Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz E-Klasse: 20 rokov etalónom triedy

Mercedes-Benz pred viac ako 20 rokmi prišiel s písmenom E, ktoré signalizovalo príslušnosť k vyššej strednej triede. V tomto roku uviedli na trh jeho najnovšiu generáciu. Ako sa bude dariť v teste staršiemu kúsku voči modernejšiemu modelu?

Tento rok prichádza na trh najnovšia generácia triedy E, teda predstaviteľa vyššej strednej triedy. Predchodca prvej triedy E prišiel na trh už v 50-tych rokoch minulého storočia, označovanie s písmenom E však Mercedes-Benz zaviedol až v roku 1993.

Príchod E-Klasse tak môžeme prisúdiť generácii w124, ktorú začali predávať v roku 1985. Vo výrobe zostala dlhých 10 rokov a bola najpredávanejším Mercedesom-Benz triedy E, keď prekonala dovtedy najúspešnejší model w123.

Pre zjednotenie a ľahšie roztriedenie začal Mercedes-Benz používať pri menšom type označenie C-Klasse, pri luxusnom modeli S-Klasse. V roku 1993 pri druhom generačnom facelifte získala trieda w124 nové dizajnové zmeny a predovšetkým nové označenie E-Klasse.

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

Dovtedy bolo písmeno E znakom zážihových verzií so vstrekovaním, nemecky „einspritzung“. Po novom boli zážihové modely označovanie E 200, vznetové verzie pridali slovo Diesel alebo Turbodiesel.

Pri spoločnom porovnávaní sme mali k dispozícii zástupcu generácie w124 po druhom technickom facelifte, teda už s označením E a základnou vznetovou motorizáciou E 200 Diesel. Základom generácie w213 je zatiaľ E 220d, neskôr ponuku rozšíri tiež E 200d.

Pohonnou jednotkou modelu E 200 Diesel je vznetový radový štvorvalec OM601 so zdvihovým objemom 2,0 litra a atmosférickým! plnením. Vstrekovací systém zabezpečuje blokové radové vstrekovacie čerpadlo s mechanickým ovládaním. Teda takzvaný “dinosaurus” v 90-tych rokoch.

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

Napriek tomu motor spĺňa emisnú normu Euro 2 a nebyť nízkeho výkonu, mohol zotrvať vo výrobe až do roku 2000, kedy nastúpila emisná normu Euro 3. Motor so zväčšeným zdvihovým objemom tak poháňal verzie Sprinter 208 až do roku 2000.

Maximálny výkon je 55 kW (75 k) a krútiaci moment vrcholí hodnotou „slabučkých“ 126 Nm, ktorý je k dispozícii pri vysokých 2 700 až 3 500 ot./min. Dynamika hovorí za všetko. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 18,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 160 km/h.

Oficiálna spotreba bola v tých časoch hodnotená pri rýchlosti 90, 120 km/h a v mestskom cykle. Pri rýchlosti 90 km/h je 5,0 litra, pri rýchlosti 120 km/h 6,7 litra. Podľa majiteľa je priemerná spotreba v kombinovanom režime približne 6,0 l/100 km.

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

Protikladom je aktuálny základ v ponuke vznetových motorov triedy E. Mercedes-Benz E 220d prichádza s novým motorom OM654, ktorý nahradil už dosluhujúci OM651. Zníženie zdvihového objemu z 2,1- na 2,0-litra pomohlo znížiť tiež emisie a spotrebu.

Pohonná jednotka disponuje najnovšími technológiami, má celohliníkovú konštrukciu, vstrekovanie Common-Rail so vstrekovacím tlakom cez 2 000 bar a preplňovanie turbodúchadlom. Maximálny výkon tak vzrástol na 142 kW (194 k) a krútiaci moment na 400 Nm. Ten je dostupný od 1 600 do 2 800 ot./min.

Motor je kombinovaný výlučne s novou 9-stupňovou automatickou prevodovkou a zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Rozdiel v technických parametroch je teda priepastný, ako si vedú obe verzie na ceste?

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

V testovací deň bolo mimoriadne teplo, teplota presahovala 30 °C. Pohodu v kabíne generácie w124 však zabezpečovala dvojzónová polo-automatická klimatizácia. Systém dokáže udržiavať v kabíne zvolenú teplotu, na vodičovi je len zvolenie intenzity a smeru prúdenia vzduchu.

Problematickejšie boli však prvé rozbehy. Automobil nedisponuje vysokým výkonom, zapnutá klimatizácia mu z dynamiky ešte viac uberala. Po rozpačitom rozbehu sa však prvé „éčko“ rozbehlo a bez problémov zvolenú rýchlosť udržiavalo.

