Nový Peugeot 308 v Bavorsku

Nový Peugeot 308 v Bavorsku

Peugeot 308 v jeho najnovšej podobe sa rozhodol výrobca predstaviť novinárom v priam cukríkovo krásnej krajine bavorských Álp.

Kto tam nebol, neuverí, aká malebná je táto časť Nemecka. Na bočných cestách občas musíte rozohnať stádo flegmatických  kravičiek, poobdivujete farmárov zvážajúcich čerstvo nadojené mlieko na učené miesta pri ceste. Tým viac si to vychutnáte spoza volantu dobrého auta. A takým Peugeot 308 je, o tom sme sa práve v Bavorsku presvedčili.

    

Peugeot 308, ktorý na trh príde na jeseň, sa opticky od svojho predchodcu líši nie veľmi. Podstatné novinky nájdeme o čosi „hlbšie“. Mňa zaujímali najmä dve: nový dieselový motor 1,5 l a nová automatická, 8- stupňová prevodovka. Takže poďme poporiadku.

Nový dieselový motor BlueHDi 130 S&S vznikal od začiatku digitálne a Peugeot zaregistroval v súvislosti s ním 200 patentov. Nový 16- ventilový motor je výkonnejší a čistejší, než doterajšia 1,6- ka. V praxi, v prepojení so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou, je veľmi príjemný, nenápadný, no dostatočne živý. Na nemeckej diaľnici do rýchlosti cca 180 km/h nemení zvuk, potom ho už začína byť počuť, ale stále je to zvuk príjemný až do 207 km/h, kam som ho dokázal dotlačiť, kým prišli obmedzenia rýchlosti. Príjemne suverénne sa správal aj podvozok, riadenie, jednoducho, vozidlo ako celok. Motor má výkon 96 kW (130 k) a najvyšší krútiaci moment 300 Nm. Oficiálne údaje o dynamických vlastnostiach a o spotrebe zatiaľ nie sú k dispozícii.

   

Prvej novinke teda píšem jednotku a pozrime sa na druhú, novú automatickú prevodovku EA T8.

Tú som si vyskúšal v kombi verzii novinky, spolu s dieselovým motorom  2,0 BlueHDi 180 S&S. Prevodovka vznikla v úzkej spolupráci s japonskou spoločnosťou AISIN. Voči svojej 6- stupňovej predchodkyni má niele o dva prevodové stupne viac, ale je tiež ľahšia a znižuje spotrebu. Najdôležitejšie však je, ako ju cíti vodič. Prevodovka ako taká je podľa mňa vynikajúca. Najmä pri bežnom a bežne dynamickom používaní je doslova nebadateľná. Lenže spomínaná kombinácia je určená pre verziu GT. Teda takú, ktorá motivuje k športovým výkonom. Po prepnutí vozidla do módu Sport sa zmení jeho charakteristika vrátane (trocha prehnane) zvuku. Auto sa začne pohybovať ako poliate živou vodou a prevodovka má na tom významný podiel. Iste, pracuje už o niečo drsnejšie, ale tiež dostáva podstatne viac „zabrať“. A tak hádam jediné, čo by som zmenil, je poloha pádiel radenia pod volantom. Mali by byť na volante a otáčať sa s ním, aby boli stále v dosahu prstov. Hoci viem, radiť naozaj ostro by sa malo keď sú kolesá rovno… Športovému zameraniu zodpovedá aj nastavenie podvozka, charakteristiky motora a iných prvkov. Napokon, najvyšší výkon 130 kW (180 k) a 400 Nm si to plne zaslúžia.

    

Peugeot 308 je po ostatnej inovácii ešte viac nabitý asistenčnými systémami a modernou elektronikou. zachováva svoju typickú podobu s prístrojmi nad volantom a veľkým dotykovým displejom, no pridáva k nim mnoho nových prvkov, ktoré vodič a posádka nepochybne ocenia počas každodenného využívania novinky. Ide najmä o novú 3D navigáciu pracujúcu online, ktorá v reálnom čase informuje o problémoch na zvolenej trase (môžem potvrdiť). Adaptívny tempomat umožňuje jednoducho vložiť maximálnu rýchlosť odčítanú systémom na dopravnej značke, funguje už od 30 km/h a okrem iných užitočných vlastností sa neruší ani pri radení.

Peugeot 308 prichádza s päťdverovou i kombi karosériou (tá ma rázvor predĺžený o 110 mm!) a v obidvoch prípadoch s troma benzínovými (81 – 151 kW) a piatimi dieselovými (73 – 130 kW) motormi.

Peugeot 308 je vo svojej ostatnej modifikácii zrelé, solídne i zábavné, typicky európske, moderné vozidlo. ktoré ponúka prakticky všetko, čo je v súčasnosti v tejto triede na trhu dostupné a pridáva niekoľko typických čŕt dizajnových i technický. Ale o tých bol predovšetkým tento článok…

Dalibor Klíma

foto: autor, archív

    

 

 

Diskusia k článku