Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


"Multitasking" volant v Porsche 919 Hybrid

Úloha jazdca v pretekoch je veľmi náročná. Vodiči musia zvládnuť ovládanie rôznych nastavení vozidla a komunikáciu s mechanikmi prostredníctvom takzvaného „multitasking“ volantu.

Jazda v pretekárskom automobile je veľkým zážitkom. Spolujazdec málokedy uvidí všetky pohyby, ktoré musí vodič absolvovať. Okrem ovládania volantu musí vedieť správne ovládať pedále, komunikáciu s mechanikmi, radenie rýchlostných stupňov alebo nastavenie vozidla.

Niektorí jazdci Porsche preferujú pri preraďovaní techniku „heel and toe“, čo je brzdenie a ovládanie medziplynu pravou nohou. Druhá časť vodičov preferuje brzdenie ľavou nohou a ovládanie pedálu akcelerátora pravou.

S volantom však majú ešte viac práce. Okrem zmeny smeru jazdy je volant tiež malým počítačom, ktorý musia vedieť jazdci ovládať. K dispozícii je až 24 prepínacích tlačidiel vpredu a 6 pádiel na zadnej časti.

Pre tohtoročnú sezónu ich konštruktéri upravili pre čo najjednoduchšie ovládanie. Dôležitou vlastnosťou je ich ovládania poslepiačky. Pri rýchlosti 340 km/h, ktorú dosahujú vozidlá na pretekoch v Le Mans, je aj krátka strata očného kontaktu s vozovkou veľmi nebezpečná.

Volant nie je okrúhly ako v bežných cestných vozidlách. Jeho tvar je plochý obdĺžnik. To umožňuje jednoduché nastupovanie a ovládanie pedálov pre jazdcov s dlhšími nohami, ako napríklad Mark Webber alebo Brendon Hartley.

V strede volantu je displej, ktorý navyše zobrazuje aktuálne zaradený rýchlostný stupeň, nastavenie motorového manažmentu a stav nabitia lítium-iónovej batérie. Elektromotor na prednej náprave dokáže pomôcť k výrazne lepšiemu času a jeho pohon zabezpečuje práve lítium-iónový akumulátor.

Porsche 919 Hybrid multitasking volant Porsche 919 Hybrid multitasking volant

Najčastejšie používané tlačidlá sú umiestnené pri hornej časti volantu. Modré tlačidlo v pravom rohu je vždy v prevádzke, vyvoláva svetelnú „húkačku“. Jazdci ju používajú na upozornenie pred výrazne pomalším jazdcom.

Červené tlačidlo v ľavom hornom rohu je tiež často využívané. Aktivuje takzvaný „boost“, teda elektrickú energiu z batérie do elektromotora. Otočné prepínače vľavo a vpravo slúžia na nastavenie kontroly trakcie.

Zelené tlačidlo vľavo aktivuje komunikáciu s depom a pravé zelené tlačidlo potvrdzuje vykonané zmeny, ktoré dostal jazdec cez rádiovú komunikáciu. Oranžové tlačidlá fungujú na úsporu paliva, keď vozidlo jazdí bez výkonu spaľovacieho motora.

Porsche 919 Hybrid multitasking volant Porsche 919 Hybrid multitasking volant

Zlaté tlačidlo PIT funguje ako obmedzovač rýchlosti na 80 km/h pre jazdu v boxoch. V strede spodnej časti volantu je štartovacie tlačidlo spaľovacieho motora. Pre ľahšie rozoznanie v tme majú všetky tlačidlá fluoreskujúci náter.

Konštrukcia volantu je vyrobená z uhlíka a rukoväte sú pokryté protišmykovou gumou. Vďaka posilňovaču riadenia môžu jazdci riadiť vozidlo bez problémov len s úzkym úchytom ruky. Pre nedostatok miesta už nemôže byť volant väčší. Niektoré ovládacie prvky, ako napríklad ovládanie stieračov alebo hlasitosť rádia, tak musia byť mimo volantu.

MM, Porsche

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov