Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jazdili sme Škodu Kodiaq: Simply SUV!

Škoda Kodiaq je veľmi očakávanou novinkou a zároveň ozajstným vstupom značky do segmentu SUV. Tak čo myslíte, podarila sa?

Keď znejú okolo nejakého modelu také fanfáry, aké hrali pri nekonečnom predstavovaní jedného karosárskeho dielu Kodiaqu za druhým, vznikne dosť značný tlak, aby výsledné auto naozaj stálo za to. Inak by to celé bolo iba „mnoho kriku pre nič“. V dnešnej dobe, ovládnutej koncernmi, racionalizáciou a vzájomným zdieľaním dielov a technológií, je ťažké prekvapiť a „zostreliť“ porotu zo stoličky. Mnohé autá teda nesú svoje tajomstvo iba v tom, čo všetko si povyberali koncernových zásuviek. Škody Kodiaq sa to našťastie týka iba čiastočne…

xIMG_4087      xIMG_4040

Povolené opraty

Napriek tomu, že Kodiaq má priamo v koncerne dvoch horúcich konkurentov (VW Tiguan a Seat Ateca), bolo mu dovolené vyčnievať z radu a dokonca ponúkať aj niektoré veci, ktoré jeho koncernoví bratranci neponúkajú. Jeho hlavná koncepcia je ponúknuť na praktickej platforme (dĺžka auta predstavuje necelých 4,7 metra) maximum priestoru v interiéri. Kodiaq je teda z koncernových bratrancov najväčší a ako jediný ponúka možnosť usadiť až siedmich cestujúcich. To však nie je všetko. Nebola by to Škoda, keby neponúkala zákazníkom už značkové „Simply Clever“ riešenia. Dokopy ich tu je vyše tridsať, pričom 7 je celkom nových. Poďme sa však na Kodiaq pozrieť postupne.

xIMG_4044      xIMG_4116

Je to Škoda

Stačí jeden pohľad na karosériu mladoboleslavského SUV a hneď je jasné, že je to Škoda. Ostré línie a hrany dávajú hneď tušiť, že toto je ďalší model značky, ktorý nachádza inšpiráciu v českom umení s krištáľom. Dizajnéri si dali záležať, aby z Kodiaqu vyžarovala charizma SUV, a preto má po vzore týchto áut hranaté lemy blatníkov. Ak opomenieme prvú Škodu Yeti, je Kodiaq prvým modelom, ktorý má akoby delenú optiku predných svetiel. Pod hlavnými svetlometmi sa síce nachádzajú hmlovky, ale vyzerajú, ako keby boli súčasťou hlavných svetiel. Ich vysoké umiestnenie má zároveň praktický význam – nie sú tak náchylné na poškodenie od kamienkov, alebo nebodaj od stretu s drobnou zverou. Celá táto optika môže byť za prípatok vybavená LED technológiou – Kodiaq je prvá Škoda, ktorá to umožňuje. Vyššie je umiestnený aj radar tempomatu. Ten sa nachádza uprostred masky chladiča. Je však povrchovo upravený, aby opticky lepšie zapadol do mriežky. Dobrý nápad!

Praktický pohľad

Kým exteriér je najmä o emóciách, v interiéri ide o čistú praktickosť. Našťastie Kodiaq nie je zrecyklovaný Superb a po dlhom čase predstavuje model, ktorý ma v rámci koncernových áut naozaj prekvapil svojim interiérom. Jasné, že ho hneď identfikujete ako Škodu, ale je tu kopec nových prvkov a tvarov, ktoré stojí za to obdivovať. Výduchy ventilácie sú umiestnené vertikálne. Panel kimatizácie má nový tvar a lesklé čierne vyhotovenie. Celkom nový je aj displej navigácie, ktorý stratil hardvérové kontextové tlačidlá (nahradili ich dotykové) výmenou za modernejší a elegantnejší vzhľad. Páčia sa mi niektoré dekory, ktoré kombinujú matnú a lesklú čiernu v zaujímavej textúre. V noci si môžete zvoliť jednu z desiatich farieb ambientného osvetlenia. Najdôležitejší je však priestor. Kodiaq ho má naozaj dostatok v prvom aj druhom rade. Priestor na lakte vpredu je 1 527 mm a vzadu 1 510 mm. Ak sa pasažieri v druhom rade trochu uskromnia a využijú možnosť posúvať a nastavovať svoje sedadlá, využiteľný je aj tretí rad, ktorý sa dá elegantne „zaklopiť“ do dna batožinového priestoru. Dve zadné sedadlá sú síce malé, ale majú celkom príjemný sklon operadiel. Ja so svojimi takmer 190 cm ťažko posúdim, ako sa v nich vezie, ale mojím reálnym problémom bol iba priestor nad hlavou (nič iné sa nedalo očakávať) a fakt, že podlaha je vysoko a teda som mal pokrčené kolená. Malé deti, ktoré sa na týchto sedadlách najskôr budú prevážať, tieto problémy asi mať nebudú. Vzadu majú dokonca aj držiaky na poháre a mobily. V našich končinách je stále zaujímavejší údaj o batožinovom priestore. Ten má v sedemmiestnej konfigurácii objem 270 litrov a so sklopeným tretím radom sedadiel až 630 litrov. Päťmiestna verzia toto číslo posúva až na 720 litrov. Po sklopení zadných sedadiel (do roviny) sa do Kodiaqu zmestí až 2 065 litrov. Na želanie je dostupné aj sklopné operadlo predného spolujazdca, ktoré umožní prenášať predmety dlhé až 2,8 metra. Prístup k batožinovému priestoru uľahčuje elektricky otvárané veko, ktoré sa dá otvoriť aj pohybom nohy popod nárazník.

Ďalšie „šikovnosti“

Podľa mňa je jedným z najprelomovejších prvkov výbavy Simply Clever výsuvný chránič hrany dverí, ktorý prvý krát paradoxne predstavil Ford. Povinne by ho mali mať všetky autá. Je tu toho aj viac – dáždniky vo dverách, škrabka vo veku nádrže, novinkou je vyhrievaný volant. Detská poistka dverí sa presunula k tlačidlám ovládajúcim okná. Je tu aj „spací paket“ s dekami pod zadnými sedadlami a špeciálnymi hlavovými opierkami s výsuvnými „ušami“. Deti sa určite potešia výklopným stolíkom a tomu, že počujú predných pasažierov, pretože sa ich hlas dozadu prenáša aj cez reproduktory. Prední pasažieri zas ocenia schránku s bezdrôtovým nabíjaním pre mobil alebo obrovskú a elegantne riešenú schránku pod lakťovou opierkou s vyberateľnou vložkou. Tá má dve strany: jednu s dvoma držiakmi na PET fľaše (ktoré umožňujú ich otvorenie jednou rukou) a druhú s plytkou vaničkou s nešmykľavým povrchom. Dokopy je tu 27 odkladacích priestorov všetkých veľkostí a druhov. Mne sa páči najmä sekundárna schránka pred spolujazdcom. Kodiaq dostal samozrejme aj celý zástup elektronických pomocníkov. Prvenstvo tu majú 360° kamery Area View. Ostatnú výbavy vrátane adaptívneho tempomatu či Traffic Jam Assist poznáme zo Superba.

xIMG_4124       xIMG_4135

Vždy on-line

Kodiaq je prvý kompletne prepojený model od Škody. Vrcholný infotainment Columbus ponúka aj Wi-Fi hotspot a modul LTE. Samozrejmosťou je kompletná podpora integrácie smartfónov cez SmartLink+ a Smart Gate. Pasažierom sa otvára svet online vďaka Škoda Connect. Má dve súčasti. Infotainment Online umožňuje prezerať si z auta dopravnú situáciu na ceste, počasie či ceny pohonných hmôt. Podporované sú aj služby Google Earth a Google Street View. Cez internet si dokona môžete z domu poslať naplánovanú trasu do navigácie. Druhou časťou je Care Connect, ktorého súčasťou je Tiesňové volanie, Proaktívna servisná služba (možnosť dohodnúť si servis pri určitom nájazde kilometrov, servisný poradca s prístupom k údajom o vozidle) a Vzdialený prístup k vozidlu (možnosť kontrolovať stav paliva, nájazd, polohu vozidla, jeho rýchlosť, atď z domu).

Motorizácie

K dispozícii sú tri benzínové motory TSI a dva naftové TDI s výkonom 92 – 140 kW (125 – 190 koní). Základnú verziu s výlučne predným náhonom bude poháňať motor 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Vrcholom benzínovej ponuky je 2,0 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a 320 Nm, ktorý beží v Atkinsovom cykle pre nižšiu spotrebu. Motory 2,0 TDI sú naladené na výkon 110 kW (150k) / 340 Nm, resp. 140 kW (190 k) / 400 Nm. Silnejšie motory sa dajú kombinovať s pohonom 4×4 alebo aj s prevodovkou DSG. Kodiaq má k dispozícii šesť jazdných režimov Eco, Normal, Comfort, Sport, Individual plus nový režim Snow. Je tu aj špeciálne tlačidlo 4×4, ktoré pomôže Kodiaqu zo zložitých terénnych situácií. Funguje iba do rýchlosti 30 km/h. Kodiaq nie je žiaden off-road, aj keď zvládne zájsť aj mimo asfalt vďaka svetlej výške 194 mm. Jeho doménou je skôr ťahanie: zvládne až 2,5-tonový príves. Narábanie s ním je jednoduché vďaka asistentu cúvania s prívesom. Kodiaq je relatívne ľahký. V základnej verzii váži iba 1 550 kg. Potenciálne najpredávanejšia verzia 2,0 TDI AWD váži iba 1 660 kg.

Dojmy

My sme mali na test verziu 2,0 TSI 4×4. Testovacia trasa na Mallorce bola prevažne kvalitná, ale aj tak sa zdá, že Kodiaq má veľmi príjemný podvozok, aj keď ani v komfortnom režime nie je až taký plavný, ako Superb. Na druhej strane je Kodiaq príjemne agilný a v pohode sa s ním dá jazdiť aj v „normálnom“ režime. Športový je až prekvapivo tuhý. Zaujalo nás výborné aerodynamické odhlučnenie auta. Predné sedadlá by mohli mať trochu dlhšie sedáky a výraznejšie bočné vedenie. Motor 2,0 TSI bol veľmi príjemný a tichý, ale nebol to šprintér. Pasuje skôr k pokojným povahám. Prvé dojmy z tohto auta sú zatiaľ pozitívne. Kodiaq bude určite veľký hit, a právom. Jediné, čo ma mrzí, je, že sa nepredáva vo viacerých žiarivých farbách. Okrem červenej je k dispozícii iba biela a „paťdesiat odtieňov“ šedej.

Text: Juraj Hrivnák, foto: autor a archív

 

 

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov