečka: 8,0

Kufor: 520

 

 

Peugeot 3008

Plus Mínus
masážna funkcia predných sedadiel prakticky všetko sa ovláda cez dotykový displej
výkonné LED svetlá absencia pohonu 4×4
pevný podvozok tvar volantu
pocit kvality pri vzpriamovaní operadiel zadných sedadiel musíte manipulovať s bežpečnostnými pásmi
kinematika zadných sedadiel
objemná schránka medzi prednými sedadlami
sklopné sedadlo spolujazdca

 

Renault Kadjar

Plus Mínus
absencia automatickej prevodovky pri výkonnejšom dieselovom motore
výborný pohon 4×4 (vrátane režimu LOCK), avšak iba pri najvýkonnejšom dieselovom motore Energy dCi 130 menšie predné sedadlá
bohatá ponuka výbavy vo výhodných  balíkoch menší batožinový priestor
nízka cena automatická prevodovka len k slabšiemu dieselu a benzínovému motoru

 

Hyundai Tucson

Plus Mínus
pekný nekonfliktný dizajn modré podsvietenie tlačidiel
polohovateľné operadlá zadných sedadiel najnižšia svetlá výška – iba 172 mm
možnosť pohonu 4×4, navyše s režimom LOCK
v ponuke aj vyhrievaný volant
záruka 5 rokov bez obmedzenia km

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov