Tip

Nový športovec: Hyundai i30 N

Nový športovec: Hyundai i30 N

Hyundai spolu s modelom i30 Fastback predstavil aj skutočného športovca modelového radu i30: „nabrúsený“ i30 N. Pre fanúšikov prinášame kompletnú informáciu výrobcu.

Model i30 N je prvým vysoko výkonným modelom línie N značky Hyundai. Vychádzajúc z i30 novej generácie bol i30 N skonštruovaný od základu s cieľom poskytovať maximálny pôžitok z jazdy rovnako pri každodennom jazdení po ceste ako pri výletoch na pretekársku trať. Je narodený v Namyangu, v globálnom výskumnom a vývojovom centre Hyundai Motor a vyladený na Nürburgringu, na jednej z najnáročnejších pretekárskych tratí na svete, kde sídli testovacie centrum Hyundai. Logo N symbolizuje šikanu na pretekárskej trati, ultimatívnu zákrutu, ktorá preverí jazdné vlastnosti každého vozidla. Inšpiráciu pre i30 N poskytli skúsenosti tímu Hyundai Motorsport vo WRC od roku 2014.

     

Model i30 N je odpoveďou Hyundai Motor na rastúce preferencie vysoko výkonných automobilov u zákazníkov. Hyundai i30 N, ktorý sa v Európe začne predávať koncom roka 2017, je určený pre ľudí, ktorí majú úsmev na tvári pri jazde s vysoko výkonným automobilom. Ako člen modelového radu i30 má i30 N osobitý charakter a koherentný, nadčasový dizajn – vrátane kaskádovitej masky chladiča, nového charakteristického znaku modelov Hyundai.

Koncentrovaný na pôžitok z jazdy

Hyundai i30 N bol vyvinutý na základe troch hlavných pilierov témy ‘pôžitok z jazdy’: milovník zákrut, športový automobil na každý deň a spôsobilosť pre pretekársku trať.

Okrem toho bolo pri vývoji cieľom, aby i30 N rozbúchal srdce vodiča vždy, keď si sadne za volant. Namiesto na strohé čísla výkonových parametrov sa konštruktéri Hyundai Motor sústredili na zvýraznenie pôžitku z jazdy a dosiahnutie maximálneho emocionálneho pôsobenia. Keď vodič preraďuje smerom nadol, funkcia prispôsobenia otáčok zaručuje, že pri tom nestratí výkon. Pri zošliapnutí pedála akcelerátora až na podlahu funkcia krátkodobého zvýšenia prepĺňacieho tlaku overboost zvýši krútiaci moment (+ 8 %), čím prispeje z zlepšeniu akcelerácie +6-7 %). Pocit vysokej dynamiky umocňuje aj zvuk výfukovej sústavy so zdvojenou koncovkou s ventilmi. V kokpite i30 N sa hlavné dynamické parametre zobrazujú na novom združenom prístroji a na odsadenom dotykovom displeji navigačného systému s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov) ako napríklad meranie odstredivej sily v pozdĺžnej a priečnej osi (G-Force Meter).

Dizajn je podriadený funkčnosti. Charakteristickej tvári automobilu s kaskádovitou maskou chladiča dodáva agresívny výraz nový predný nárazník so spojlerom a výraznými otvormi na vstup chladiaceho vzduchu. Aerodynamiku ďalej zlepšuje tvar zadného nárazníka a nový zadný spojler. Interiér je koncipovaný s dôrazom na maximálnu interakciu medzi vodičom a automobilom. Všetky tieto prvky prispievajú k vyváženej výkonnosti a vysokej miere pôžitku z jazdy.

Milovník zákrut

Hyundai i30 N miluje zákruty. Logo N symbolizuje šikanu, ultimatívnu zákrutu na pretekárskej trati, kde i30 N dosahuje maximálnu trakciu a precíznosť. Výkonný, turbokompresorom prepĺňaný benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva dosahuje výkon až do 202 kW (275 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom 6-stupňovej manuálnej prevodovky.

Maximálnu trakciu i30 N zaručujú špeciálne pneumatiky Hyundai N: 18-palcové Michelin alebo 19-palcové Pirelli. Riadenie s elektrickým posilňovačom je veľmi presné a bezprostredné. Podvozok so zmenšenou svetlou výškou v kombinácii s elektronickou reguláciou tlmičov ESC znižuje nakláňanie karosérie a zvyšuje rýchlosť v zákrutách.

Aerodynamické prvky na karosérii i30 N zmenšujú nadľahčovanie vozidla a prispievajú k zlepšeniu trakcie. Elektronický samosvorný diferenciál E-LSD optimalizuje prenos krútiaceho momentu v zákrutách. Talentovaní vodiči si pre maximálnu slobodu môžu vypnúť elektronický stabilizačný systém ESC a tak využiť celý dynamický potenciál vozidla. Špeciálne športové sedadlá N pre vodiča a spolujazdca zabezpečujú dokonalé bočné vedenie tela pri rýchlej jazde.

Športový automobil na každý deň

Hyundai i30 N je športový automobil na každý deň, ktorý umožňuje rovnako každodenné jazdenie do práce ako výlety na pretekársku trať cez víkend. Vodič môže tlačidlami na volante nastavovať päť jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, N a N Custom. Jednotlivé režimy menia charakter vozidla nastavením parametrov motora, tlmičov pruženia, elektronického stabilizačného systému ESC, elektronického samosvorného diferenciálu E-LSD, zvuku motora, posilňovača riadenia a prispôsobenia otáčok. Okrem toho vodič môže nezávisle tlačidlom aktivovať prispôsobenie otáčok pri radení smerom nadol a rozjazdovú automatiku Launch Control pre rozjazd z miesta s maximálnou možnou akceleráciou.

Spôsobilosť na pretekársku trať

Pri vývoji vozidla patrili ku kľúčovým prvkom vysoká odolnosť a jazdné vlastnosti na pretekárskej trati. Hyundai i30 N absolvoval pri testoch odolnosti jazdu na 10.000 km pretekovým tempom na okruhu Nürburgring. Okrem toho sa predsériové exempláre dvakrát zúčastnili na najťažších vytrvalostných pretekoch na svete, 24-hodinovke ADAC Zürich na Nürburgring. Motor a jeho komponenty boli testované pri pretekoch v roku 2016 v rámci celkového overenia vozidla a v roku 2017 dva exempláre štartovali pre overenie spôsobilosti na pretekársku trať. Preto keď sa majiteľ i30 N vyberie na pretekový okruh otvorený pre verejnosť, môže si byť istý, že ho vozidlo nesklame. Brzdy sú vybavené osobitnými chladiacimi kanálmi v prednom nárazníku. Elektronicky regulovaný podvozok ECS umožňuje optimálne nastaviť i30 pre jazdu po okruhu. Pevnosť karosérie zvyšuje priečna výstuha za zadnými sedadlami. Vozidlo má výkonnú spojku a precíznu 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá vďaka krátkym dráham páky umožňuje presné, športové radenie.

Hyundai i30 N je prvým vysoko výkonným modelom línie N značky Hyundai Motor. ‘N’ symbolizuje Namyang, globálne výskumné a vývojové centrum Hyundai Motor v Kórei, kde sa táto idea zrodila a takisto aj Nürburgring, pretekový okruh na ktorom má Hyundai svoje európske testovacie centrum. Blízke spojenie medzi týmito dvoma miestami tvorí základ pre modelovú líniu, zameranú na maximálny pôžitok z jazdy. Symbolizuje ho šikana, ktorá tvorí grafický prvok loga ‘N’ a zhmotňuje tento aspekt – agilné vozidlo, poskytujúce maximálny pôžitok z jazdy po kľukatých cestách.

Inšpirácia z automobilového športu – osvedčená metóda Hyundai

 Tím Hyundai Motorsport, založený v roku 2013 a sídliaci v Alzenau, Nemecko, bol vytvorený s cieľom vyvinúť dlhodobý program automobilového športu, demonštrujúci emócie a konštruktérske umenie, ktoré Hyundai vkladá do svojich automobilov. V uplynulých štyroch rokoch tím Hyundai Motorsport úspešne štartoval na majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach FIA World Rally Championship (WRC), ktoré sú považované za jednu z najnáročnejších disciplín automobilového športu:

2013:    predstavenie i20 WRC.

2014:

  • Vstup na majstrovstvá sveta v automobilových súťažiach WRC.
  • S modelom i20 WRC Hyundai Motorsport vybojoval štyri umiestnenia na stupienkoch víťazov a vo svojej debutovej sezóne skončil ako štvrtý v hodnotení výrobcov.

 2015:

  • Premiéra vysoko výkonnej línie Hyundai N na frankfurtskom autosalóne štúdiami N 2025 Vision Gran Turismo a RM15.
  • Hyundai vybojoval štyri umiestnenia na stupienkoch víťazov a skončil vo WRC ako tretí.

2016:

  • Premiéra vysoko výkonnej štúdie pretekového automobilu RM16 na Busan Motor Show a RN30 na parížskom autosalóne.
  • Hyundai vybojoval sedem umiestnení na stupienkoch víťazov a vo WRC skončil ako druhý.

2017:

  • Začiatok novej éry v súťažnom športe zavedením nových technických predpisov, umožňujúcich vytvoriť výkonnejšie a dramatickejšie vyzerajúce automobily WRC.
  • Premiéra prvého masovo vyrábaného vysoko výkonného automobilu značky Hyundai – i30 N. Hyundai v prvej polovici sezóny vybojoval šesť umiestnení na stupienkoch víťazov a momentálne je vo WRC druhý v hodnotení jazdcov aj v hodnotení výrobcov.

Koncepcia vysoko výkonných automobilov Hyundai vznikla počas vývoja súťažných špeciálov pre WRC. Preto môže byť WRC považované za kolísku modelovej línie N a tým aj i30 N. Počas pretekov na asfalte, štrku, snehu a ľade konštruktéri Hyundai Motor identifikovali ďalšie vylepšenia pre potenciálne zvýšenie výkonnosti modelu i30 N.

 Testovacie centrum Nürburgring

 Okruh Nürburgring bol miestom, na ktorom začalo a pokračuje ladenie vysoko výkonných komponentov i30 N. V tomto roku legendárny pretekový okruh oslavuje 90 rokov od svojho otvorenie a patrí k najnáročnejším pretekovým tratiam na svete. So 73 zákrutami a 20,8 kilometrami asfaltu je centrom automobilového športu a súčasne sídlom testovacieho centra Hyundai s rozlohou 3.600 štvorcových metrov, ktoré prevádzkuje technické centrum Hyundai Motor Europe. Tu sa uskutočňujú zrýchlené testy odolnosti. Každý nový model automobilu Hyundai musí v priebehu šiestich týždňov absolvovať na Nürburgring 420 až 480 kôl v suchých aj mokrých podmienkach, čo simuluje opotrebovanie vozidla pri najazdení 180.000 kilometrov v bežnej premávke – teda ekvivalent životného cyklu vozidla.

 Výskumné a vývojové centrum Namyang: rodisko i30 N

Výskumné a vývojové centrum Namyang, otvorené v roku 1995 v provincii Hwaseong, Južná Kórea, ktoré zamestnáva 13.000 vývojových pracovníkov, je srdcom globálnej vývojovej siete Hyundai Motor a rodiskom nového modelu i30 N. V areáli s plochou vyše 3,3 milióna štvorcových metrov sú situované rozličné centrá pre dizajn, konštrukciu, vývoj a testovanie pohonného ústrojenstva, aeroakustický aerodynamický tunel, ako aj vývoj a výskum environmentálnych technológií. Obsahuje 34 ciest s rozličným povrchom, vrátane veľkej kamennej dlažby a vysokorýchlostný okruh dlhý 4,5 km. Celková dĺžka ciest v areáli meria 70 km. Vynikajúce jazdné vlastnosti i30 N sú aj výsledkom mesiacov testovania aerodynamiky vozidla vo výskumnom a vývojovom centre Namyang a externom aerodynamickom tuneli.

 Vyrábaný v Európe

 Nový i30 N sa bude vyrábať v závode Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošoviciach (HMMC). Tento závod bol vybudovaný v roku 2008 a ešte v tom istom roku začal vyrábať Hyundai i30 prvej generácie. Má ročnú kapacitu 350.000 automobilov a spĺňa najvyššie kvalitatívne štandardy aby spĺňal očakávania európskych zákazníkov. Závod MMC má aj vlastnú otvorenú testovaciu trať dlhú 3,3 km v areáli závodu, na ktorom je každé vozidlo testované z hľadiska dynamických vlastností, hlučnosti, funkčnosti spolu s kompletnou prehliadkou spodnej časti vozidla na kontrolu tesnosti náplní prevádzkových kvapalín a správnosť montáže.

 

Dizajn exteriéru

Hyundai i30 N má rozšírené blatníky, umožňujúce montáž 18-palcových kolies z ľahkej zliatiny s pneumatikami formátu 225/40 alebo exkluzívnych 19-palcových diskov s pneumatikami formátu 235/35 s logom N. Oproti päťdverovej verzii je i30 N o 4 mm nižší s 18-palcovými kolesami a o 8 mm nižší s 19-palcovými kolesami. Logo N je aj na nápadných červených brzdičoch kotúčových bŕzd a na kaskádovitej maske chladiča.

Svoj športový charakter i30 N demonštruje aj čiernymi rámčekmi reflektorov. Na zadnej časti trojuholníkové tretie brzdové svetlo v novom, lesklom čiernom zadnom spojleri a tlmič výfuku so zdvojenou koncovkou zvýrazňujú nápadný vzhľad športového hatchbacku.

Na prednej časti energický charakter vozidla dokumentuje nový predný nárazník s otvormi na vstup vzduchu po stranách kaskádovitej masky chladiča. Nad otvormi, ktoré privádzajú vzduch na chladenie bŕzd sú horizontálne umiestnené denné svetlá z LED. Maska chladiča je zdôraznená vloženým červeným rámikom, ktorý signalizuje vysoko výkonný charakter vozidla. Za maskou chladiča sú prvky vedenia vzduchu, ktoré zvyšujú efektivitu chladenia a napájajú tzv. vzduchové zásterky redukujúce turbulenciu v predných blatníkoch. Aj tvar zadného nárazníka, ktorý harmonizuje s predným nárazníkom, zlepšuje aerodynamiku vozidla.

Dizajn interiéru

Interiér je koncentrovaný na optimálny kontakt vodiča s automobilom vo všetkých styčných bodoch. Koncepcia je šitá na mieru pre pravých milovníkov športových automobilov. Exkluzívny športový volant “N” umožňuje 100-percentnú kontrolu všetkých prvkov ovplyvňujúcich výkonnosť vozidla. Na ľavej strane volantu vodič môže prepínať tri štandardné režimy jazdy: Normal, Sport a Eco. Na pravej strane tlačidlo N so šachovnicovou zástavkou umožňuje priamy prístup k režimu N alebo individuálnemu nastaveniu N Custom, ktoré sa dá urobiť na dotykovom displeji navigačného systému. Pre lepšie preraďovanie vodič môže tlačidlom, umiestneným hneď nad tlačidlom N, aktivovať automatické prispôsobenie otáčok pri radení smerom nadol. Kožený poťah volantu má exkluzívne modré prešívanie a v spodnej časti ho dekoruje logo N. Modré prešívanie je aj na manžete radiacej páky, ktorej guľová hlavica nesie logo N.

Elektronický združený prístroj je vytvorený špeciálne pre angažovaných vodičov. Indikátor radenia je umiestnený v strede hornej časti prístroja a zobrazuje optimálny rýchlostný stupeň pre jazdu po pretekovom okruhu. Červená zóna variabilného otáčkomera sa mení podľa jazdných výkonov a aktuálnej teploty motorového oleja. Otáčkomer aj rýchlomer majú charakteristický dizajn v duchu línie N a lemuje ich modrý svietiaci okraj.

Hyundai i30 N má vpredu v kabíne špeciálne športové sedadlá s výraznou bedrovou opierkou. Pohodlie vodiča a spolujazdca zvyšuje dĺžkovo nastaviteľný sedák. Zákazníci si môžu vybrať poťahy športových sedadiel z kombinácie semišu a kože alebo látkové poťahy. Obidve verzie majú vylisované logo N na operadle.

Špeciálna paleta farieb

Tradíciu značky Hyundai Motor v automobilovom športe symbolizuje exkluzívny modrý odtieň laku karosérie Performance Blue. Táto farba bola zavedená pri štarte aktivít značky vo WRC v roku 2014 a odvtedy reprezentuje líniu N.

Pre Hyundai i30 N je farba Performance Blue exkluzívne vyhradená. Okrem nej si zákazníci môžu vybrať päť ďalších farieb karosérie, ktoré majú označenia Clean Slate, Polar White, Micron Grey, Phantom Black a Engine Red.

Rozšírené prahy karosérie sú vždy nalakované čiernou farbou a kryty vonkajších spätných zrkadiel majú lesklé čierne vyhotovenie. Vonkajšie kľučky dverí sú nalakované vo farbe karosérie, čím splývajú s povrchom.

Elegantný charakter interiéru i30 N zvýrazňujú kvalitné materiály a obklady z tmavého kovu, vytvárajúce ideové prepojenie s automobilovým športom.

Hyundai i30 N má špeciálne technické prvky, ktoré okrem výkonnosti zvyšujú aj presnosť ovládania, bezpečnosť a odolnosť vozidla pri dynamickej športovej jazde. Najmodernejšie technológie sú efektívne skombinované tak, aby umožňovali optimálnu kontrolu vozidla. Niektoré z týchto technológií sú jedinečné v segmente a vodič i30 ich môže aktivovať individuálne a nezávisle podľa nastaveného jazdného režimu.

Riadenie

Hyundai i30 N má hrebeňové riadenie s posilňovačom, ktorého elektromotor je namontovaný priamo na hrebeni (R-MDPS). Táto konštrukcia zlepšuje stabilitu vozidla pri vysokej rýchlosti a umožňuje okamžitú reakciu riadenia v oblasti nízkych rýchlostí. Elektrický posilňovač riadenia má veľký výkon a je špeciálne konštruovaný pre tvrdé nízkoprofilové pneumatiky a nízky prevodový pomer riadenia.

Launch Control

Rozjazdová automatika Launch Control reguluje krútiaci moment motora i30 N pri rozjazde z miesta tak, aby sa dosiahla maximálna akcelerácia vozidla – ako keby ho riadil profesionálny pretekár. Launch Control sa dá efektívne používať v jazdnom režime N s vypnutým elektronickým stabilizačným systémom ESC, kedy vodič môže po zaradení prvého rýchlostného stupňa do piatich sekúnd naraz pustiť spojku.

Prispôsobenie otáčok

Funkcia prispôsobenia otáčok (rev matching) automaticky zvýši otáčky motora keď vodič preraďuje z vyššieho na nižší prevodový stupeň. Podľa nastaveného jazdného režimu táto funkcia umožňuje mäkšie a športovejšie radenie smerom nadol. Funkcia prispôsobenia otáčok sa dá jednoducho aktivovať osobitným tlačidlom na pravej strane volantu.

Elektronická regulácia podvozka

Elektronická regulácia podvozka ECS (Electronic Controlled Suspension) reguláciou charakteristiky (tlmiacej sily) tlmičov pruženia optimalizuje jazdné vlastnosti podľa potreby – od komfortného nastavenia pre každodenné jazdenie do práce až po maximálne športové vyladenie pre jazdu na pretekárskom okruhu. Systém využíva elektromagnetické ventily na reguláciu prietoku oleja v tlmičoch, tvrdosť pruženia môže vodič prepínať gombíkom.

Elektronický stabilizačný systém (ESC)

Elektronický stabilizačný systém ESC (Electronic Stability Control) stabilizuje vozidlo pri jazde v zákrutách potláčaním nedotáčavosti a pretáčavosti vozidla. Pri jazde po okruhu sa ESC dá vypnúť.

Elektronický samosvorný diferenciál E-LSD (s kompletom Performance Package)

K vynikajúcim jazdným vlastnostiam i30 N v zákrutách prispieva aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál E-LSD (Electronically-Controlled Limited Slip Differential). Tento diferenciál aktívne reguluje krútiaci moment prenášaný na jednotlivé kolesá, čím redukuje prešmykovanie kolies v určitých podmienkach – napríklad pri akcelerácii zo zákruty – a minimalizuje nedotáčavosť. Elektronický samosvorný diferenciál zvyšuje rýchlosť prejazdu zákruty o 5%.

Elektronický zvukový generátor (ESG)

Na vytvorenie primeraného akustického vnemu pre vodiča i30 N slúži elektronický zvukový generátor v deliacej stene medzi kabínou a motorovým priestorom. Zvukový rezonátor v prístrojovom paneli v spodnej časti predného okna zvyšuje intenzitu zvuku motora a dodáva mu dramatickosť – čím podporuje náladu vodiča pri športovej jazde.

Variabilná výfuková sústava s ventilom (s kompletom Performance Package)

Podľa nastaveného jazdného režimu si zákazník môže vybrať rozličnú intenzitu a farbu zvuku výfuku. Zvuk sa modifikuje stupňom otvorenia elektromagneticky ovládaného ventilu vo výfukovej sústave. Aktívny výfuk so zdvojenou koncovkou má niekoľko nastavení, od normálneho cez výrazne energický až po zvuk detonácií paliva pri strieľaní do výfuku.

Jazdné režimy

Vodič môže pomocou dvoch tlačidiel na volante nastaviť päť rozličných režimov jazdy: Eco, Normal, Sport, N a N Custom. Jednotlivé režimy menia charakter vozidla nastavením parametrov motora, tlmičov pruženia, elektronického stabilizačného systému ESC, elektronického samosvorného diferenciálu E-LSD, zvuku motora, posilňovača riadenia a prispôsobenia otáčok. V režime N vodič môže každý z vysoko výkonných komponentov vozidla individuálne nastaviť v režimoch Eco, Normal, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok.

 

Komponenty Tlačidlo jazdných režimov Tlačidlo N
Eco Normal Sport režim N režim

N Custom

Nastavenie motora Reakcia motora ECO NORMAL SPORT SPORT+ NORMAL / SPORT / SPORT+
Prispôsobenie otáčok OFF NORMAL SPORT SPORT+ OFF / NORMAL / SPORT / SPORT+
Elektronický samosvorný diferenciál (E-LSD) NORMAL NORMAL SPORT SPORT NORMAL / SPORT
Zvuk motora (strieľanie do výfuku a variabilný zvuk výfuku)* ECO NORMAL SPORT SPORT+ (so strieľaním do výfuku) NORMAL / SPORT / SPORT+
Nastavenie podvozka Elektronicky nastaviteľný podvozok (ECS) NORMAL NORMAL SPORT SPORT+ NORMAL / SPORT / SPORT+
Riadenie NORMAL NORMAL SPORT SPORT+ NORMAL / SPORT / SPORT+
Elektronický stabilizačný systém Control (ESC) NORMAL NORMAL NORMAL SPORT NORMAL / SPORT / OFF


*Zvuk strieľania do výfuku je počuť iba v režime SPORT+


Performance Package

Hyundai i30 N poháňa turbokompresorom prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva 2.0 T-GDI v dvoch výkonových modifikáciách. Štandardná dosahuje výkon 184 kW (250 k), pri komplete Performance Package dosahuje výkon motora 202 kW (275 k). Obidve verzie majú rovnaký maximálny krútiaci moment 350 Nm a dosahujú maximálnu rýchlosť 250 km/h. Základná verzia akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy*, výkonnejšia verzia za 6,1 sekundy*.

Vďaka prepĺňaniu turbokompresorom s krátkou reakčnou dobou sa motory vyznačujú takmer lineárnou výkonovou charakteristikou. Krútiaci moment motora sa prenáša na predné kolesá prostredníctvom       6-stupňovej manuálnej prevodovky.

Hyundai i30 N s kompletom Performance Package má špeciálne 19-palcové disky z ľahkej zliatiny s pneumatikami Pirelli P-Zero, červené brzdiče s logom N a väčšie brzdové kotúče vpredu i vzadu (tzv. 18-/17-palcovová sústava). Ďalšími dodatočnými prvkami kompletu Performance Package je elektronický samosvorný diferenciál (E-LSD), zlepšujúci jazdné výkony na pretekovom okruhu a variabilná výfuková sústava s ventilmi, zvyšujúca emocionálny náboj vozidla.

Jazdné režimy i30 N sa dajú zobraziť na centrálnom displeji s uhlopriečkou 12,7 cm (5 palcov) alebo na displeji príplatkového navigačného systému s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov). Zobrazenie indikuje výkon motora a krútiaci moment motora, tlak prepĺňania, ako aj stopky na meranie časov kôl a akcelerácie.

Špecifické menu obrazovky N okrem toho poskytuje individualizovateľné nastavenia motora, podvozka, riadenia, diferenciálu (s kompletom Performance Package), prispôsobenia otáčok pri radení, zvuku motora a stabilizačného systému.

Systém infotainmentu v i30 N podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Obidva systémy umožňujú používateľovi využívať funkcie svojho smartfónu a ovládať prehrávanie hudby, telefonovanie alebo navigáciu prostredníctvom dotykového monitora systému infotainmentu. Vďaka dokonalej konektivite môže vodič ovládať tieto funkcie bez odpútania pozornosti od cesty pred sebou. Vozidlo môže byť vybavené aj induktívnou priehradkou na bezkontaktné nabíjanie mobilného telefónu (štandard Qi). Navigačný systém okrem toho zahŕňa na 7 rokov predplatené služby LIVE Services. Tieto služby obsahujú dopravné informácie aktualizované v reálnom čase, správy o počasí, informácie o stacionárnych radaroch a rýchlostných kamerách, ako aj online vyhľadávanie bodov záujmu.

Bezpečnostné vybavenie na špičke triedy

Ponukou najmodernejších prvkov aktívnej bezpečnosti v novom i30 N spoločnosť Hyundai Motor demokratizuje technológie rovnako ako pri iných verziách modelového radu i30.

Funkcia automatického brzdenia Autonomous Emergency Braking (AEB) v i30 N využíva kameru a funguje v troch fázach. Najprv akusticky a vizuálne upozorní vodiča ak sa odstup od vozidla idúceho vpredu zníži natoľko, že hrozí riziko kolízie. V druhej fáze automaticky pribrzdí vozidlo potrebnou intenzitou a v tretej fáze zabrzdí vozidlo maximálnou intenzitou pre zabránenie kolízii.

Výstražný systém Driver Attention Alert (DAA) monitoruje spôsob ovládania vozidla vodičom a na základe odchýlok od normálneho stavu odhalí únavu vodiča, ktorá by mohla viesť k nehode.

Lane Keeping Assist System (LKAS) upozorní vodiča pri rýchlosti jazdy nad 60 km/h ak má vozidlo tendenciu neúmyselne vybočiť z jazdného pruhu. Vodiča upozorní akusticky a vizuálne predtým ako automaticky uskutoční potrebnú korekciu riadením pre vrátenie vozidla do bezpečnej pozície.

Speed Limit Information Function (SLIF) identifikuje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť. Dopravné značky sa zobrazujú v reálnom čase na displeji TFT v združenom prístroji i na monitore navigačného systému.

Asistenčný systém diaľkových svetiel High Beam Assist (HBA) pomocou kamery rozoznáva protiidúce vozidlá i vozidlá idúce vpredu v tom istom jazdnom pruhu a automaticky prepína na tlmené svetlá aby nedochádzalo k oslňovaniu iných účastníkov cestnej premávky. Keď v monitorovanom priestore nie sú iné vozidlá, HBA automaticky prepne na diaľkové svetlá pre maximálne osvetlenie cesty.

 

BENZÍNOVÝ MOTOR: 2.0T-GDI (184 kW/250 k)
Typ THETA 2.0 T-GDI, 16-ventilov MLA, DOHC E-CVVT
Objem 1998 cm3
Vŕtanie x zdvih 86,0 x 86,0 mm
Kompresný pomer 9,5 : 1
Maximálny výkon 184 kW (250 k) @ 6.000 min-1
Maximálny krútiaci moment 350 Nm @ 1.450 ~ 4.000 min-1
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)* 6,4

 

BENZÍNOVÝ MOTOR: 2.0T-GDI s kompletom Performance Package (202 kW/275 k)
Typ THETA 2.0 T-GDI, 16-ventilov MLA, DOHC E-CVVT
Objem 1998 cm3
Vŕtanie x zdvih 86,0 x 86,0 mm
Kompresný pomer 9,5 : 1
Maximálny výkon 202 kW (275 k) @ 6.000 min-1
Maximálny krútiaci moment 350 Nm @ 1.450 ~ 4.700 min-1
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)* 6,1

 

Prevodovky

Benzínové motory – počet stupňov

Motor 184 kW (250 k) 202 kW (275 k)
Manuálna 6 6

 

Prevodové pomery

2.0 T-GDI
184 kW (250 k) 202 kW (275 k)
1. stupeň 3,083 3,083
2. stupeň 1,931 1,931
3. stupeň 1,696 1,696
4. stupeň 1,276 1,276
5. stupeň 1,027 1,027
6. stupeň 0,854 0,854
Spiatočka 3,588 3,588
Stály prevod 4,154 (1/2/S)

3,176 (3/4/5/6)

4,333 (1/2/S)

3,250 (3/4/5/6)

 

Podvozok

Vpredu Tlmičové vzpery McPherson, vinuté pružiny, plynokvapali-

nové tlmiče pruženia

Vzadu Viacprvkové závesy, vinuté pružiny, plynokvapalinové tlmiče pruženia

 

Riadenie

Typ Hrebeňové s elektrickým posilňovačom R-MDPS (Rack-mounted Motor Driven Power Steering)
Prevodový pomer STD: 12,23 (@360°), PP: 12,31 (@360°)
Polomer otáčania 5,8 m
Počet otáčok 2,14 medzi krajnými polohami

 

Brzdy

Vpredu Ventilované kotúčové, STD 17″/PP 18″
Vzadu Kotúčové, STD 16″/PP 17″, ručná parkovacia brzda
Hlavný brzdový valec Ø 23,81 mm
Posilňovač Ø 254 mm

 

 

 

 

Disky a pneumatiky

Disky                                       Pneumatiky
7,5J x 18 z ľahkej zliatiny 225/40 R 18
8,0J x 19 z ľahkej zliatiny 235/35 R 19

 

Rozmery (mm)

Vonkajšie

Dĺžka 4.335
Šírka 1.795
Výška STD: 1.451 (18” kolesá) / PPKG: 1.447 (19” kolesá)
Rázvor 2.650
Predný previs 905
Zadný previs 780
Svetlá výška STD: 136 / PPKG: 132

 

Vnútorné

Vpredu Vzadu
Vnútorná výška 994 977
Priestor na nohy 1.073 883
Vnútorná šírka (vo výške pliec) 1.427 1.406

 

Objemy (l)

Palivová nádrž 50
Batožinový priestor (bez zadnej priečnej výstuhy) základný: 395
maximálny: 1.301
Batožinový priestor (so zadnou priečnou výstuhou) základný: 381
maximálny: 1.287

 

Hmotnosti* (kg) 

2.0 T-GDI
184 kW (250 k) 202 kW (275 k)
Pohotovostná 1400 – 1480 1429 – 1509
Povolená celková 1950 1950

*Predbežné údaje pred homologáciou, môžu byť neskôr zmenené.

Hyundai, dk

 

 

 

 

 

 

Diskusia k článku

';