Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Opäť s veľkým V

Suzuki V-Strom 1000 ABS. Japonská novinka v triede veľkých cestovných endúr nenaháňa čísla. Namiesto nich uprednostňuje celkový prejav. 

Text: Peter Varga, foto: autor 

Segment veľkých cestovných endúr sa v ostatnom období teší čoraz väčšej obľube a pre jednotlivé značky sú tieto stroje doslova otázkou prestíže. Suzuki prišlo s litrovým V-Stromom už v roku 2002 a o dva roky neskôr predstavilo aj menšieho súrodenca V-Stroma 650. V roku 2008 však kvôli tomu, že nespĺňal nové emisné limity prestali dovážať veľkého V-Stroma do Európy. Po dlhých šiestich rokoch je však späť. Je prepracovaný od základov a je vo výbornej forme, aby zdvihol hodenú rukavicu početnej skupiny konkurentov.

Srdcom je motor

Eiji Sasaki, šéfkonštruktér motora vraví, že pri voľbe motora sa riadili dvoma atribútmi. V prvom rade chceli dosiahnuť výkon pre reálne potreby jazdcov a nie ohromujúce parametre. Druhým atribútom bolo vytvoriť ľahkú, zábavnú a čitateľnú motorku. Preto ostali na litrovom objeme. V podstate vzali motor z pôvodného V-Stromu 1 000, prevŕtali o 2 mm (tým dosiahli zväčšenie zdvihového valcov z 996 na 1 037 cm3) a tento základ vyzbrojili najnovšími technológiami. Napríklad vstrekovačmi s desiatimi otvormi, ktoré lepšie atomizujú palivo, či dvoma irídiovými sviečkami v každom valci, ktoré spolu vytvárajú silnejšiu iskru. Výsledkom je vyšší výkon, lineárnejšie reakcie motora, ľahšie štartovanie, stabilnejšie voľnobežné otáčky a v konečnom dôsledku aj nižšia spotreba. Novinkou je tiež klapka vo výfukovom potrubí regulujúca protitlak výfukových plynov, čím sa dosahuje vyšší krútiaci moment v nízkych otáčkach. Konštruktéri sa snažili, aby motor mal dostatok sily práve v oblasti, kde najčastejšie pracuje – teda v nízkych a stredných otáčkach. A nie sú to len holé reči, ale skutočnosť. Na nižších prevodových stupňoch mu na udržiavanie rýchlosti stačí aj 2 000 otáčok, na vyšších 2 500. Nad 3 000 už ťahá energicky, pričom mu výkon rastie lineárne až tesne k 10 000 ot.min-1. Pritom má citlivé reakcie na plyn. A to všetko pri minimálnych vibráciách a v sprievode fantastického zvuku tlmiča výfuku. Pripomeňme, že pôvodne boli tlmiče dva – jedna po oboch stranách. Jeden tlmič prispieva k potláčaniu hmotnosti (-4,7 kg) a tiež k zníženiu polohy ťažiska. Zároveň vytvára viac miesta pre postranné kufre. Šesťstupňová prevodovka pacuje so spojkou so systémom SCAS, ktorý pri podraďovaní bráni podšmyknutiu zadného kolesa a pri radení smerom nahor zasa funguje ako posilňovač. Mimochodom v rýchlosti 100 km/h točí motor na šestke zhruba 3 500 otáčok.

 

Cieľom sú kilometre

Na veľkom V-Strome je parádny posed daný trojuholníkom vzpriamené telo, prirodzene skrčené kolená a široké riadidlá. Samotné sedlo je široké a má výbornú tuhosť výplne, čo poskytuje potrebný komfort aj na dlhých cestách. Bočné panely sedla sú potiahnuté protišmykovou látkou. V mieste napojenia na nádrž je zúžené. Preto, hoci je vo výške 850 mm a ja mám iba 178 cm, aspoň špičkami nôh dočiahnem na zem. V ponuke je však aj vyššie (+35 mm) alebo nižšie (-30 mm) sedlo. K výbornému posedu prispieva aj úzka stavba motocykla v oblasti obopnutia stehnami. Vďaka tomu nemáte bedrá vykĺbené. Rovnako aj rukoväte riadidiel majú sklon, ktorý vám nevykrúca zápästie. Samozrejmosťou je možnosť nastaviť si vzdialenosť páčok od rukovätí. Úplnou unikátnosťou je plexištít s možnosťou nastavenia výšky aj sklonu – oboch parametrov v troch krokoch. Výšku preskrutkovaním, sklon trebárs aj za jazdy jednoduchým posunutím plexištítu dopredu o jedno cvaknutie. Po treťom cvaknutí sa vráti do prvej pozície. V najvyššej polohe a najstrmšom sklone veľmi efektívne odkláňa nápor vzduchu nad helmu. Na takomto stroje nie je cieľom nejaké miesto, ale holé kilometre – proste jazda. A slušný komfort má aj spolujazdec.

Suzuki V 2  Suzuki V 4

Prvýkrát s trakčnou kontrolou

Podvozok je extrémne stabilný a motorka je ľahko ovládateľná. Veľmi rýchlo ho dostanete do rúk a nadobudnete odvahu pokladať ho do zákrut hlbšie a hlbšie. Znesie parádne hlboké náklony. Sprvu sa mi však zdalo, že pri preklápaní zo strany na strany ide trošičku ťažkopádnejšie, čo som pripisoval hmotnosti a ťažisku. Po krátkom čase som však tento pocit stratil. Vpredu aj vzadu si môžete nastaviť tuhosť a upraviť si tak charakter podvozka vlastným preferenciám, resp. zaťaženiu. K výkonnému motoru patria aj silné brzdy – samozrejme, vybavené systémom ABS. Ten však nejde vypnúť. Nový V-Strom je prvou sériovo vyrábanou motorkou v portfóliu Suzuki, ktorá je vybavená trakčnou kontrolou. Tá poskytuje dva režimy – na dvojke zasahuje rýchlo, na jednotke umožňuje mierny preklz zadného kolesa. Tretím stupňom je OFF, keď všetku zodpovednosť preberáte na seba vy sami. Medzi jednotlivými režimami prepínate ovládačom na ľavej rukoväti. A aktuálny režim sa zobrazuje na displeji palubného počítača. Ten okrem iného poskytuje aj údaj o aktuálnom napätí elektrickej sústavy, okamžitej a priemernej spotrebe, dojazde, aktuálne zaradenom prevodovom stupni, teplote ovzdušia atď. Priamo na prístrojovom štíte je 12-voltový konektor na pripojenie navigácie či mobilu.

Suzuki V 6  Suzuki V 5

Čo treba uznať: Vynikajúco vyvážený stroj.

Čo nám chýbalo: Určite by som si doprial padacie rámy a spodný kryt motora.

Čo nás prekvapilo: Vysoká stabilita za každých okolností.

Konkurenti: Honda Crosstourer, Kawasaki Versys 1000…

 

Suzuki V-Strom 1000 ABS

Cena (základ, verzia od, test)                                                  11 990/11 990/11 990 €

Záruka                                                                                               2 roky bez obmedzenia km

Technika

Valce/ventily/palivo                                                                    V2/8V/benzín

Zdvihový objem valcov [cm3]                                                  1 037

Výkon [kW (k) pri ot.min-1]                                                       74 (100)/8 000

Krútiaci moment [Nm pri ot.min-1]                                         103/4 000

Max. rýchlosť  [km/h]                                                                    205

Priemerná spotreba výrobca/test  [l/100km]                n. u./4,8

Prevodovka                                                                                         M6

Sekundárny prevod                                                                         článková valčeková reťaz

Predná náprava                                   obrátená teleskopická vidlica Æ 43 mm, olejový tlmič, zdvih 160 mm

Zadná náprava                                     dvojramenná kyvná vidlica, centrálna tlmiaca jednotka, olejový tlmič, zdvih 160 mm

Parametre

Dĺžka/Šírka/Výška  [mm]                                                                   2 285/865/1 410

Rázvor osí kolies [mm]                                                                         1 555

Výška sedla     [mm]                                                                                850*

Pneumatiky:     vpredu                                                                           110/80 R19

                        vzadu                                                                                  150/70 R17

Pohotovostná hmotnosť/zaťaženie [kg]                                          228/212

Objem palivovej nádrže  [l]                                                                    20

 

Pozn.: * – v ponuke je tiež zvýšené sedlo o 35 mm alebo znížené sedlo o 30 mm.

Suzuki V 3   Suzuki v 7

 

 

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov