Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Nový Opel Mokka X. Boli sme si ho vyskúšať v Škótsku.

Opel Mokka X je autom, ktoré manažérom automobilky zabezpečovalo úsmev na tvári. Nečudo, veď z tohto kompaktného crossoveru od roku 2012, kedy bol oficiálne predstavený, už Opel predal viac než 600 000 kusov. Teraz prišiel čas na zmenu. S novinkou sme sa boli zoznámiť v Edinburghu.

Opel Mokka X.2  2016 Opel Mokka X

V Škótsku nás čakalo klasické ostrovné počasie. Hmla, neustále mrholenie a teplota 14 ˚C. Nič to, neprišli sme na dovolenku. A tak sa pozrime na to, aké zmeny vynovený Opel Mokka prináša. Aby bolo každému jasné, že sa jedná o novinku, výrobca k tradičnému menu pridal písmeno X. Buďme ale spravodliví, nového je toho podstatne viac. Začnime karosériou.

Opel Mokka X.4  Opel Mokka X.5

Výrazne upravená je predná maska, ktorá dostala moderné adaptívne reflektory AFL (Adaptive Forward Lighting) LED. Dodajme, že modernú svetelnú LED techniku si budete môcť dopriať aj v prípade zadných skupinových svetiel (na želanie). Základný charakter karosérie zostal bezo zmien. Tento fakt nemožno brať ako nedostatok, tvary karosérie pôvodnej generácie totiž nezostarli a stále lákajú.

Poďme preskúmať interiér. Po usadení sa za volant vás privíta nová prístrojová doska. Pochváliť treba výber materiálov ako aj kvalitu vypracovania. Pre mňa je však podstatná ergonómia a prehľadnosť usporiadania ovládacích a informatívnych prvkov. A v tejto disciplíne si Mokka X výrazne polepšila. Prístrojová doska totiž dostala novú strednú časť. Na vrchole tróni dotykový displej multimediálneho systému, ktorý môže mať uhlopriečkou 7 alebo 8 palcov. Opel bol často kritizovaný za až mätúcu záplavu tlačidiel, v prípade novinky to už neplatí. V tejto súvislosti musím pochváliť, že sa vývojári nedali strhnúť trendom centralizovania ovládania viacerých funkcií do dotykového displeja. Klimatizácia má vlastný, ergonomicky veľmi dobre zvládnutý ovládací panel. Ostatné ovládacie a informatívne prvky sú tiež v poriadku. Či už po stránke umiestnenia, ako aj veľkosti. Majitelia v novej generácii dostanú po novom aj celý rad moderných technických doplnkov od telematického systému Opel OnStar, cez  infotainment IntelliLink novej generácie, až po kameru Opel Eye s  funkciami rozoznávania dopravných značiek, asistenčným systémom diaľkových svetiel, asistenčným systémom pre jazdu v jazdnom pruhu, ako aj výstražným protikolíznym systémom s funkciou automatického brzdenia.

Opel Mokka X.6  Opel Mokka X.14

Za volantom sa budete cítiť príjemne aj vďaka pohodlným sedadlám. Ak by som si toto auto kupoval, príplatok za ergonomické sedadlá by bol na mojom zozname úplne prvý. Na kvalitných cestách som bol spokojný aj s odhlučnením podvozka, na lesných už bol hluk od kolies zreteľnejší. Nebolo to však nič, čo by nezodpovedalo tejto kategórii vozidiel. S niektorými motorizáciami je Mokka X k dispozícii aj s inteligentným systémom pohonu všetkých kolies s elektronicky ovládanou multilamelovou spojkou, čo bol aj prípad testovaného modelu. Pod prednou kapotou som mal turbodiesel 1,6 CDTI (100 kW/136 k), ktorý automobilka kombinuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. A pohon 4×4, ktorý dokáže krútiaci moment motora rozdeľovať v rozmedzí od 100:0 do 50:50 %, nám po obede prišiel vhod. Testovacia trasa totiž viedla po zablatených kamenistých lesných cestách. Prudké zjazdy za ostrými zákrutami striedali príkre stúpania. A tak stále dookola. Pohon fungoval výborne a auto ani raz nezaváhalo. Ak by som bol hubár, chalupár či rybár, zaradil by som Opel Mokka X na svoj zoznam možných budúcich plechových členov rodiny.

Opel Mokka X.9  Opel Mokka X.8

Opel Mokka X.7  Opel Mokka X.12

Z lesíka sa vraciame na pevné cesty. Na jednaj strane fajn, na druhej je na mieste zvýšená pozornosť. Auto totiž malo volant na „európskej“ strane, v Škótsku sa však  jazdí vľavo. Dokonalý  mišmaš. Pre úplnosť však dodajme, že umiestnenie volantu má svoju logiku. Na britskom trhu sa totiž Opel Mokka X volá Vauxhall Mokka X… V centre mesta sa teda miesto auta sústredíme skôr na to, aby sme neskončili v protismere. Pri prepletaní sa úzkymi uličkami oceňujeme dobrú prehľadnosť karosérie a pri parkovaní obraz z parkovacej kamery. Škótske cesty kvalitou (zvlášť krajnice) pripomínajú tie naše. Podvozok, s prihliadnutím na charakter auta so zvýšeným podvozkom, zvláda jamy a záplaty so cťou. Ak si teda budete toto auto kupovať ako mestské, môžeme vám túto voľbu odporúčať.

Opel Mokka X.13

Na druhý deň sme si na cestu na letisko chceli vyskúšať mimoriadne lákavú verziu s benzínovým štvorvalcom 1,4 ECOTEC Direct Injection Turbo (112 kW/152 k), ktorý je k dispozícii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom 4×4. Z pohľadu našich motoristov to totiž bude mimoriadne lákavá kombinácia. Žiaľ, všetky testovacie autá mali rovnakú motorizáciu. Nič to, túto verziu čoskoro preveríme v klasickom redakčnom teste. Aspoň sa v redakcii máme na čo tešiť.

Opel Mokka X sa už medzičasom u nás začal predávať. Za základnú verziu zaplatíte 15 090 € a za benzínovú štvorkolku s automatom zaujímavých 21 490 €.

 

Peter Lacena, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov