Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Inovatívne tlmiče od Audi

Tlmenie patrí k dôležitým súčastiam vozidla. Automobilky ich priebežne modernizujú a prispôsobujú jednotlivým modelom. Audi nedávno predstavilo vynovený systém, ktorý šetrí palivo a zvyšuje komfort.

Tlmenie spolu s brzdovým systém patrí k najnamáhanejším prvkom podvozkových častí vozidla. Tlmiče sa opotrebovávajú nielen jazdou, ale aj dlhodobým státím automobilu. Audi prichádza s novinkou, ktorá by mala znížiť spotrebu paliva a zvýšiť komfort cestovania.

V mobilite budúcnosti hrá rekuperácia energie významnú úlohu. Audi tak pracuje na prototype s názvom „eROT“, v ktorom elektromechanické rotačné tlmiče nahradia bežne používané hydraulické tlmiče.

Princíp „eROT“ je jednoduchý. Každý výmoľ, jama alebo nerovnosť na ceste spôsobí kinetickú energiu v podobe pohybu karosérie vozidla. Dnešné tlmiče túto energiu absorbujú a stratia v podobe tepla, ktoré produkujú.

Nový systém však využíva 48 V elektrický systém vozidla, ktorý túto energiu dokáže rekuperovať a uschovať pre prípadný rozbeh vozidla. Týmto spôsobom môže poklesnúť spotreba paliva a tiež sa zlepšiť komfort pruženia.

Systém funguje rýchlo a s minimálnou zotrvačnosťou. Aktívne riadenie sa prispôsobí vodičovmu štýlu jazdy a nerovnostiam na vozovke. Voči bežne používaným hydraulickým tlmičom zvyšujú nové tlmiče aj funkčný rozsah tlmenia.

Nové tlmiče tak môžu byť pohodlne mäkké bez obmedzenia v prípade príchodu piestnice do krajných pozícii. Voči teleskopickým tlmičom tiež novinka ušetrí miesto v podvozkových častiach, čo zlepší dodatočný priestor v batožinovom priestore.

Výstupom rekuperácie je v priemere 100 až 150 W, ktoré vedci namerali pri skúšobných jazdách. Na spevnených diaľniciach to boli len 3 W, na nerovnej vedľajšej ceste naopak až 613 W. To môže ušetriť 3 g CO2 na km jazdy.

Nový systém “eROT” využíva 48 V systém, ktorý obsahuje lítium-iónový akumulátor s kapacitou 0,5 kWh a maximálnym výkonom 13 kW. Prevodník spája tento systém s bežným 12 V systémom. Otázkou využitia systému Erota je rozšírenie 48 V systému do bežných vozidiel. To sa očakáva vo veľkom v priebehu budúceho roka.

MM, Audi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov