Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Grand Prix Revival v podaní Škody

Najväčšia akcia pre historické vozidla v Českej Republike sa konala 4. až 6. júla. Škoda na nej predstavila svoje unikátne historické športové automobily, o ktorých veľa návštevníkov ani len netušilo, že existujú.

Vrcholom sezóny pre všetkých fanúšikov historických športových automobilov bol minulý víkend na Masarykovom okruhu v Brne. Významní reprezentanti 113-ročnej histórie automobilky Škoda na štarte vzbudili veľký záujem návštevníkov.

Na štart významného podujatia poslala Škoda 2 významné modely, ktoré však nie sú veľmi známe. Prvým bol spyder Škoda 1100 OHC z roku 1958. Druhým zástupcom automobilky bola Škoda F3 z roku 1965.

Škoda 1100 OHC z roku 1958 (typ 968) vyvinuli pre preteky prototypov. Vyrobili len dva kusy a jeden z nich predstavili na Grand Prix Revival. Vďaka laminátovej karosérii mal automobil hmotnosť len 550 kg.

Štvorvalcový motor s ventilovým rozvodom OHC mal zdvihový objem 1,1 litra. Typ ventilového rozvodu poskytol modelu názov. Maximálny výkon bol 67 kW (92 k) pri 7 700 ot./min. Maximálna rýchlosť bola 190 km/h. Za volantom na prelome 50-tych a 60-tych rokov sedeli známi jazdci ako napríklad: Václav Bobek st., Václav Čížkovský, Josef Vidner a Jaroslav Bobek.

Druhým exemplárom, ktorý poctil preteky svojou prítomnosťou, bol model F3 (typ 922/II). Aj tento model je unikát, vyrobili z neho len 3 kusy. Škoda vyrobila F3 pre okruhové preteky medzinárodnej Formuly 3. Využívajúc karosériu z laminátu má tento kúsok hmotnosť len 400 kg.

Škoda F3

Pohonnou jednotkou je štvorvalec so zdvihovým objemom 1,0 litra. Maximálny výkon dosahuje 67 kW (92 k) pri 8 000 ot./min. Maximálna rýchlosť pretekárskeho špeciálu je 210 km/h. Základný agregát pochádza z modelu 1000 MB.

Zaujímavosťou automobilu je umiestnenie pružín a tlmičov vo vnútri karosérie, čo znižuje aerodynamický odpor. V rokoch 1965 až 1970 absolvovala Škoda F3 veľa pretekov v Československu. Za volantom sedeli známi jazdci ako napríklad: Václav Bobek st., Jaroslav Bobek a Miroslav Fousek.

Škoda dokazuje svoju spätosť s pretekárskymi automobilmi, ktorá siaha až do roku 1901. V júli toho roku jazdec Narcis Podsedníček na jednovalcovom motocykli vyhral preteky Paríž-Berlín. Neskôr však bol diskvalifikovaný pre chýbajúcu časomieru…

MM, Škoda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov