Mitsubishi Motors oslavuje 100 rokov aj s polstoročnou tradíciou na poli elektromobility

Mitsubishi Motors oslavuje 100 rokov aj s polstoročnou tradíciou na poli elektromobility

Zelené závody“ sú už v plnom prúde a automobilky sa čoraz viac zameriavajú na sľubný trh s elektrickými vozidlami (EV). Pre Mitsubishi to však bol vždy viac maratón než šprint – dlhodobé sústredenie sa na technológiu, ktorej vývoj začal v októbri 1966 a viedol krok po kroku až k júlu 2009, kedy boli otvorené objednávky na prvý sériovo vyrábaný elektromobil z dielne mainstreamového výrobcu automobilov – Mitsubishi i-MiEV.

Počas niekoľkých posledných rokoch sa svetový automobilový priemysel začal zameriavať na elektromobilitu, ako na jednu z možností boja proti klimatickým zmenám, čo prinieslo vývoj ukážkových produktov a formovanie nových spojenectiev na podporu masívneho rozvoja, ktorý je tu potrebný, či už v oblasti batérií, súčastí hnacieho reťazca či elektroniky.

Pre spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) však elektromobilita už dlho predstavuje jednu z kľúčových oblastí podnikania, hlboko zakorenenú vo filozofii výskumu a vývoja, keďže MMC začala výskum na poli elektromobilov už v októbri roku 1966. Z tohto pohľadu je dnešný Outlander PHEV najnovším zástupcom z dlhého radu elektromobilov Mitsubishi a predskokanom širšieho prepájania architektúry SUV s elektrickým hnacím ústrojenstvom, či už hovoríme o rýdzich elektromobiloch alebo odvodených riešeniach typu Plug-in Hybrid.

1966 – Priekopnícka technológia

V roku 1966, teda štyri roky pred oddelením automobilovej divízie koncernu Mitsubishi Heavy Industries (MHI) a vzniku dnešnej spoločnosti Mitsubishi Motors Corporation (MMC), podpísala Mitsubishi Heavy Industries (MHI) dohodu s energetickou spoločnosťou TEPCO (Tokyo Electric Power Company) s poverením „Postaviť a vyskúšať prototyp elektromobilu s využitím pokroku v oblasti moderných technológií batérií“.


Spoločnosť MHI súčasne spolupracovala s firmami Mitsubishi Electric a Japan Storage Battery Co., Ltd. (dnešná GS Yuasa Corporation*) na vývoji budúceho vozidla do mesta a špeciálnych servisných vozidiel, ktoré by napomohli znížiť mieru znečistenia v mestách. Novo vytvorená MMC v máji 1971 po dokončení prototypu dodala energetickej spoločnosti Tokyo Electric prvých desať elektromobilov typu E12 (Minica Van), ktoré vychádzali zo štandardného minivanu, ktorý však bol vybavený olovenými akumulátormi, ktoré umožnili vozidlu jazdiť až 80 km / h (tam, kde to povoľuje vyhláška).
/*Spoločnosť založená v roku 2004 firmami Japan Storage Battery Co., Ltd. a Yuasa Corporation./

Spoločnosť MMC následne dodala energetickým spoločnostiam ďalšie elektromobily koncepčne vychádzajúce z modelov Minica Van, Minicab Van, Minicab Truck a Delica Van. Po tomto úvodnom programe elektromobilov z roku 1971, kedy boli položené aj základy dnešných vozidiel i-MiEV a Outlander PHEV, nasledovalo niekoľko ďalších ako odpoveď na problematické otázky, ktorým vtedajší svet čelil:

1991 – Technológia NiCd akumulátorov

Výsledkom spolupráce MMC s TEPCO (Tokyo Electric Power Company) bol v apríli 1991 ľahký úžitkový automobil Lancer Van EV, poháňaný NiCd akumulátormi s vyššou hustotou energie než bola v olovených akumulátoroch.

O dva roky neskôr (1993) MMC zbierala ovocie pochádzajúce z vývoja elektromobilu Lancer Van EV a predstavila dva nové modely Libero EV, jeden s oloveným akumulátorom a jeden s NiCd batériami. MMC dodala energetickej spoločnosti TEPCO celkom 28 takýchto vozidiel. Do konca roku 1996 predala MMC rôznym štátnym organizáciám celkom 7 elektromobilov Libero EV s olovenými batériami.

1994 – Technológia Li-Ion akumulátorov

Spoločnosť MMC ďalej skúmala možnosti elektromobilov a pokračovala vo výskume a vývoji akumulátorov, elektromotorov a ďalších dôležitých komponentov elektrického pohonu. MMC sa preto od začiatku zaujímala o Li-Ion články, ktoré z princípu disponujú vyššou hustotou energie a vyšším výkonom než tradičné typy batérií.

Mitsubishi HEV

V priamej nadväznosti na legislatívne požiadavky kalifornskej vlády z roku 1990 vyrábať vozidlá s nulovými emisiami (ZEV) sa MMC v roku 1994 pustila do vývoja modelu MITSUBISHI HEV typu Plug-in Hybrid, poháňaného Li-Ion akumulátorovým modulom od Mitsubishi Chemical Corporation. V roku 1995 sa tak MMC stala vôbec prvou spoločnosťou, ktorá podpísala dohodu o testovaní vozidiel so štátnym regulačným orgánom CARB (California Air Resources Board), ktorému dodala na testovanie tri elektromobily.

Následne MMC urýchlila svoj výskum Li-Ion batérií a v decembri 1999 zaznamenala rekord v najdlhšej vzdialenosti prejdenej elektromobilom za 24 hodín, a to s vozidlom FTO-EV poháňaným batériami typu li-ion-mg. Elektromobil FTO-EV, vyžadujúci 20 minút rýchlonabíjania na každých 50 minút jazdy, prešiel celkom 2142,3 km, čím prekonal dovtedajší rekord o plných 442,3 km, a právom si tak vybojoval nový zápis do Guinessovej knihy rekordov.

2005 – Alternatívne technológie

Konštruktéri MMC následne začali skúmať celú škálu riešení v oblasti elektromobility, a tak napr. rok 2005 priniesol bohatú úrodu technológií, vrátane elektromotora zabudovaného priamo v kolesách (pre model Colt EV s pohonom prednej nápravy a neskôr aj model Lancer Evolution MiEV s pohonom všetkých kolies).

Ďalší pozoruhodný výsledok vzišiel zo štúdia dopadov technológie motorov zabudovaných v kolesách na celkové stvárnenie karosérie vozidla, ako napr. v štúdii Concept-EZ-MIEV odhalenej v roku 2006 na ženevskom autosalóne: tá mala podobu malého mestského vozidla s dĺžkou 3,70 m, ktorého vnútorný priestor bol prakticky kompletne využitý pre potreby cestujúcich.

2006 – Do sériovej výroby

Akonáhle MMC získala potrebnú istotu, že dokáže uplatniť Li-Ion akumulátory, elektromotory a ďalšie zásadné technológie elektrického pohonu aj na bežnom trhu, oznámila v októbri 2006 spustenie projektu „i MiEV“ (označenie tentoraz bez spojovníka …), čo nakoniec viedlo k vzniku modelu „i-MiEV“ (so spojovníkom), teda prvého sériovo vyrábaného elektromobilu v ponuke mainstreamovej automobilky v rámci štandardného modelového radu.

File written by Adobe Photoshop¨ 5.1

Mitsubishi i-MiEV

V júli 2009 začala MMC predaj modelu i-MiEV rôznym komerčným subjektom a následne v roku 2010 (podľa ohláseného harmonogramu) aj záujemcom z radov širokej verejnosti, spočiatku v Japonsku a potom aj na vybraných globálnych trhoch. Tieto snahy nezostali bez povšimnutia, a tak model i-MiEV získal titul „Najpokrokovejšia technológia“ v rámci súťaže „Japonské auto roka 2009 – 2010“, ale aj ďalšie významné ocenenia.

2012: od elektromobilov k PHEV

Technológie modelu i-MiEV (vrátane vysoko prepracovaného operačného systému „MiEV OS“ z vlastného vývoja MMC, ktorý de facto predstavuje elektronický mozog vozidla) našli čiastočné uplatnenie aj v ďalšom významnom projekte MMC na poli elektromobility, ktorý bol odhalený o dva roky neskôr v podobe modelu Outlander PHEV, prvého SUV so systémom pohonu typu Plug-in Hybrid a dvojicou elektromobilov, ponúkaného mainstreamovou automobilkou v rámci jej štandardného modelového radu.

