Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Krutý súboj – Downsizing vs upsizing!

SEAT Ibiza vs Toyota Yaris. Jedno má malý fúkaný trojvalec, druhému motor zase podrástol v honbe za lepšou reálnou spotrebou. Odlišností je ešte oveľa viac.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a Peter Varga

Dostali sme sa na prelom filozofií ohľadom konštrukcie motorov. Čím ďalej, tým viac automobiliek sa na nástup „reálneho meracieho cyklu“ chystá s väčšími motormi. Dokonca aj tí najtvrdší zástancovia zmenšených turbomotorov tvrdia, že už dosiahli dno a ďalej už nemá význam motory zmenšovať. Nám sa v redakcii naraz ocitli dve novinky rovnakej triedy s úplne odlišnou filozofiou. Rozhodli sme sa ich porovnať na ceste, na našom okruhu v Centre bezpečnej jazdy, ale aj staticky. Veď čo je malé, môže byť vo vnútri veľké a naopak.

Vynovený Yaris

Na porovnávací test nám prišiel čerstvo faceliftovaný Yaris. Okrem vizuálnych zmien s novými LED dennými svetlami vpredu, rozšírenými (taktiež LED) svetlami vzadu, inou maskou chladiča a celkovo inak pôsobiacim dizajnom má pár noviniek aj vo vnútri. S faceliftom pribudlo pár bezpečnostných systémov, ako upozornenie pri nechcenom vybočení z jazdného pruhu, automatické brzdenie pri hroziacej zrážke, automatické prepínanie diaľkových svetiel či rozpoznávanie dopravných značiek. Najväčšou vizuálnou zmenou vo vnútri sú dva tubusové prístroje, uprostred ktorých sa nachádza 4,2-palcový farebný TFT displej s jemným rozlíšením. Ako je už dnes zvykom, interiér Yarisu si môžete prispôsobiť vášmu vkusu – všetko závisí od výbavy a vašej ochoty investovať. Farbu výplní palubnej dosky je možné zladiť s farbou karosérie. Náš Yaris to však vo vnútri hral na bezpečnú čierno-čiernu kombináciu s peknými polokoženými sedadlami a kontrastným prešívaním. Úplne najväčšou senzáciou, ktorá sa už týka aj nášho testovaného modelu, je nový 1,5-litrový motor, ktorý nahrádza doterajšiu 1,33-ku. To sú veľké novinky. Toyota tvrdí, že nový motor má všetky parametre lepšie než starý: je tichší, silnejší a zároveň úspornejší. Dosahuje výkon 82 kW (111 k), čo je v takejto malej karosérii celkom slušná porcia. Krútiaci moment je pritom 136 Nm.  Spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s pekne vyskladanými prevodovými stupňami. Z prvých jázd v Holandsku si pamätám, že som bol z prevodovky nadšený. Testovaný kus však mal nejaký problém. Jednotka občas vôbec nešla zaradiť a celkovo sa s prevodovkou narábalo veľmi zvláštne. Čo už, hlavné je, že viem, že Yaris môže mať ozaj perfektnú prevodovku.

Celkom nová Ibiza

Tento súboj nie je úplne férový, pretože kým Yaris je vlastne tretí facelift generácie, ktorá sa začala vyrábať už v roku 2011. Zato Ibiza je celkom nová. Podľa výrobcu má najväčší vnútorný priestor v triede. Vnútorná šírka sa zväčšila o 87 milimetrov. Má o 42 mm širšie predné sedadlá ako mala predošlá generácia. Interiér je tiež kompletne prekopaný – nájdeme tu celkom nový panel klimatizácie a systém Air Care, ktorý dokáže vzduch v kabíne zbaviť až 99 % alergénov. V strede palubnej dosky je až osempalcová farebná obrazovka multimediálneho systému, ktorá má neskutočné farby a rozlíšenie. Nájdeme tu systém Full Link, za ktorým sa skrýva kompletná konektivita a podpora rozhraní MirrorLink, Apple CarPlay aj Android Auto. Interiér je taktiež možné si personalizovať podľa želania, pričom Ibiza už ponúka aj ambientné podsvietenie kabíny. Zatiaľ sú na výber dve farby (biela a červená), ale neskôr ich bude k dispozícii viac. Ibiza je prvé auto v triede, ktoré je vybavené Full LED osvetlením. Účinnosť predných svetiel je navyše veľmi dobrá. Z asistenčných systémov je k dispozícii to isté, čo má Toyota Yaris, avšak navyše je tu aj adaptívny tempomat. Pod kapotou testovanej Ibizy je litrový trojvalec TSI naladený na výkon 70 kW (95 koní). Čo oproti Yarisu stráca na výkone, to doháňa krútiacim momentom 175 Nm. Aj preto jej úplne postačuje päťstupňová prevodovka (aj keď treba dodať, že výkonnejšie verzie používajú šesťstupňovú). Aj podľa tabuľky to vyzerá, že sa nám schyľuje k bitke Dávida s Goliášom, ale nič nie je isté. Yaris má predsa len väčší motor s vyváženejšou architektúrou. Sami sme boli zvedaví.

Čo tabuľky nepovedia

Poďme sa najprv pozrieť na subjektívne dojmy z interiérov auta. Yaris má hravý interiér s množstvom zaujímavých prvkov. Páčia sa mi okrúhle výduchy klimatizácie či nevšedný tvar palubnej dosky. Množstvo povrchov je mäkčených, či dokonca čalúnených a prešitých bielou niťou. To je fajn. Prvý mínus udeľujem Yarisu za jeho infotainmentový systém. Obrazovka má dostatočnú veľkosť, rozlíšenie a peknú grafiku, ale jej reakcie na dotyk a akýkoľvek povel sú v dnešnej dobe doslova tragické. Animácie sú sekané, odozva na stlačenie dlhá. Niektoré menu sú zbytočne komplikované a logika ovládania tiež nie je vždy jednoznačná. Samozrejme, že na tieto veci si človek zvykne a po čase ich nerieši, ale nikomu by neublížilo, keby to bolo spracované lepšie. Úplný gól je nastavenie podsvietenia prístrojov podržaním tlačidla „Trip“. To nevymyslíš. SEAT je v tejto oblasti tak popredu, že mu môžu závidieť aj autá vyššej triedy. Jeho väčší displej má doslova „vymazlenú“ grafiku, okamžité reakcie na dotyk a rokmi utrasené menu s dobrou logikou. Pri vývoji Ibizy evidentne tiež nezostalo miesto na normálny gombík nastavovania podsvietenia, takže trikrát nabúrate, než si ho za jazdy nastavíte, ale čo už. V koncerne je to výsada Audi. V SEATe nemysleli ani na držadlá nad oknami, čo je chyba. Yaris ich má. Čo Yarisu chýba, sú kapsy v zadných dverách. Namiesto nich ponúka zadným pasažierom veľký odkladací priestor na 1,5-litrovú fľašu, o ktorú sa však budú musieť podeliť. V Ibize sa zmestí do každých dverí jedna, plus kopec drobností k tomu. Obe autá majú ešte množstvo ďalších odkladacích priestorov. Schránka pred spolujazdcom je v Yarise chladená, v Ibize nie. Ibiza má zas pred radiacou pákou poriadny priestor na mobil, vybavený systémom bezdrôtového nabíjania. Perfektné je, že je naklonený šikmo dolu a má gumené „koľajničky“, takže v ňom mobil počas jazdy vôbec necestuje. Ibiza má na rozdiel od Yarisu aj poriadnu lakťovú opierku. Yaris má podobnú, akú nájdete v lietadlách. Navyše nie je nastaviteľná, a teda môže prekážať pri radení. Tromfom Yarisu je však rovná podlaha, takže vzadu odvezie v relatívnom komforte aj troch ľudí. Miesta na nohy je v Yarise prekvapivo veľa. Dokonca aj ja by som si tam vedel predstaviť dlhšiu cestu. Ľudia pod 180 cm nebudú mať problém ani s priestorom nad hlavou. V SEATe je miesta ešte viac, pričom dosť je ho aj na hlavu. Príjemným detailom je dobrý sklon operadiel a mäkučké hlavové opierky, ktoré môžu Ibize opäť závidieť aj zemepáni vyšších segmentov. Ibiza je fantastická aj vpredu. Má obrovské možnosti nastavenia sedadla a volantu, takže si v nej perfektnú pozíciu nájde každý. Je to otázka pár sekúnd. V Yarise je to o poznanie horšie. Nechápem, prečo japonskí inžinieri nekúpia jedno koncernové auto a nenavrhnú podľa neho pozíciu za volantom. Je také ťažké umožniť volantu väčšie pozdĺžne nastavenie? Prečo sú pedále tak strašne blízko? Ja v Yarise šoférujem so skrčenými nohami a vystretými rukami, pričom sedadlo sa mi zdá byť zbytočne vysoko. Nepochybujem, že ženy a nižší ľudia si Yarise sadnú dokonale, ale to by si sadli aj v Ibize. Tá však nediskriminuje vyšších ľudí.

Na ceste

Ak odignorujem tú pokazenú prevodovku a pre mňa nevyhovujúcu pozíciu za volantom, tak je jazda v Yarise vynikajúca. S novým motorom nadobudla úplne iné rozmery. Vďaka výborne naskladaným prevodovým stupňom je Yaris živý, jeho motor má vo vyšších otáčkach pekný zvuk a krásne sa vytáča k obmedzovaču. V mestských rýchlostiach sa s ním dá jazdiť svižne aj pri nižších otáčkach. Jeho spotreba vie byť veľmi priaznivá. Trojvalec Ibizy je z úplne iného cesta. Najprv som nad koncepciou motora ohŕňal nos, lebo som sa „tešil“ na vibrácie, dunenie, nekultivovaný chod… Lenže v Ibize je motor 1,0 TSI odhlučnený lepšie než v akomkoľvek inom aute, v ktorom je tento motor dostupný. Je nesmierne tichý, vôbec netrasie, neduní, len krásne a neúnavne ťahá. Na prvotné prebudenie potrebuje viac otáčok než staršie štvorvalce, ale reálne silno ťahá už spod 2 000 otáčok, pričom záťah prekvapivo nepoľavuje ani smerom k obmedzovaču. Päťstupňová prevodovka má dlhánske sprevodovanie, takže tam, kde na Yarise radíte šestku, zvládne Ibiza maximálne štvorku. Ak veríme palubnému počítaču, tak má Ibiza o chlp lepšiu spotrebu než Yaris. Obe autá majú veľmi dobré podvozky. Yaris je pocitovo o čosi tuhší, avšak vôbec mu to neuberá na komforte. Má príjemne rýchle riadenie a fantasticky hravé naladenie. S Yarisom sa dá jazdiť ako s juniorským hot-hatchom. Držať ho v otáčkach a jazdiť s ním na kľučkách dverí je zábava. Kazí ju iba ten (pre mňa) nešťastný posed za volantom. Ibiza je mäkšia, v zákrutách sa viac nakláňa, ale má úžasne plynulé reakcie na každý podnet od vodiča. Je teda výborne čitateľná. Na rozdiel od Yarisu to však nie je auto, ktoré by vás nabádalo k nezbednostiam. Väčšinu z toho však pripisujem motoru, ktorý bez zaváhania, ale aj bez emócií ponúka výkon kedykoľvek, keď je to potrebné. Napriek tomu však bola Ibiza na našom okruhu o vyše dve sekundy rýchlejšia. Je tak krásne čitateľná, že hneď v prvom meranom kole dosiahla výborný čas. Z Yarisu som musel maximum chvíľku dolovať. Mám taký pocit, že Ibiza vyhrala vďaka motoru a lepšie dávkovateľným brzdám. Obe autá však jazdia naozaj veľmi pekne a aj keď Ibiza je reálnym výkonom niekde úplne inde, je to práve poctivý atmosférický štvorvalec Yarisu, ktorý som si zamiloval.  Ak má teda medzi týmito autami niečo rozhodnúť, bude to cena. Základ majú obe autá rovnaké a ako veľmi sa vybláznite v konfigurátoroch, je len na vás…

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov