Kia Soul EV: Míľový krok správnym smerom.

Kia Soul EV: Míľový krok správnym smerom.

Kia Soul EV. Z diaľky vyzerá ako hračka. Elektrické autíčko. Zblízka je to poctivý kus auta. Áno, elektrického.

Elektrifikácia je symbolom pokroku už vyše sto rokov. Oveľa menej známa je skutočnosť, že to platí aj pre pohon automobilov. Neveríte? Tu je dôkaz: v roku 1899 prekonal Belgičan Camille Jenatzy ako prvý človek v automobile rýchlosť 100 km/h. Rekordný vehikel už vtedy poháňal elektromotor! Od tých čias pretieklo veľa vody turbínami, spálilo sa kvantum uhlia i atómového paliva, rozkrútili sa státisíce veterných elektrární. No elektrina sa ako zdroj energie pre automobily stále masovo nepresadila.

Čistá, no nepraktická

Dnes je hlavným tromfom elektrického pohonu jeho čistota, použime výraz ekologickosť. Áno, tam, kde sa elektromobil pohybuje, nezamoruje okolie hlukom, ani škodlivými emisiami. Tam nie. No niekde predsa len musí pracovať elektráreň, ktorá aj pre náš elektromobil elektrickú energiu vyrobí. Čím čistejšie tým lepšie. Je čistá tepelná elektráreň? A atómová? Neškodia obrovské vrtule veterných elektrární likvidujúce vzhľad krajiny? Je výroba moderných batérií pre elektromobily (mobily, tablety…) a ich neskoršia likvidácia naozaj ekologická? Definitívne odpovede dnes nepozná nikto. Isté však je, že elektrická energia sa vo väčšom množstve skladuje veľmi draho a komplikovane. Navyše, batérie stále nemajú dostatočnú kapacitu a nedobíjajú sa tak rýchlo, aby mohli v automobiloch naozaj konkurovať spaľovacím motorom.

Moderný elektromobil

Kia Soul EV takým nepochybne je. Vyrábať sa v kórejskom Gwangju začala v júni tohto roka. Plánovaná kapacita: 5 000 vozidiel ročne. Na zaplavenie sveta týmto modelom to teda rozhodne nevyzerá. Venujme sa rovno tomu, čo potenciálneho zákazníka zaujíma najviac: dojazd na jedno nabitie. Údaje sa rôznia. Nálepka na testovanom exemplári uvádza „až 212 km“. Oficiálna slovenská webová stránka výrobcu udáva „až 200 km“. Údaje pre americkú verziu s rovnakým motorom hovoria o 145 km. A naša skúsenosť? Pri nabití na 100% bol údaj o dojazde 177 km. To však ešte stále nemusí byť pravda aj v praxi. Pri svižnej jazde v meste pri ubehnutí reálnych 16 km klesol údaj o dojazde o 19 km. Pokojná jazda mimo mesto, teda 110 km/h po diaľnici, alebo podľa predpisov na bežných cestách, však znamenala zhodu skutočne prejdenej vzdialenosti a poklesu dojazdu. Inými slovami: výrobca udáva kapacitu akumulátorov 27 kWh a palubný počítač nám udával spotrebu okolo 15,5 kWh/100 km. Praktická skúsenosť s nabíjačkou na 220 V ukázala, že napr. nabitie zo 41% kapacity na 100% trvá 12 a pol hodiny. Alebo z 91% hodinu a štyridsať minút. Podľa údajov výrobcu je však v prípade použitia rýchlonabíjačky s výkonom 50 kW možné už za 33 minút dobiť akumulátory na 80% a nabíjačka s výkonom 6,6 kW dokáže nabiť z 0 na 100% za menej, než 5 hodín. Tieto údaje sú už veľmi dobré, no v praxi sme si ich overiť nemohli.

Kia 1

Výkonná a tichá

… je technika, ktorá sa stará o pohyb Kie Soul EV. Motor má výkon 81 kW (110 k) a krútiaci moment 285 Nm. Naozaj fascinujúce je, že netreba udávať, pri akých otáčkach. Poskytne ho  vždy. Kapacita lítium-iónovej polymérovej batérie, z ktorej motor čerpá energiu, je 27 kWh, pracuje s napätím 360 V a jej výkon je 90 kW. Zaujímavé – v motorovom priestore nájdeme aj klasický, 12 V akumulátor. Technické údaje hovoria o najvyššej rýchlosti obmedzenej na 145 km/h a zrýchlení 0-100 km/h za 11,8 s. Emisie CO2 – no áno, samozrejme nula.

Najdôležitejšie sú však pocity vodiča a posádky pri používaní vozidla. Sú ešte stále nevšedné a veľmi príjemné. Osloví už bezproblémové nastupovanie, umožnené vysokou strechou a hranatými otvormi dverí. Kľúčik môže zostať vo vrecku. Stlačením brzdového pedála a tlačidla Power sa rozsvietia displeje a po presunutí voliacej páky jazdných režimov do polohy D (alebo B, ak chceme spomaľovaním rekuperovať energiu) je všetko pripravené na jazdu. Už uvoľnenie brzdy stačí na pohyb vpred. Po prvý krát prekvapí umelý zvuk, ktorým auto ohlasuje svoju prítomnosť okoliu, až do rýchlosti 20 km/h. Zjednodušene možno akustický vnem z jazdy prirovnať k jazde v bežnom vozidle z kopca a s vypnutým motorom (neskúšať, je to nebezpečné!). Reakcie na stlačenie pedála akcelerátora sú okamžité a veľmi ochotné v akejkoľvek rýchlosti. Napokon, elektromotor nepotrebuje prevodovku. Vďaka poctivej konštrukcii a kvalitnej výrobe súčasnej Kie Soul, nepočuť počas jazdy žiadne pazvuky či zavŕzgania, ktoré by v klasickom automobile mohol prekryť hluk motora. Tým viac, že karoséria elektrického variantu je ešte o 27% tuhšia, než v prípade pohonu spaľovacím motorom. Dobrý posilňovač riadenia, s možnosťou až troch módov práce (Comfort, Normal, Sport) a vyhrievaný volant, spolu s veľmi dobrými sedadlami (koža, ventilácia, vyhrievanie), ostrými brzdami a vynikajúcim výhľadom sú dobrými predpokladmi spokojnosti vodiča a bezpečnej jazdy. Ak zvolí jazdný režim B, teda s rekuperáciou energie pri uvoľnení akcelerátora, takmer nemusí používať brzdu. Spomalenie je výrazné, pre niekoho možno až príliš. Rovnako razantne sa však dá aj zrýchľovať a dokonca si zapískať pneumatikami pri štarte. Soulu nechýba stabilita, vďaka umiestneniu batérie je ťažisko nízko a pri prudkých manévroch akoby držala auto na ceste. Samozrejmosťou je ESP. Posádka ocení systém klimatizácie a kúrenia, na elektromobil až prekvapivo veľkoryso dimenzovaný, dostatok priestoru na všetkých sedadlách, dobrú audio sústavu so zaujímavo tvarovanými reproduktormi a znova treba spomenúť tichú jazdu. Pokojná konverzácia celej posádky nie je problém.

Finesy konštrukcie

Elektrický Soul rozoznáte na prvý pohľad už zvonka. Na prednom čele sú namiesto otvoru pre vzduch, pod plastovými dvierkami, zásuvky na pripojenie nabíjacieho kábla (nikdy nepoužívať predlžovačku!). Rovnako nápadné sú aj 16“ špeciálne liatinové disky, takmer bez vetracích otvorov, výrazne čierno-biele. Obuté sú do špeciálnych pneumatík s nízkym valivým odporom, ale to už na prvý pohľad rozoznať nie je možné. Pre elektrickú verziu sú vyhradené špeciálne farebné kombinácie. Pri pohľade zboku si možno všimnete, že auto trocha viac „sedí“ na zadnej náprave.

Kia 5     Kia 3

Plochá batéria je umiestnená pod takmer celou podlahou kabíny. Len nebadateľne ubrala miesto na výšku vzadu. Kia Soul EV má hmotnosť  1470 kg, teda len o 200 kg viac, než, povedzme, verzia s benzínovým motorom 1,6 l / 103 kW. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi je umiestnený vpredu a poháňa predné kolesá. O jeho činnosti a stave vozidla vynikajúco informuje prehľadná sústava prístrojov priamo pred vodičom a ďalšie kvantum informácií na veľkom, 8 palcovom displeji uprostred palubnej dosky. Slúži nielen audiosústave a navigácii (na jedno stlačenie ukáže najbližšiu možnosť dobiť batérie), ale tiež na nastavovanie rôznych funkcií elektromobilu – napríklad časovania nabíjania a klimatizácie. Mnoho tlačidiel jednoznačne prezrádza snahu o úsporu energie – napr. spínač vetrania a klimatizovania len vodičovej časti kabíny. No na druhej strane, už som to spomínal, prekvapí odvetrávanie a vykurovanie predných sedadiel i vyhrievanie volantu. Všetko, samozrejme, spotrebúva elektrickú energiu. K dispozícii je tiež tlačidlo na vypnutie eko-módu. Až potom využijete celý výkonový potenciál motora.

Kia 7     Kia 8

Batožinový priestor skrýva v „prvom suteréne“ veľkú policu na uloženie napr. nabíjačky, v „druhom suteréne“ potom lepiacu súpravu pre prípad defektu a zaujímavé zariadenie, z ktorého sa po chvíli štúdia návodu vykľuje ventilátor chladenia batérií. Ním odvádzané teplo sa zužitkováva napr. pri ohreve interiéru. Škoda, že odklopná polica pod zadným oknom sa otvorením piatych dverí neodklopí. Inak však batožinový priestor vyhovuje veľkosťou i tvarom.

Prakticky využiteľný

Nie o každom elektromobile sa to dá bez výhrad povedať. Kia Soul EV však naozaj všetkými svojimi vlastnosťami umožňuje každodennú prevádzku v mestách a ich okolí. Interiér ponúka až luxusné prvky a jazda je vyslovene relaxom. Jeden prieskumov hovorí, že pri každodennom dochádzaní autom do práce až 80% Európanov nenajazdí viac, než 60 kilometrov. Aj pre nich by bol Soul EV ideálnym vozidlom. Nehovoriac už o opatrovateľkách, poštároch, rozvoze čohokoľvek. Už som spomínal, že počítač indikoval spotrebu okolo 15,5 kWh/100 km. Tušíte, koľko doma platíte za 1 kWh spotrebovanej elektriny? Nie je to až také jednoduché zistiť. V mojom prípade, v rodinnom dome bez nočného tarifu a so všetkými súvisiacimi poplatkami, je to cca 0,2 €. Potom vychádza cena energie spotrebovanej na 100 km jazdy 3,1€. Podstatne, ale nie závratne menej, než za palivo do bežného motora. Cena Kie Soul EV na Slovensku je 29 000 € za verziu EX, 31 520 € za vyšší stupeň výbavy SX. Pre informáciu – v Českej republike je základná cena 849 980 Kč.

Kia 6     KIA 4

Míľový krok

Problémy s nabíjaním a dojazdom, hoci čoraz menšie, stále neumožňujú elektromobilom masové rozšírenie. Napriek tomu je ich prevádzka, najmä vzhľadom na najrôznejšie predpisy súvisiace s ekológiou, stále väčšou nevyhnutnosťou. Kia Soul EV je míľovým krokom vo vývoji elektromobilov k ich každodennému bezproblémovému využitiu v bežnom živote. Ešte stále však je cieľová rovinka až za zákrutou.

Dalibor Klíma, foto: Juraj Hrivnák

Základné technické údaje Kia Soul EV EX Citroën C-Zero Nissan Leaf
CENA
Základ [€] 29 000 29 640 28 780
Záruka 7 rokov / 150 000 km 5 / 50 000*** 3/ 100 000
5 / 100 000 km**
TECHNIKA
Jednosmerný elektromotor s permanentnými magnetmi áno áno áno
Prevodovka jednostupňová redukčná áno áno áno
Výkon kW (k) 81,4 (110) 49 (67) 80 (109)
Krútiaci moment [Nm] 285 180 254
Max. rýchlosť [km/h] 145 130 144
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] 11,8 15,9 11,5
Priemerná spotreba [kWh/100 km] podľa výrobcu 14,7 13,5 14,7
Emisie CO2 [g/km] 0 0 0
Dojazd  [km] 200 150 199
PARAMETRE
D/Š/V [mm] 4140/1800/1600 3475/1475/1610 4445/1770/1550
Rázvor náprav [mm] 2570 2550 2700
Rozchod kolies vpredu/vzadu [mm] 1555/1575 1310/1270 1540/1535
Objem batožinového priestoru [dm3] 220 / 540 166 370
Prevádzková hmotnosť [kg] 1565 1110 1430
Kapacita batérie [kWh] 27 16 24
Počet dverí; miest 5; 5 5; 4 5; 5

** záruka na batériu     *** zmluvná záruka na prvky pohonnej sústavy

Diskusia k článku

Nie je možné pridávať komentáre.