Outlander PHEV sa odlišoval od iných ponúkaných modelov typu Plug-in Hybrid v tom, že využíval základnú architektúru elektromobilu (technológia čisto elektronického riadenia „drive-by-wire“, absencia prevodovej skrine a pod.), namiesto jednoduchého zabudovania elektrického pohonu do vozidla s bežným spaľovacím motorom.

Keďže bol tento automobil od samotného počiatku vyvíjaný ako model s „duálnou architektúrou“ (t.j. schopný používať hnacie ústrojenstvo typu PHEV alebo spaľovací motor), bolo možné optimalizovať obostavanie priestoru s minimom kompromisov (napr. objem batožinového priestoru sa oproti Outlanderu s bežným pohonom zmenšil len o 14 litrov), a to v prospech pätice cestujúcich, ktorí tak môžu cestovať aj na dlhé vzdialenosti v pohodlí, tichu a bez obáv z krátkeho dojazdu.

Dlhý dojazd …

Outlander PHEV, mimoriadne úspešné robustné vozidlo – ako dokazujú jeho predaje, resp. vynikajúce výkony vo svete motoršportu, rovnako tak ako pozoruhodná štatistika spoľahlivosti – sa stal výstavnou skriňou technológií Mitsubishi Motors, poukazujúcich na základy budúcej generácie modelov MMC, kde architektúra SUV ide v ústrety technológiám elektromobilov – či už zvažujeme čisto elektrický pohon alebo odvodenú sústavu typu Plug-in Hybrid – vrátane vyššej bezpečnosti, ktorá prirodzene vyplýva z pohonu všetkých kolies 4WD.

Mitsubishi eX-Concept

Na autosalóne v Tokiu v roku 2015 potom MMC pokračovala v nastolenom smere – po stránke formy aj obsahu – odhalením svojej nasledujúcej výkladnej skrine na poli elektromobility, ktorou je eX-Concept: vízia kompaktného SUV so sústavou elektrického pohonu budúcej generácie, ktorá využíva vysokokapacitné a výkonné batérie spoločne s kompaktnými vysoko výkonnými elektromotormi, čím vznikol ľahší a hospodárnejšie celok, než sme vídali u doterajších technológií.

Vďaka ďalšiemu zníženiu hmotnosti samotného vozidla sa elektrický pohon môže pochváliť dojazdovou vzdialenosťou 400 km. To je značný posun vpred v porovnaní s pôvodnými produktmi Mitsubishi na poli elektromobility z roku 1966, ale súčasne aj veľký prísľub do nie príliš vzdialenej budúcnosti.

Rok 2017 sa nesie v duchu osláv 100. výročia automobilky Mitsubishi, keďže od výroby prvého vozidla Mitsubishi Model A v roku 1917 uplynulo presne 100 rokov. Pri príležitosti tohto významného jubilea pripravil slovenský výhradný dovozca vozidiel Mitsubishi na Slovensko, spoločnosť M Motors SK s.r.o., mimoriadnu ponuku modelu Outlander PHEV v podobe Limitovanej Edície „100 rokov“, ktorý si teraz môžu zákazníci zaobstarať už za 36 900 EUR**.

Outlander PHEV je prvým plug-in hybridným SUV na svete s elektrickým pohonom všetkých kolies. Sofistikovaná technológia pohonu S-AWC známa z ikonického modelu Lancer Evolution spolupracuje so spaľovacím motorom 2.0 MIVEC (89 kW/121k), generátorom a dvoma elektromotormi (2 x 60 kW / 82k) poháňajúcimi prednú a zadnú nápravu. Táto sústava poskytuje impozantný výkon až 200 koní a kombinovaný dojazd 880 km.

Mitsubishi (šr)

/**Po využití podpory 5 000 EUR (dotácia štátu na nákup PHEV vozidla vo výške 3 000 EUR a zľava 2 000 EUR poskytnutá značkou Mitsubishi)./

Diskusia k článku