O predbiehacích manévroch však nemohla byť ani reč. Zaujala nás však nízka hlučnosť a tlmenie rázov od vozovky. Model prišiel na trh už v roku 1985, teda pred 31 rokmi. Na tú dobu to muselo byť bezkonkurenčné odhlučnenie, konštruktérom tak musíme vzdať hold aj dnes.

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

Motor v interiéri takmer nepočuť, k slovu sa dostáva až pri vyšších otáčkach. Tie však kvôli prevodovke dosiahnete skôr, ako s dnešnými vozidlami. Pri rýchlosti 90 km/h motor točil 2 250 ot./min, pri rýchlosti 100 km/h už 2 500 ot./min. Manuálna 5-stupňová prevodovka fungovala bezchybne, presnosť radiacej kulisy nás prekvapila. Takto presné dráhy nemajú ani niektoré nové automobily. Prvému „éčku“ však na odometri svietil údaj takmer 400 000 km.

Na prístrojovom paneli nás zaujal údaj o tlaku oleja, ktorý signalizuje prípadné problémy s motorom. Vodič tak môže pohonnú jednotku zachrániť pred drahšími opravami včasnou signalizáciou aktuálnej hodnoty tlaku oleja.

Plavnosť na ceste, typickú vlastnosť pre Mercedes-Benz z tej doby, sme si zamilovali. Zrazu ste nevnímali premávku okolo seba, len ste hltali kilometre s aj dnes dostačujúcim komfortom na palube. Naozaj by sme nemali problém s týmto vozidlom prejsť stovky kilometrov v dnešnej premávke. Len ten nízky výkon…

Odkladacie priestory v interiéri neboli doménou 80-tych rokov, neoplýva nimi ani generácia w124. Do priestoru vo dverách síce vložíte 1,5-litrovú fľašku, ale priehradka pred spolujazdcom absentuje. Miesto nej je tu príplatkový airbag spolujazdca. Náhradou za ňu musí stačiť uzamykateľná priehradka medzi prednými sedadlami. V testovanom vozidle bol na tomto mieste príplatkový a v súčasnosti raritný odkladací priestor kombinovaný s lakťovou opierkou. Ten bol v ponuke ako príslušenstvo pre taxikárov.

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

Po presadnutí do nového E-Klasse nás zrazu obklopil interiér. A to doslovne. Voči historickému modelu je aj napriek väčším rozmerom menej miesta v interiéri. A to nehovoríme o sedadlách, mäkučké (ešte pružinové!) sedadlá z generácie w124 tu nenájdeme.

K dispozícii boli najnovšie asistenčné systémy. Tie pomáhajú vodičom pri nepredvídateľných situáciách. Aktívny tempomat dokáže udržiavať vzdialenosť a rýchlosť vozidla pred vami, dokáže zastaviť, v zákrutách zatáčať volantom, prakticky za vás riadiť automobil. K tomu vás však nenabádame.

Pri vyšších rýchlostiach sme cítili miernu nervozitu od zadnej nápravy. Problémom by mohli byť príliš veľké kolesá (príplatkové 19-palcové), alebo ešte predprodukčná vzorka nového E-Klasse. Jazda bola vyrovnanejšia, automobil však prišiel o dávku plavnosti, tak typickú vlastnosť pre Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124 Mercedes-Benz E-Klasse w213 vs w124

Ovládanie funkcií klimatizácie a audiosústavy už nebolo také jednoznačné, ako v predchodcovi w124. Je to spôsobené tiež množstvom nových technológií, ktorými generácia w124 nedisponuje.

Najnovšia E-Klasse disponuje elektronickou ručnou brzdou, ktorá sa automaticky odistí pri rozbehu vozidla. Predchodca w124 mal „pravú nožnú“ ručnú brzdu, ktorá sa aktivovala stlačením štvrtého pedálu úplne vľavo. Odistenie prebiehalo potiahnutím páky pod otočným ovládačom spínania svetiel.

Pri tomto porovnaní sme si uvedomili dve veci. Prvou bol priepastný rozdiel v technických vymoženostiach, ktoré dokázali automobilky do svojich vozidiel postupne implementovať. Druhou to, že nie všetky novinky sú vo všetkých ohľadoch lepšie a niekedy prinesú na trh vlastnosť, ktorá nemusí vyhovovať všetkým zákazníkom. Vzdávame tiež hold konštruktérom prvej generácie E-Klasse, ktorí dokázali v 80-tych rokoch vyrobiť automobil s technikou, ktorá sa nestratí ani v dnešnej dobe.

Test najnovšieho Mercedesu-Benz E-Klasse nájdete v aktuálnom dvojčísle, ktoré je práve v predaji.

MM

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov