Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Citroën C3: La voiture!

Citroën C3. Ak slogan „Das Auto“ charakterizoval nemeckú precíznosť Volkswagenov, tak Citroën C3 stelesňuje francúzske auto s typickou radosťou zo života. Je to skrátka „la voiture“.

Nová C3 na sebe nesie veľkú ťarchu: má silnú konkurenciu, je zo Slovenska a Citroënu by sa už naozaj zišlo auto, ktoré ho svojimi vlastnosťami vráti medzi silných hráčov. Model C4 Cactus bol zaujímavou ochutnávkou, ktorá potešila skôr extravagantných zákazníkov. Citroën C3 je však potenciálna masovka, a preto je jeho úloha ešte ťažšia.

Viac radosti

Dnešné autá akejkoľvek kategórie to v oblasti dizajnu hrajú v princípe buď na čistú eleganciu, alebo agresívnu športovosť. Citroën sa však týmto trendom smeje do tváre a prichádza s vlastným smerom, ktorému som ešte nevymyslel názov. Vlastne ho pokojne môžeme nazvať aj dizajn Citroënu. Jedna vec je totiž zaručená a to, že si novú C3 na ceste (ani nikde inde) s ničím iným nepomýlite. A ak by to aj bolo s Cactusom, aspoň to zostáva v rodine. Za seba musím povedať, že dizajnéri podľa mňa urobili svoju prácu na jednotku. Určite kreslili novú cé-trojku v nejaký dobrý deň a za dobrého počasia. Z toho auta totiž vyžaruje radosť a dobrá nálada. Kašlať na ostré línie, citrónik je krásne bacuľatý, až mu máte chuť vyštípať líčka. Francúzom sa však podarilo aj pár šikovných optických ilúzií. Napriek malým rozmerom (auto má menej než 4 metre na dĺžku) a o 4 centimetre nižšej výške totiž vyzerá byť prekvapivo robustné. Aspoň náš testovaný kus, vybavený príplatkovými vzduchovými „nárazníkmi“ Airbump na dverách, vyzeral príjemne drsne. Všetko bolo spätne vyvážené veselými farbami a nápaditými doplnkami, ktoré z Citroënu C3 spravili naozaj atraktívne malé vozidlo. Jeho vzhľad si môžete prispôsobiť – dostupné sú tri farby pre strechu, môžete mať farebné zrkadielka, rôzne polepy, lemy hmloviek… Ešte jedna poznámka – páči sa mi, že C3 vyzerá dobre, aj keď nemá obuté najväčšie dostupné disky kolies. Super!

Ako doma

V tlačových správach sa dá nájsť kopec nezmyslov a marketingových blábolov. Citroën vraj chce, aby ste sa v jeho interiéri cítili ako doma v obývačke, aby ste v ňom mali pocit domova. Dokonca som natrafil aj na registrovaný pojem Citroën Advanced Comfort®. To zas bude… Lenže po dlhšej skúsenosti s autom musím konštatovať, že to neboli bláboly. Dokonca to všetko dávalo zmysel! Ťažko presne povedať, čím to je, ale zdá sa mi, že je to súbor maličkostí, ktoré spolu vytvorili veľmi príjemný výsledok. Či už je to samotný dizajn interiéru, ktorý dokázal aj z malého auta pomocou šikovného použitia tvarov a zvýraznenia horizontálnych línií vytvoriť dojem priestoru, alebo voľba materiálov, ktoré interiéru dodávajú hodnotný fíling. Aj farby sú šikovne zvolené tak, aby interiéru dodávali vzdušnosť a príjemnú atmosféru. Samozrejmosťou sú možnosti individualizácie, takže si každý môže svoju C3 našpecifikovať podľa svojho vkusu. Zaujímavosťou je biela výplň veľkých káps dverí. Vyzerá to funky a je to aj praktické – skôr tam niečo nájdete, lebo nemusíte veci loviť v „čiernej diere“. Efektne pôsobia aj prelisy na tapacíroch dverí či kožené pútka namiesto držadiel dverí. Interiér skrátka pôsobí ľahko a útulne, pričom je tu množstvo užitočných odkladacích priestorov v okolí radiacej páky aj medzi sedadlami. Perfektný trik sa podaril so schránkou pred spolujazdcom: je posunutá výrazne dopredu, takže spolujazdec má kopec miesta na nohy a môže si sedadlo posunúť dopredu, čím uvoľní miesto pasažierovi za ním. Napriek tomu však schránka zostala obrovská (má objem 6,25 litra) a dobre využiteľná. Kufor má objem priemerných 300 litrov a operadlá zadných sedadiel je možné sklopiť, avšak nevznikne rovná plocha s dnom batožinového priestoru. Podľa tlačovej správy bola veľká pozornosť venovaná aj sedadlám. Vraj boli navrhnuté tak, aby tvorili aktívnu súčasť vnímaného komfortu podvozka a tlmili prenosy otrasov k zadnici pasažierov. Podľa mňa sa podarili. Sú pekné a aj keď prvotný dojem z nich nie je prevratný, za ich kvalitu hovorí to, že ma ani po dlhej ceste v nich nič nebolelo.

Zas tá obrazovka

Veľmi sa mi páči, že Citroën C3 nezanevrel na klasické budíky a vy tak môžete sledovať ručičky otáčkomera, rýchlomera a dokonca aj teplomera a palivomera! Ničomu neprekážajú, tak prečo ich v aute nemať? To, že medzi dnešnými autami sa oplatí tieto prvky vyzdvihnúť, je trochu tristný obraz doby. Medzi budíkmi sa nachádza „digitálkový“ displej palubného počítača, ktorý je po novom možné ovládať aj kolieskovým ovládačom na volante. To je skvelé, pretože sekvenčné prepínanie na páčke stieračov (ktoré je tu, mimochodom, tiež) nám v redakcii dokáže liezť na nervy. Úprimne by sa mi viac páčil plne grafický displej, pretože tento nedokáže zobraziť dostatok údajov. Konkrétne mi vadí, že si nemôžete zároveň zobraziť napríklad priemernú spotrebu a aktuálne obmedzenie rýchlosti, ktoré dokáže C3 rozoznať prečítaním dopravných značiek. Prečo sa aktuálne obmedzenie nezobrazí na displeji navigácie? Miesta je tam dosť… Mimochodom, aktuálne obmedzenie sa dá „načítať“ do tempomatu alebo obmedzovača rýchlosti. Keď už sme spomenuli navigáciu – centrálnym nervovým systémom cé-trojky je opäť nešťastná dotyková obrazovka, ktorú neobídete ani vtedy, keď si chcete nastaviť teplotu v kabíne. To nikdy neprestaneme v redakcii kritizovať. Je tu však pár vylepšení. Citlivosť obrazovky na dotyk je o čosi lepšia a výrazne krajšia je aj grafika celého systému. Drobné zmeny nastali aj v logike a rôznych menu. Než zavoláte známemu, musíte síce absolvovať až sedem krokov (pár z nich je nepotrebných), ale niektoré veci sa zlepšili. Najlepšia zmena je drobná plôška pod obrazovkou, o ktorú si môžete oprieť ruku pri práci s dotykovou obrazovkou, aby ste netriafali kade-tade. Citroën C3 podporuje aj konektivitu so smartfónmi.

Créative technologie… Konečne!

Medzi skutočné, šikovné a užitočné inovácie však patrí najmä vstavaná HD kamera za čelným sklom Citroën Connected Cam. Tá umožňuje fotiť a prípadne aj zdieľať na sociálnych sieťach zaujímavé fotografie z cesty či krátke videá. Stačí si stiahnuť aplikáciu, pripojiť svoj smartfón ku kamere cez palubné Wi-Fi a môžete sťahovať fotky a videá, ktoré ste zaznamenali, prípadne meniť nastavenia kamery. Treba dodať, že kamera funguje aj samostatne, bez pripojenia a má pamäť až 16 GB. Ovláda sa tlačidlom na spodnej strane. Krátke stlačenie vyhotoví fotku, dlhé spustí nahrávanie videa, ak uvidíte niečo nezvyčajné. Nemusíte sa báť, že by ste nestačili stlačiť spúšť. Kamera totiž zaznamená časový úsek pred, aj po stlačení spúšte. Dĺžku záznamu na každej strane si môžete nastaviť. Kamera má aj bezpečnostný charakter: sama sa spustí pri panickom brzdení či pri zrážke, čo sa môže zísť pri zložitých poistných udalostiach.

Francúzske auto

Najkrajšie však je, ako to všetko dokáže pekne zapadnúť dokopy. C3 má pozdĺžne aj výškovo nastaviteľný volant a nájdete si v nej dobrú pozíciu za volantom. Sedadlá som už spomínal, tak len dodám, že vzadu je miesto aj pre dospelých ľudí. Testovaný model mal pod kapotou trojvalec 1,2 PureTech s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 118 Nm. Nie je to veľa, ale na mestské presúvanie to stačí. Hlavné je, že v ponuke sú aj silnejšie motory, takže ak niekto chce (a má peniaze), má možnosť si priplatiť. Testovaný motor však v tomto aute vôbec nebol na zahodenie, pretože jeho prevodovka bola veľmi príjemne sprevodovaná a nezabíjala výkon motora zbytočne dlhými prevodmi. Paradoxne to pomohlo aj lepšej reálnej spotrebe (4,9 l/100 km). Škoda, že dráha radiacej páky je nepresná a s rozťahanými gumovými dorazmi. Všetko je zaklincované neergonomickou (a nie veľmi vzhľadnou) hlavicou. Veď Citroën vie robiť vynikajúce prevodovky, tak kde je chyba? A čo je zlé na jednoduchej guľatej hlavici radiacej páky? Tu je však čas prestať so sťažovaním sa, pretože prichádzame k podvozku. A som veľmi rád, že môžem povedať, že Citroën C3 jazdí výborne. Čo to znamená? Nezatáča ako športiak, v zákrutách sa nakláňa a nemá veľkú priľnavosť… Lenže vďaka tomu je to auto fantasticky pohodlné! Kačica sa tiež nehrala na BMW a aká je z nej legenda! Som nesmierne rád, že si v Citroëne uvedomili, že auto do mesta nemusí jazdiť ako športiak a radi mu odpustíme náklony karosérie. Vďaka nim máte paradoxne pocit, že idete oveľa rýchlejšie než v skutočnosti. Podvozok C3 je (aspoň na testovaných 16“ kolesách) naozaj príjemný. Na väčšine nerovností vôbec neodskakuje a keď aj, tak iba veľmi jemne. Má však krátke zadné tlmiče, a tak sa po prejdení napríklad spomaľovača ozve zo zadnej časti rana, keď vystrelia až k svojim dorazom. To počas testovania neprešla C3 ani cez jedného „ležatého policajta“? Pochváliť však musím obratnosť. C3 má priemer otáčania iba 10,7 metra. V noci som zas zostal prekvapený výborným výkonom stretávacích aj diaľkových svetiel, aj keď používajú iba konvenčné halogénové žiarovky.

Tak to má byť!

Citroën C3  ma veľmi príjemne prekvapil. Vyzerá výborne, má obrovské možnosti individualizácie, je jedinečný, ľahko rozpoznateľný a najmä: nehrá sa na niečo, čím nie je. Je to šarmantné francúzske autíčko plné nápadov a odpovedajúce na reálne potreby každodenných motoristov. Je odolné voči mestským škrabancom, je pohodlné, prekvapivo priestranné a aj úsporné. Keby malo lepšiu prevodovku a normálne ovládanie klimatizácie, bolo by v mojich očiach úplne parádne. Ak je C3 predzvesťou budúcnosti, teším sa na ďalšie nové modely Citroënu.

Čo treba uznať: C3 je najviac funky auto na trhu.

Čo nám chýbalo: Presnejšia prevodovka, dlhšie zadné tlmiče, hardvérové ovládanie klimatizácie.

Čo nás prekvapilo: Mimoriadne pohodlný podvozok, priestor na zadných sedadlách.

 

TABUĽKA
Citroën C3 1,2 PureTech 82 FEEL Renault Clio 0,9 Tce Seat Ibiza 1,2 TSI
Cena
Základ/verzia/test [€] 8 990/9 990/13 490 8 990/10 990/– 9 690/10 290/–
Záruka 2 roky bez obmedzenia km 5 rokov/100 000 km 6 rokov/150 000 km
Technika
Valce/ventily/palivo R3/12V/zážihový R3/12V/zážihový preplňovaný R4/16V/zážihový preplňovaný
Prevodovka M5 M5 M5
Zdvihový objem valcov [cm3] 1 199 898 1 197
Výkon [kW (k) pri min-1] 60/82/5 750 66 (90)/5 000 66 (90)/4 400 – 5 400
Krút. moment [Nm pri min-1] 118/2 750 140/2 500 160/1 400 – 3 500
Max. rýchlosť [km/h] 173 178 184
Zrýchlenie 0 100 km/h [s] 14,6 12,9 10,7
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] 4,7/5,0 5,0/– 4,9/–
Emisie CO2 108 114 118
Parametre
D/š/v [mm] 3 996/1 749/1 474 4 062/1 732/1 448 4 061/1 693/1 445
Rázvor náprav [mm] 2 540 2 589 2 469
Objem batož. priest. [dm3] 300 300 292
Prevádz. hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] 1 093/417 1 157/455 1 089/491
Objem palivovej nádrže [l] 45 45 45
USB, BT, MirrorLink, 7,0″, Wi-Fi USB, BT, 7,0″ USB, BT, MirrorLink, 6,5″

 

 

Plusy a mínusy

Citroën
+Airbump
+jedinečný dizajn
+komfortný podvozok
+kamera
-zväčša dotykové ovládanie
-nepresná prevodovka
-bez príplatkov stráca svoj imidž

Renault
+jazdné vlastnosti
+výborné LED svetlá
+dostupnosť štvorvalcov
-chýba konektivita so smartfónmi
-vysoká reálna spotreba trojvalca

SEAT
+široká ponuka motorov
+jazdné vlastnosti
+konektivita
-trochu obyčajný dizajn
-vyššia cena
-menší kufor

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov